Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till d70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Baarsen

Ny medlem
Hej, jag är en glad amatör som nu skall rusta mig med en Nikon d70 eller d70s är det tänkt. Nu har jag lite frågor kring objektiv. (är amatör så bli inte arga)... Vad är det för skillnader mellan d70 och d70s? Vilken är att föredra?

Vilket standardobjektiv skall jag köpa?

AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G eller;

AF Zoom-Nikkor 28-80mm f/3.3-5.6

Vad är det för skillnader? Kan någon förklara för en som inte kan någonting? (typ vad 18-70mm och f/3.5-5.5g betyder)?

Sedan har jag en grej till... Är inte ett dugg insatt, men är väl tänkt att jag skall bli. Vad för objektiv skall jag också köpa om jag vill kunna ta riktiga närbilder på tex insäkter, så man kan se deras ögon osv.. (om det nu går med d70).

Skillnaden mellan d70 och d70s är versionsskillnader. Lite större bildskärm, lite bättre mjukvara med s. Själv tvivlar jag på att det är värt tusenlapparna... och sparar pengar till objektiv istället.

Bägge objektiven du nämner är kitobjektiv som ärgjorda att följa med kamera s a s. Jag skulle satsa på 18-70, utan att a erfarenhet av 28-80, på grund av brännviddsomfånget. man vill verkligen ha lite mer vidvinkel än 28-80 ger på en d70.

De första siffrorna står för brännvidd: låga millimeter för vidvinkel och höga för tele. De senare siffrorna står för bländare, dvs hur mycket ljus som de kan släppa in till sensorn eller filmen. Låga tal står för mycket ljus (och är dyrare)

Med vänlig hälsning

Jonas

förlåt...du skall köpa ett macroobjektiv för insektsfoton. Finns relativt billiga, kolla exvis Sigmas utbud.

Senast ändrad: