Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till D5000

Produkter
(logga in för att koppla)

Grytet

Ny medlem
Hej.

Köpte en Nikson D5000 förra sommaren och hade tänkt att uppgradera den med ett nytt objektiv. Min tanke är att hitta ett objektiv där jag kan zoom in lite för att ta bilder på håll. Jag har surfat runt lite och hittat två tänkbara objektiv. Jag har en maxbudget på 5000:- Hur skiljer sig dessa objektiven, vilken är bäst osv. Skall jag satsa på något annat objektiv

Nr1: Nikon AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR (5.5x)
http://www.fotokungen.com/nikon-afs-703004556g-if-ed-vr-p-870-c-268.aspx
Nr2: Nikon AF-S 70-300/4.5-5.6G IF ED VR
http://www.fotokungen.com/nikon-afs-553004556g-ed-dx-vr-ii-inkl-uv-filter-och-cleaning-kit-p-5196-c-268.aspx
 
Jag skulle rekommendera 70-300, det gör jag minst en gång i veckan när någon ställer den här frågan ;-)

70-300 VR är nog det mest prisvärda objektivet man kan få i dagsläget skulle jag tro.

Köps gärna från Holland, minst en tusenlapp billigare och samma garantier!

cameranu.nl

kamera-express.nl
 
Har ett 70-300VR, det är i huvudsak snabbheten i AF som är bättre. Hur det är med skärpevärdena vet jag inte men skulle hålla på 70-300 där också
 
Som sagt, AF är snabbare, det är något snabbare men framförallt bättre och stabilare byggt.

Det fins lixom inget som är sämre om du förstår.
 
Okej tack för svaren. Det lutar helt klart åt ett 70-300.
En lite fråga till innan jag beställer :), det finns inget annat objektiv som Ni rekommenderar om man skall satsa på ett objekivt runt 5000:- utan 70-300 är det bästa?
 
Okej tack för ett snabbt svar. Vad är det som gör att 70-300 är bättre än 55-300?

Framförallt är 70-300 fulltecknande, medan 55-200 "bara" är ett DX-objektiv. (Men, sålänge du inte tänker använda gluggen på ett FX-hus (I dagsläget D3-serien och D700) så spelar det ingen roll för dig).
 
Hejsan!

Satt själv i samma situation, bortsett från en något lägre budget. :)
Köpte ett 55-300 till min d5000.
Måste säga att det fungerar bra, inte märkt av någon slö autofokus.
Dock känns det väldigt ljussvagt, vilket borde vara same same på dessa två.
Kan lägga upp ett par bilder tagna med det efter jobbet om det är av intresse.

/Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.