ANNONS
Annons

Objektiv till D60, fasta och analoga

Produkter
(logga in för att koppla)

Teamfagott

Aktiv medlem
Hej!
Är helt ny på det är med systemkameror.

Har googlat en del men blir inte klok på det här. Det är så att jag har just köpt en nikon D60 och ämnar köpa en 35mm adapter med Nikonfäste till min videokamera. Min tanke är att jag ska kunna använda samma objektiv till båda.


Är ute efter ett hyffsat "lekobjektiv", gör inget om det är 20 år eller mer ;)
Så mina kreterier just nu är
-1,8 eller mindre
-50mm
inget dx eller dyl utan gamla analoga objektiv beg.
-Billigt och "alaround" för att exprimentera
-manuell focus


Hur vet jag att objektivet passar (förutom dom som heter nikon då?
Vilka passar, sigma t.ex passar alla sigma objektiv till D60:n? Vilka andra märken finns som funkar?
 
Du kan vara ganska lugn, I stort sett alla Nikons objektiv med F-bajonett passar på din D60. Nikon har använt samma bajonett sedan 1959. Dock måste du kolla i instruktionsboken till D60 då det finns vissa undantag från bakåtkompabiliteten men de är förhållandevis få. Samtidigt är det så med D60 att den inte ger autofokus med äldre Nikon AF-objektiv som saknar AF-motor i objektivet, för AF med D60 behöver du ha AF-S objektiv, eller HSM om det är Sigma-objektiv

När det gäller tredjepartstillverkare som Sigma, Tamron mfl så passar de så länge de har Nikonbajonett, det framgår oftast på kartongen eller av annonsen.

Angående objektiv så brukar det gå att hitta äldre manuella 50mm på ebay eller Tradera till bra priser, både 1.8 och 1.4 varianterna finns. Just nu ligger åtminstone ett 50mm/1.4 ute till försäljning

http://www.tradera.com/Nikon-50mm-f-1-4-auktion_95988799
 
tack så mycket för hjälpen!

När jag tittar på 35mm adaptern (med nikon fäste) (till min videokamera) tillverkare så har dom gjort testvideos med 50mm cosina objektiv också, funkar dessa på d60 också?
 
tack så mycket för hjälpen!

När jag tittar på 35mm adaptern (med nikon fäste) (till min videokamera) tillverkare så har dom gjort testvideos med 50mm cosina objektiv också, funkar dessa på d60 också?

Så länge det är Nikonbajonett, Cosina är/var en av många tredjepartstillverkare som tillverkade objektiv till de flesta kameratillverkare. Men om du kan få tag i ett beg Nikon Nikkor 50mm/1.4 så är det mkt skarpare och har betydligt bättre byggkvalitet.
 
ok. På e-bay står det "AIS" vid många Nikon objektiv vad innebär det?
Företen vilka förutom 50mm ger en någorlunda "normal" bild?

Innebär E-series det samma som e-fäste (dvs passar ej)
 
Vad är det för videokamera du har? Man måste ha en ganska avancerad (och förmodlingen dyr) adapter för att objektiven ska vara till någon som helst nytta på en modern videokamera med pyttesensor. Annars kommer ett 50-millimetersobjektiv bete sig som ett skitdåligt supertele.
De adaptrar jag talar om har en inbyggd mattskiva som bilden projiceras på, och som sedan videokameran filmar. Inte jordens bästa lösning direkt, men det är enda sättet att utnyttja bildcirkeln på objektiven och därmed kunna få kort skärpedjup vid "rätt" bildvinkel.

Det vettigaste kring 50 mm är Nikon 50/1,8 Series-E. Det har samma (eller i alla fall mycket snarlik) optisk konstruktion som det moderna 50/1,8 AF, men är mindre och trevligare att fokusera manuellt med. Bör kunna hittas för en femhundring ungefär.
Observera att du inte får någon ljusmätning med ett sådant. Vill du ha det, får du punga upp lite mer för ett 50/1,8 AF, som har elektronik i sig som din kamera måste ha för att ge ljusmätning. Dock ger det inte autofokus, namnet till trots.
 
Hej!

Tack för tipsen, ja adaptern i fråga har mattskiva. Har sett exempelfilmer med 50mm och min videokamera (en canon hv30, inget avancerat men en fantastisk apparat i sin prisklass) det ser riktigt bra ut.

Tanken är dock att detta ska vara lite mer av ett expriment för att lära mig tekniken, när jag gjort det så ska jag börja titta på lite mer avancerad optik.
 
Series E är objektiv av lite billigare konstruktion, men i regel är de minst lika bra optiskt som andra objektiv. Om du ändå tänker köpa ett manuellt 50mm så är 50mm f/1,8 Series E ett utmärkt sådant, och dessutom både billigt och extremt litet och nätt. Tänk bara på att du inte får ljusmätning med gamla objektiv, du får gissa, kolla på skärmen/histogrammet och justera tills det blir rätt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.