Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till d70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Baarsen

Ny medlem
Hej, jag är en glad amatör som nu skall rusta mig med en Nikon d70 eller d70s är det tänkt. Nu har jag lite frågor kring objektiv. (är amatör så bli inte arga)... Vad är det för skillnader mellan d70 och d70s? Vilken är att föredra?

Vilket standardobjektiv skall jag köpa?

AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G eller;

AF Zoom-Nikkor 28-80mm f/3.3-5.6

Vad är det för skillnader? Kan någon förklara för en som inte kan någonting? (typ vad 18-70mm och f/3.5-5.5g betyder)?

Sedan har jag en grej till... Är inte ett dugg insatt, men är väl tänkt att jag skall bli. Vad för objektiv skall jag också köpa om jag vill kunna ta riktiga närbilder på tex insäkter, så man kan se deras ögon osv.. (om det nu går med d70).

Skillnaden mellan d70 och d70s är versionsskillnader. Lite större bildskärm, lite bättre mjukvara med s. Själv tvivlar jag på att det är värt tusenlapparna... och sparar pengar till objektiv istället.

Bägge objektiven du nämner är kitobjektiv som ärgjorda att följa med kamera s a s. Jag skulle satsa på 18-70, utan att a erfarenhet av 28-80, på grund av brännviddsomfånget. man vill verkligen ha lite mer vidvinkel än 28-80 ger på en d70.

De första siffrorna står för brännvidd: låga millimeter för vidvinkel och höga för tele. De senare siffrorna står för bländare, dvs hur mycket ljus som de kan släppa in till sensorn eller filmen. Låga tal står för mycket ljus (och är dyrare)

Med vänlig hälsning

Jonas

förlåt...du skall köpa ett macroobjektiv för insektsfoton. Finns relativt billiga, kolla exvis Sigmas utbud.

Senast ändrad:
Tack, nu har jag lite mer förståelse. Fast, allt är inte glasklart...

Det här med de första siffrorna igen. Hajjar inte riktigt det här vidvinkel och tele. Kan någon försöka gå ner lite på det ämnet? Gärna att någon beskriver hållandet med siffrorna och vidvinkel'n eller tele'n..

Just d.. En annan grej också... Det här med bländare. Om jag vill ta bilder med kvällsmotiv bör jag då ha ett objektiv med jättelåga siffror?

Kan någon kanske ge ett förslag på ett bra objektiv (för en nybörjare) som kan användas då det är lite mörkt ute?

Ett som är bra då det är dag, solljus eller lätt molnlighet?

Kan vi också titta på den här;
AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G

Vad står f och vad är G för?

Tack på förhand, till er som svarar! ;)

/Christan

Jag tycker du ska välja 18-70. Det är ett bra objektiv som ger vettig vidvinkel. Vidvinkel är när man "får med mycket" i bilden. Vidvinkel används typiskt för landskapsbilder tex, men kan givetvis användas för alla typer av motiv. Vidvinkel är såklart användbart inomhus där det är lite trångt åxå.

Om man ska fota handhållet på kvällen/natten så måste man ha ett objektiv med stor bländare (lågt bländartal), ja. När det börjar bli så skumt som kväll/natt är det ofta man ändå måste ta till stativ.
Ett bra och billigt objektiv som är ljusstarkt är AF 50/1.8D. Det är dock lite väl "långt" för att kunna användas som allround-objektiv på en DLSR.

Vad gäller nuffrorna så står f för brännvidden. Bländarens storlek är brännvidden delat med bländartalet. G:et står för att det är ett G-objektiv. Det har alltså samma egenskaper som ett D-objektiv ;-), men saknar bländarring och kan således inte användas på kamerahus där man inteväljer bländaren från kamerahuset (äldre manuella kameror).

För att ta riktiga närbilder av insekter behöver du ett makroobjektiv, tex Tamron 90/2.8, som jag har, eller annat likvärdigt.
Vill du ta en bild på en blomma med en fjäril eller så på så klarar du dig rätt bra med 18-70:n.

Jag menar inte att direkt hänga ut frågeställaren i denna tråd, denna fundering är långt mer generell. Är det inte lite konstigt att folk hittar till Fotosidan men inte klarar av att hitta information om sin dyra kamera och vilka möjligheter den ger innan de har köpt den? Tja, bara en fundering. Det kanske har med ekonomi att göra; jag som är halvfattig läste på allt jag kunde innan jag vågade slänga mig in i DSLR-världen, vad vet jag?

dumbo skrev:
Det är väl sådan information han försöker anförskaffa sig?

Som jag sade så vill jag inte hänga ut just denna frågeställare, men jag tycker ändå att det är lite konstigt att man vill skaffa en kamera för runt 10 papp utan att veta det minsta om vad bländare och brännvidd betyder, men vad vet jag? Det finns mycket information att läsa sig till utan att starta en ny tråd, både här och på alla andra ställen på nätet. Men som sagt; vad vet jag?

Jo, visst finns det andra trådar att läsa. :)

Sen kanske man tycker att foto verkar vara "grejen" och istället för att köpa "halvdana" prylar så kanske man vill köpa "ordentligt" med en gång. Andra väljer att uppgradera lite i taget, vilket ofta blir dyrare, totalt sett, än att köpa ordentligt med en gång. ;-)

Vad folk gör med sina pengar struntar jag rätt mycket i faktiskt. :)

Jag har inte köpt kameran ännu. Nu, precis som Robert säger, så försöker jag hitta information och bli mer lärd inom området. Tyvärr är det svårt att hitta den grundläggande informationen, för det verkar vara proffs som skriver till proffs överallt.

Tänkte att folk som vill vara hjälpsamma kan ställa upp och svara på mina grundläggande frågor. Den som känner att de inte har tid eller orkar behöver ju självklart inte svara eller kommentera i tråden, det är helt frivilligt! ;)

/christian

No hard feelings härifrån, men jag letade runt som en galning (vilket jag kanske är) och lärde mig en massa på kuppen. Nu är jag ingen Nikonit och kan inte ge några konkreta råd om vad man skall skaffa till en sådan, jag valde ju själv Canon. :) Men får jag ändå ge ett råd till någon som står i begrepp att skaffa en DSLR och inte har någon koll på mm hit och bländare dit är det väl att skaffa kitobjektivet och sedan se vad man behöver. Blir man förbannad för att småfåglarna blir för små på bild så får man väl skaffa mer tele (mer mm) och blir inte landskapsbilderna något bra får man väl skaffa ett objektiv med lägre tal på. Vet man att man vill ta närbilder på småkryp så är det inget annat än makro som gäller. Så där, nu har jag sammanfattat hela objektivvalet. ;) Angående ljusstyrkan så är det bättre desto lägre tal som står på objektivet, men det blir också rejält mycket dyrare.

Jag menade inte att låta retlig, jag tycker bara att det är lite konstigt att man är beredd att lägga så mycket pengar som det ändå handlar om när man inte riktigt vet vad det handlar om. Men det är säkert min egen kassa ekonomiska situation som lyser igenom. Kan ju förresten ge ett tips när jag ändå skriver; Budgeten kommer att spräckas, rejält. Min sprack drygt trefaldigt (20-70 tusen)... Tänk dig för, säger jag bara. :)

Baarsen skrev:
Hej, jag är en glad amatör som nu skall rusta mig med en Nikon d70 eller d70s är det tänkt. Nu har jag lite frågor kring objektiv. (är amatör så bli inte arga)... Vad är det för skillnader mellan d70 och d70s? Vilken är att föredra?

Vilket standardobjektiv skall jag köpa?

AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G eller;

AF Zoom-Nikkor 28-80mm f/3.3-5.6

Vad är det för skillnader? Kan någon förklara för en som inte kan någonting? (typ vad 18-70mm och f/3.5-5.5g betyder)?

Sedan har jag en grej till... Är inte ett dugg insatt, men är väl tänkt att jag skall bli. Vad för objektiv skall jag också köpa om jag vill kunna ta riktiga närbilder på tex insäkter, så man kan se deras ögon osv.. (om det nu går med d70).

Hej Christian!

Olle Bjernulf har skrivit en utmärkt artikel här på FS som förklarar det här med objektiv, kolla den. http://www.fotosidan.se/doc.htm/3690

/Göran

Hej

Vill du spara dig massor av energi o slit i form av letande så køp dig ett sigma 18-50mm f2.8 och ett canon L 70-200mm f4 . . . :)

Skæmt o sido, kolla runt ordenligt innan du køper något, din lokala kameranhandlare kanske tycker att nikons bundle objektiv (18-70) ær det bæsta du kan få før pengarna, allt ær relativt.

Som någon sa tidigare i tråden , man lær sig otroligt mycket genom att leta runt och plocka åt sig info, och kul ær det också!

Lycke till med fotograferandet!!

Mvh
Christian

christian_r skrev:
något, din lokala kameranhandlare kanske tycker att nikons bundle objektiv (18-70) ær det bæsta du kan få før pengarna, allt ær relativt.

Den är iaf inte sämre än Sigma 18-50/2.8 om man bortser från att den inte når f/2.8 (där Sigman är rätt mjuk).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar