Annons

objektiv till D200

Produkter
(logga in för att koppla)

Norskan

Medlem
Hej hej

Skall ha ett par objektiv till min D200. Hittade dessa två:

Tamron AF Di 70-300/4-5,6 Nikon, med eller utan motor ( 1495-1698kr)

Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Nikon ( ca 3000 kr)

Någon som har erfarenheter av dessa två objektiv?

Någon som vet om jag kan köpa detta sigma objektivet utan motor till D200`an?

Kanske ngn kan rekommendera mig andra bra objektiv?

Kan man räkna med kvalitets objektiv även om dom ligger i prisklass 1500 - 3000 kr?


Hälsning Maggan
 
Jag har använt
Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Nikon till både D200 och på senare tid till min D300 utan några problem och levererat i mitt tycke bra kvalitet på bilderna.
Nyligen skaffade jag Nikon's 16-85 med VR som kommer ersätta mitt Sigma 17-70. Inget fel med Sigma linsen men Nikon's nya hade lite saker jag saknade.

Det ska gå bra att använda objektiven till D200 även om de inte själva har motor. Autofokus kommer fungera eftersom D200'n kan driva dem.

Har även haft ett Tamron 70-300 i början som var billigt, vet dock inte omdet var exakt det du frågar om, men ser nästan ut som det. Det fungerar och levererade bilder som var användbara men har du möjlighet så skaffa ett bättre, gör det.
 
Senast ändrad:
Objektiv i den klassen ger knappast den upplösning som D200'ans sensor klarar utav att leverera, och det är väl synd att inte utnyttja kamerans fulla pontential...

/kent
 
Bokeh skrev:
Objektiv i den klassen ger knappast den upplösning som D200'ans sensor klarar utav att leverera, och det är väl synd att inte utnyttja kamerans fulla pontential...
Å andra sidan krävs det rysligt dyra objektiv för att utnyttja 10 megapixlar på DX. Sigma 17-70 tror jag absolut duger, men Tamron 70-300 är inte direkt någon höjdare. Själv har jag med stor behållning använt det "erkänt dåliga" 18-55 på min D200. Funkar skitbra och är ungefär lika skarpt som det "erkänt bra" Tamron 17-50/2,8. Skillnaderna överdrivs ganska ofta, men visst är det rätt ibland.
 
Om du vill ha kvalitet till rimlig kostnad så rekommenderas fasta brännvidder. En seie som jag har är: 28 mm/2,8 D, 50 mm 1,4 D, 85 mm 1,8 D och ett långt tele. Skaffa mellanringar så har du även makro av högsta kvalitet och varierande brännvidd + en telekonverter så har du allt! Jag har jämfört min 50 mm för drygt 3.000:- med "Proffs-normalzoomen 17-55 för 15.000:- och 50 mm slår zoomen på fingrarna hela tiden. Och så har du ju ljusstyrkan! Bilderna tagna med just D200. Själva tanken med systemkamera är ju att inte ha ett eller två objektiv. Då vore det bättre att köpa en kompaktkamera med god kvalitet.
mvh
Thomas
 
Är tanken med en systemkamera att man ska byta objektiv ofta?

Jag tycker att båda dessa objektiv verkar väldigt prisvärda. Kolla www.photozone.de för recensioner! (Tamron-zoomen finns med Pentaxfattning.) Blir du missnöjd med kvaliteten kan du ju sälja med några hundralappar i förlust per objektiv. Cyberphoto säljer Tamron utan fokusmotor för bara 995:- Du behöver inte motorn om du har en Nikon D200.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.