Annons

Objektiv till en vindsurfare!?

Produkter
(logga in för att koppla)

philippos

Ny medlem
Hej hopp alla fotografer! Jag är en entusiastisk vindsurfare som har ambitioner att bli bra på att plåta vindsurfing. Skrev detta inlägg på ett vindsurfingforum (surfzone.se) tidigare men tänkte att jag kanske får bättre råd på denna sajt.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Bästa gluggen för surf!?

Sitter å funderar lite på vad jag ska köpa för objektiv till min Canon EOS 400D. Än så länge har jag bara kitoptiken på 18-55 och den räcker ju inte långt även om den var billig. Eftersom jag köpte kameran för 2 mån sen och aldrig haft en systemkamera innan så kan jag inte påstå att jag är något proffs på plåta. Jag gillar dock film och bilder väldigt mycket och satsar på att bli bättre som amatörfotograf.

Jag tycker att det viktigaste är att man faktiskt får med sig prylarna till stranden och att man lätt kan publicera bilderna när man kommer hem dvs. inte för mycket eller för tunga grejer samt inte allt för mycket efterarbete i photoshop etc. Vill också gärna ha råd att åka på nån surftrip så framöver och jag har redan nu en ganska begränsad budget. Gillar kvalité och ser gärna att jag behåller mitt objektiv länge.

VAD SKA JAG KÖPA?

Min ambition är att plåta främst wave och freestyle. Oavsett hur stor mitt fotointresse blir så lär det aldrig överstiga mitt surfintresse och jag ser gärna att jag snabbt kan ta några bra bilder från dagen iklädd våtdräkt för att sen sticka ut å surfa igen.

• Vilken brännvidd är den mest användbara?
• Fast optik eller zoom?
• Nytt eller begagnat?
• Extender, filter och motljusskydd - vad tycker ni?

Jag har läst en del av det som står här på forumet. Många verkar köra typ 300 mm och Canon, ELLER? Jag gillar Canon skarpt och har tittat lite närmare på Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM som kostar ungefär 5700.-. Någon som har erfarenhet av bildstabilisator? Hur användbart är det egentligen då man förmodligen kommer att använda stativ?


Har tröttnat på bilder som denna:
http://hem.passagen.se/jofiwa/zoom.jpg

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

wave = vindsurfing i vågor (oftast lite större avstånd)
freestyle = vindsurfing på plattvatten (något närmare)

Fotografering av vindsurfing betyder i oftast att man står på en strand där det blåser mycket och försöker fånga surfare inom ungefär 200 m.
 
Senast ändrad:
Minst 400mm är mitt spontana svar om du plåtar från land. Där är väl 400/5.6L eller 100-400 IS vettiga alternativ. Du förlorar dock autofokus med din 400D om sätter extender på dessa.
Annars kan du lägga krutet på ett UV-hus och börja plåta från vattnet istället, kan bli riktigt bra bilder av det.

Kolla in sports corner på www.fredmiranda.com , där finns ett par killar som fotar mycket surf.
 
Jag började ungefär som du. Vindsurfing var viktigast, och en kompaktkamera räkte inte långt på den tiden. Som du också skriver kommer man väldigt nära ibland med freestyle om de är sidvind och åkarna gör ett trick inne vid stranden och ett långt ute (som på SM i Lomma/Bjärred) i fjol. Vid "Wave" är det nästan alltid ganska långt avstånd.
På din kamera tycker jag att brännvidderna 18-55mm räcker för bilder på stranden och allt runt omkring. För att plåta åkare när du själv står långt ut på långgrunt vatten och tar bilder när de är "inne och vänder" funkar 18-55mm också bra.

För bilder på Wave, eller åkare långt ut, fungerar 200mm ibland, 300mm nästan alltid. Ibland vill man ha 400mm
Ok, vilka faktiska alternativ finns då?

Sigma/Tamron 70-300/4-5,6 Finns 3 varianter från ca 1000kr begagnat för det billigaste till ca 2500kr nytt för det dyraste. Fördel, billigt samt funkar ganska bra både för freestyle åkare "på väg in" och när de är "ute och vänder". Du behöver inte byta objektiv utan bara zooma. Nackdel, som minst skarp på 300mm där man vill använda objektivet mest.

Canon 70-300/4-5,6 IS. Samma som åvan, men klart skarpare på 300mm, dock inte lika skarpt som L, objektiven.

70-200/4L Finns otroligt prisvärt begagnat (ca4000-5000). Löjligt skarp. Bättre objektiv är svårt att hitta. Lite kort med 200mm. Måste nästan köpa till en 1,4x converter (ca 3200kr original eller 1400kr Soligor/Kenko).

sigma 100-300/4 Prisvärd och skarp. Men ändå klart dyrare.

Canon 300/4L Ruskigt skarp går att hitta från ca 6000 begagnat. Tror dock du kommer sakna zoomen ibland.

Canon 100-400L IS och Canon 35-350L Stora tunga objektiv som är dyra nya men som går att hitta gamla begagnade till hyggliga priser eftersom de har sålts i ca 10 år. Mycket bra bilder, dock inte riktigt lika bra som 70-200 och 300mm/4 fast.

Tänk på att du måste ha minst 3,5 som största bländaröppning för att kunna sätta på en 2x teleconverter med bibehållen autofokus, respektive minst bländare 4,5 för en 1,4x telekonverter (helst 2,8 resp 4). 70-300 samt 100-400 och 35-350 är alltså inte lämpliga för teleconverters.
 
Hmmm, ok. Eftersom objektiv över 10 000.- går bort direkt för min del så kan man glömma objektiv som 100-400 mm osv.

Menar ni 400 mm när ni skriver 400 mm eller tar man inte med crop-faktorn (tror att det heter så) på 1,6x?

Jag tycker att Niclas Vestmans uppdelning låter ganska rimlig för wave.
200 ibland
300 ofta
400 krävs då och då

Efter att ha varit inne i några butiker och bl.a. klämt lite på 70-200/4L så måste jag säga att det känns väldigt gediget. Läser man dessutom alla recensioner här på fotosidan om samma objerktiv så får man en väldigt positiv bild.

Det jag kommit fram till är iaf att jag vill ha en zoom då jag kommer att plåta både wave och freestyle. Om man ska över 200 med L-optik så bli det för dyrt. Alltså är alternativen 70-300/4-5.6 eller 70-200/4L.

Just nu känns det som jag är mest sugen på att skaffa ett 70-200/4L och senare köpa till en 1.4x konverter även om det kostar en slant extra.
 
Kolla annars efter ett bagagnat 300/4L borde gå att hitta för ca 6000kr. Kombinera den med en 1.4x så har du 420mm.
 
philippos skrev:
Menar ni 400 mm när ni skriver 400 mm eller tar man inte med crop-faktorn (tror att det heter så) på 1,6x?
Du kan nog förutsätta att de som skriver 400mm menar just 400mm eftersom det fortfarande är 400mm brännvidd på ett 1.6x crop-hus.

Just nu känns det som jag är mest sugen på att skaffa ett 70-200/4L och senare köpa till en 1.4x konverter även om det kostar en slant extra.
Jag tycker det känns som rätt beslut. Du kan förvisso få köpa en av Canons 75-300:eek:r av mig billigt men skulle jag köpa en sådan idag (speciellt om det var för att fota surf, där det inte alltid är strålande solsken när det är läge för de bästa bilderna) så skulle jag göra det för att få lite känn på vilka brännvidder jag skulle satsa mer på. I slutändan beror det ju rätt mycket på vilken stil man utvecklar och det är ju trist att slänga ut flera tusenlappar på något man bara tror att man behöver (speciellt om man surfar, då brukar det finnas andra hål att peta ner pengar i).
 
Tjena Philip!
Styret här!

Här kommer ett lite sent svar från min sida, har ju vart i Gränsen några månader. Vi snackade ju om det här lite i sydafrika.

Jag har ett tamron 70-300. billigt som satan och helt okej tycker jag, i sydafrika iallafall här på hemmaplan så känns det som att det kan bli lite halvrackligt då jag tror det ligger på 5,6 i bländare vid största utzoomet.

Efter ett ha provat Nilles 400 så har jag bestämt mej för att köpa nått liknande. sigma har en hyffsad 135-400 till ett sjysst pris som jag är intreserad av.

300 känndes ganska utmanande i sydafrika där bryten ändå inte ligger så jävla långt ut. här hemma i sverige tror jag det kommer kännas riktigt litet.
För freestyle på ställen som haga och habo eller platser med brygga tycker jag att kitoptiken fungerar skitbra rent ut sagt. En uppgradering är kanske på sin plats om ett tag då iallafall jag tycker att freestyle blir så otroligt mycket snyggare med vidvinkel. men mitt råd till dej är att satsa på en hyffsad tele först.

typ alla freestylebilder i resedagboken från SA på slackerstyret.com är tagna med kitoptiken. helt godkänt tycker jag.
 
Som jag ser det så kan man ju behöva allt från 15mm´s fisheye till 300-400mm´s tele, beror ju litegrann på vad,var och när man ska plåta.

På Haga t.ex kan man ju knalla ut 50m och låta åkarna köra runt dig mer eller mindre så då funkar ju kortare objektiv?
Då funkar ju en kort zoom eller ett fisheye perfekt.

Nästa steg blir ju den smått klassiska sportlinsen 70-200 eller typ 75-300, funkar ju fint på lite längre distans eller om man vill stå kvar på stranden men ändå komma nära.

Sen är det ju aldrig fel med en riktig feting om det blir lite vågor o.dyl längre ut som man vill få med på bild.
Själv köpte jag en 300/2.8L i höstas som ska hårdköras på Haga och andra ställen i sommar med början på speed/freestyle-helgen om 2 veckor.

Men för att svara på dina frågor så tycker jag att du ska satsa på en telezoom 70-200/4L eller någon 75-300, det passar nog bäst ihop med den utrustning som du har idag och med vindsurfingen oxå.
70-200/4L har ju som redan nämnts fått bra kritik.

Jag har ju som jag sa både 300/2.8L och 70-200/2.8L och några till, så vill du testa dom i sommar så är det bara att säga till.
Ser du en kille som har en Brun/Beige Dogdge-van och stor kamera så är det jag.
Är väl oftast på Haga men tänkte försöka hinna med några fler ställen i sommar, speciellt där det är tävling av något slag.

Har dessutom ett par bildidér som jag skulle vilja testa men behöver då någon/några som kan stå (surfa/hoppa) framför kameran då.
 
enkelt fixat

Fredrik.

vad är det för bildidéer du har på gång.
Freestyle eller vågor? Jag bor på haga, men seglar nästan aldrig där men är en helt okej vågseglare som gärna blir plåtad själv för en gångs skull. Har dessutom stor koll på dom flesta öländska vågspotsen.
Philip som skrivit grundinlägget här är ju en riktigt hal freestylesnubbe.

Jag vet dessutom "for a fact" så att säja att Andy Olandersson S66, vårt största svenska freestylenamn ute i världen just nu, förmodligen kommer tillbringa en hel del tid på haga under sommarn. Tror det kan bli ett par samlingar av riktigt bra seglare ett par gånger.
 
Blir väl både freestyle och vågsegling.
Låter bra att det finns "modeller" som är sugna på att bli fotade.

Styret (Pär) :

Efter lite efterforskning så konstaterade jag att du hörde hemma i ÖWC, passar ju finfint eftersom det är min "hemmaklubb" oxå.
Har surfat på Haga sen början på 90-talet men det har varit lite sporadiskt dom sista 6-7 åren. Dock så tog jag tag i det ifjol sommar då jag bodde i Emmaboda, bor annars uppe i Åre-trakten. I sommar ska jag ha en liten timeout tänkte jag så jag har tid att hänga nere på Haga en del framförallt maj-juni och augusti.

Mina bilder som jag funderade på är egentligen lite "rip-offs" från skidvärlden som jag inte sett så mycket av inom surfingen ännu, fast ska sanningen fram så har jag inte läst så mycket surftidninger de senaste åren, desto fler skidtidningar dock.

Länkar till ett exempel:

Skidbild av Mattias Fredriksson

Om man utgår från den bilden sen byter du ut bakgrunden mot exempelvis gatubelysningen från Kalmar eller ölandsbron,cyklisten får då bli en windsurfare i luften görandes nått trick.
Problemet är dock att blixten måste monteras någonstans på brädan eller riggen i nån form av vattentät påse och sedan radioutlösas från land.
Möjligen att någon kan stå ute i vattnet väldigt nära den som hoppar och hålla blixten i handen.
Radiotriggers har jag redan som når ca 300 meter ska bara skaffa en vattentät påse och nån gammal sunkig blixt som man har råd att förstöra.

Även denna typ av bilder borde gå att överföra till surfingen

Här tror jag att åkaren har rundat blixten, som en slalomkäpp typ, och får då blixten från sidan/bakom litegrann.

Hur som helst så skulle det vara kul och leka lite med diverse blixtbilder nån kväll med skapligt väder på Öland.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.