Annons

objektiv till e500

Produkter
(logga in för att koppla)

chaly

Aktiv medlem
Jag ska köpa min första digitala systemkamera, och nu står jag införvalet av modell. Men det är ju faktiskt så att det är ju inte bara kameran som man ska haka upp sig på... det är ju objektiv och kringutrustning... Då till frågan - Finns det sigma objektiv/eller eller andra objektiv i samma prisklass till e500? jag har set att det finns massa sigmaobje till k/m C & N men inga till olympus!! funderar på att köpa en e500 men om objektiv utbudet är begränsat till "orginal" så känns det som det blir en dyr affär...har även kollat på Nikon d50

Sigma har gjord några objektiver för 3/4 systemet som Olympus och nu också Panasonic använder. Och det ser ut att komma flera...

Lycka till

Objektiv till Four Thirds System

Med alla frågor på objektiv till Olympus husen, så kan man ju tycka att det är snart dags för en ny forumrubrik "Objektiv till Four Thirds System". Denna rubrik hamnar då även skapligt till i bokstavsordning. Även Sigma och Leica har redan objektiv som platsar i ett dylikt forum. Om man ska spekulera, kanske det redan i slutet av september dyker upp nya tillverkare av FTS-kamerahus på FotoKina? Det kan ju öka behovet av en ny forumrubrik för just FTS-objektiven.

Från Olympus har du olika klasser att välja objektiv: [Super High Grade, High Grade, Standard]. Notera att samtliga dessa är designade för den digitala bajonetten i Four Thirds System. Dessutom har nyligen Leica anslutit sig till denna standard i och med en bildstabiliserad zoom, Leica D Vario-Elmarit 14-50mm f/2.8-3.5 ASPH, för Panasonics nya kamera Lumix DMC-L1. Sigma lanserar nu ytterligare 5 bättre objektiv utöver de måttliga 3 som tidigare funnits för vad de själva kallar FT-bajonetten.

Många anser att Zuiko Digital 14-54mm F2.8-3.5 idag är den bästa standard zoomen för att täcka in lejonparten av allt fotande med en Olympus-kamera. Den bättre ljusstyrkan, makro-möjligheten, samt miljötätningen kan inte nog poängteras. Den nya Leica-zoomen, kan komma att ändra på detta, bl.a. genom att den har inbyggd O.I.S.

Bra objektiv kostar alltid en slant och det är mycket lätt att drabbas av lens lust.

E-500 levereras ju med ett bra och ekonomiskt mycket attraktivt kit med två zoom-objektiv: ZD 14-45mm/F3.5-5.6 & ZD 40-150mm/F3.5-4.5.

Varför inte hellre kombinera ett eget alternativ: E-500 som är så lätt och smidig behöver en likaledes lätt och smidig zoom, nämligen den nya ZD ED 18-180mm/F3.5-6.3. Men eftersom den zoomen är så ljussvag, så komplettera med en ljusstark Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM. Alternativt om stort behov av vidvinkel finnes, komplettera hellre med den ljusstarka vidvinkelzoomen ZD 11-22mm/F2.8-3.5.

Det finns nu 25-talet objektiv samt en telekonverter (som fungerar utmärkt även tillsammans med vidvinkelzoomen ZD11-22), så det är nog snarare plånboken än objektivutbudet till FTS-kamerorna som är begränsningen för de flesta.

Har du funderat på vad det är för brännvidd och ljusstyrka som du är mest intresserad av?

Ref:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar