Annons

Objektiv till D50

Produkter
(logga in för att koppla)

Honko

Medlem
Hej!

Ska köpa en Nikon d50 snart, men funderar över vad för objektiv jag ska ha till. Ska jag satsa på det som man alltid får med. Eller ska jag satsa på att lägga till lite pengar och köpa ett bättre. Har funderat på att skaffa mig något vidvinkel eller ett makro objektiv. Klarar man sig långt med bara ett makro objektiv? Eller ska man satsa på något annat?

//Jonas
 
Nikons fasta 50mm f1.8 måste du ha. För det är billigt och myyycket bra. Tycker jag.
 
Honko skrev:
Hej!

Ska köpa en Nikon d50 snart, men funderar över vad för objektiv jag ska ha till. Ska jag satsa på det som man alltid får med. Eller ska jag satsa på att lägga till lite pengar och köpa ett bättre. Har funderat på att skaffa mig något vidvinkel eller ett makro objektiv. Klarar man sig långt med bara ett makro objektiv? Eller ska man satsa på något annat?

//Jonas
Hur stor budget har du?
Vad tror du att främst kommer att fotografera?
Svaret på ovanstående frågor ger en fingervisning om vad du bör satsa på. Har inte riktigt koll på vad som följer med till D50 men en bra kompromiss kan vara att skaffa nikons 18-70/3,5-4,5G IF ED DX. Ett i mina ögon suveränt bra objektiv som funkar bra vid de allra flesta fototillfällena. Optiskt är objektivet fullt i klass med nikons bra mkt dyrare objektiv i samma brännvidsomfång. I detta objektiv får du ett bra allroundobjektiv som jag tycker räcker långt.
Ett komplement till detta kan vara att titta på sigmas 105 mm eller tamrons 90 mm macroobjektiv om man satsar på macrofotografering eller om du tycker 18 mm är lite för lite vidvinkel så kan tokinas 12-24 kanske vara något. Jag tycker oxå du när du blivit varm i fotograferandet kan överväga att titta på ett beg nikon 80-200 som komplement på telesidan, finns att hitta billigt beg med suveräna optiska egenskaper och bra ljusstyrka
 
Objektivet som följer med D50 kit (alltså Nikons) skulle jag undvika helt genom att bara köpa huset.

Huset kostar såg jag 5.127:- med frakt eller 5.650:- för ett `svenskt´ så det blir lite extra att köpa optik för.

Jag skulle definitivt först satsa på en bra normalzoom som exempelvis kit-optiken till D70/D70s AF-S DX 18-70/3,5-4,5.

Kostar ca. 3.600:- men säljs ofta lättbegagnad här eller på Blocket för ett par tusen.

En hygglig vidvinkel eller makro kostar än mer så det kan man ta lite senare.

Eller skall du skaffa allt på en gång?
 
min budget kommer ligga runt 10000. Vad jag kommer att fotografera är nog nästan allt, makro, naturbilder osv.


Sen har jag tänkt mig att skaffa mig ett objektiv bara, som täcker det mesta. Till att börja med.

Så ska kolla lite på nikons 18-70/3,5-4,5G IF ED DX eller finns det några andra bra alternativ?
 
Jonas, jag skulle, även om jag själv fotar mycket makro, inte rekommendera att skaffa enbart ett makroobjektiv. De har för lång brännvidd för att vara särskilt mångsidiga. Nikons 18-55, som följer med i kitet, är helt okej, men har du budgeten att köpa något bättre så är det ju en bra sak att lägga lite pengar på en bra normalzoom. Nikons 18-70, som redan nämnts, kan vara ett bra alternativ. Sigma 18-50/2.8 är ett annat alternativ.
Har du råd tycker jag, om du är intresserad av makro, att du ska köpa till ett Tamron 90/2.8 macro åxå. :)
 
Honko skrev:
Så ska kolla lite på nikons 18-70/3,5-4,5G IF ED DX eller finns det några andra bra alternativ?
Andra alternativ är Sigma 18-50/2.8, Sigma 17-70/2.8-4.5, Tamron 17-50/2.8 samt Tamron 28-75/2.8. Den sistnämnde är förmodligen skarpast i gänget men ger ju tyvärr ingen vidvinkel & tala om på en DSLR.

Kolla in priserna på www.cyberphoto.se

//Larsa

EDIT: Kom just på att Sigma 17-70/2.8-4.5 har en "fuskmacrofunkton", med detta så menar jag att den inte kan avbilda skala 1:1 men enligt det jag läst om den så ser det klart användbart ut. Det ska dock inte jämföras med riktiga macroobjektiv men vi pratar ju lite andra summor då också & Sigman är ju mångsidig. Med tanke på dess lite lägre pris (ungefär som Nämnda Nikon 18-70) så finns ju utrymme för nåt mer också typ 50/1.8, den är mycket bra för många ändamål men inte speciellt kul att ha som enda objektiv då brännvidden är lite för lång för det.
 
Senast ändrad:
18-70 för 2000kr finns alltid att köpa här på fotosidan, jävulskt bra objektiv för dessa pengar.

Den går alltid att sälja vidare när du har tröttnat och sedan kan du byta till antingen motsvarande zoom med 2.8 rakt igenom, eller 12-24 + 50mm fast.
 
marooned skrev:
18-70 för 2000kr finns alltid att köpa här på fotosidan, jävulskt bra objektiv för dessa pengar.
Om det är så bra som sägs så måste ju det vara ett klipp, blir ju pengar över till annat då...

//Larsa
 
Ades skrev:
Nikons fasta 50mm f1.8 måste du ha. För det är billigt och myyycket bra. Tycker jag.
Jag kontrar i vanlig ordning; varför då? Man måste inte ha nåt bara för att det är billigt och bra om man inte behöver det.
Det beror ju på hur man fotar. Jag sålde mitt för att det var rätt oanvändbart, medan andra älskar det.

Köp brännvidder som passar för tusan! Det gäller makroobjektiv också. 90mm fast kanske inte är det mest användbara direkt?

Kitobjektivet till D50 är det alls inget fel på rent optiskt, men det är ruskigt plastigt och rangligt.
 
Makten skrev:
Jag kontrar i vanlig ordning; varför då? Man måste inte ha nåt bara för att det är billigt och bra om man inte behöver det.
Det beror ju på hur man fotar. Jag sålde mitt för att det var rätt oanvändbart, medan andra älskar det.

Köp brännvidder som passar för tusan! Det gäller makroobjektiv också. 90mm fast kanske inte är det mest användbara direkt?

Kitobjektivet till D50 är det alls inget fel på rent optiskt, men det är ruskigt plastigt och rangligt.

Alla vet att det inte finns några måsten här i livet, det var mer eller mindre en rekommendation.
 
SATSA PÅ KITOBJEKTIVET!

Det är billigt och du kommer definitivt att vara nöjd. Jag har ett 50/1,8 och 18-55 på min Nikon och jag jämför väldigt ofta. Det är ingen jävla stor skillnad. Därför tycker jag att du borde satsa på kitobjektivet då det är ett bra allround objektiv med najs omfång för vanligt fotande.

Jag tror inte att jag kommer att sälja mitt 18-55, kanske till förmån för ett 18-70. Man ser skillnad vid 100 % crop med bättre/sämre objektiv, men eftersom du verkar vara rätt ny på det här (första dslr:en är oftast D50) så tycker jag att du ska satsa på kitobjektivet. Om du däremot skriver ut ofta stora bilder kan det vara lönt att använda något finare objektiv. Men fotar du i JPG för webbvisning och annat behöver du inget bättre då bristerna i det här objektivet är försumbara.

Det enda som är riktigt dåligt med objektivet är kvalitetskänslan, men det värdesätter väl inte vi fotografer som går efter det optiska, eller?

Mitt 18-55 används flitigast av alla objektiv i min väska.

MVH
Lycka till
 
Om du orkar slepa rundt på det, så tycker jag att Sigma 24mm f1,8 macro dg, är riktigt bra (tillsvarar 36mm i småbildformat) Ger också bra billeder innomhus utan blixt. Kan som sagt också göra macro. Man behöver inga andra..
 
Ades skrev:
Nikons fasta 50mm f1.8 måste du ha. För det är billigt och myyycket bra. Tycker jag.

Jag blir lika förvånad varje gång jag ser folk rekomendera just 50mm till dessa kameror, vad använder ni det till igentligen ?

Jag kan inte se något användningsområde med ett 50mm objektiv som inte andra brännvidder skulle klara utav bättre.

Är det bara för det är ett billigt ljustarkt objektiv ni köper det ?


kent.
 
Zoso skrev:
Jag blir lika förvånad varje gång jag ser folk rekomendera just 50mm till dessa kameror, vad använder ni det till igentligen ?

Jag kan inte se något användningsområde med ett 50mm objektiv som inte andra brännvidder skulle klara utav bättre.

Är det bara för det är ett billigt ljustarkt objektiv ni köper det ?


kent.

Whats there not to like about it.
Ljusstarkt(snabbt), skarpa och bra bilder. Men visst finns det alternativ som gör jobbet lika bra.
 
Har funderat på dessa 2 alternativ vilket ska jag köra på? Eller ska ja satsa på något annat?

Nikon d50 huset 5555 SEK

Objektiv 18-70/3,5-4,5G IF ED DX SEK 3595


Eller ska jag köpa Nikon D50 + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED + AF-S DX 55-200/4-5,6G ED

7895 SEK

Ska man satsa på det första alternativet eller köra på det andra?
 
Zoso skrev:
Jag blir lika förvånad varje gång jag ser folk rekomendera just 50mm till dessa kameror, vad använder ni det till igentligen ?

Jag kan inte se något användningsområde med ett 50mm objektiv som inte andra brännvidder skulle klara utav bättre.

Är det bara för det är ett billigt ljustarkt objektiv ni köper det ?


kent.

Det har sina användningsområden, men det är inte det första objektivet jag skulle köpa. (Men så har jag inte rekommenderat den här heller. ;-)

Men... Det funkar bra för porträtt. Kanske inte helt optimal för det, men de ligger rätt nära den klassiska brännvidden 85mm, för småbild. Svjv finns det inte någon 60/1.8, som väl skulle vara bättre.
Den funkar finfint till närbilder, med mellanringar. Själv använder jag min till det och det underbart korta skärpedjupet man får med f/1.8 gillar jag att använda mig av. Bokeh:n ger dessutom ett lite annorlunda utseende än många andra objektiv ger.
http://dumbo.mine.nu/photo/gallery/albums/nature/spring/vitsippor02.jpg
Det är åxå bra överallt där det inte är så gott om ljus, men man inte behöver så kort brännvidd.
http://dumbo.mine.nu/photo/gallery/albums/animals/pets/cats/tudor01.jpg (ja ja ja :)

Så jag tycker definitivt att det är värt de små slantar det kostar, men det är inte det första objektiv jag skulle köpa, som sagt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.