Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till canon eos m?

Produkter
(logga in för att koppla)

ZandraJ

Medlem
Jag har en canon eos m med en adapter (mount adapter ef-eos m). Jag skulle behöva hjälp/råd med att köpa ett nytt objektiv! Kanske även 2 st då jag är sugen på ett Marco så man kan ta häftiga närbilder på saker :) Det jag använder nu är kit-objektivet (18-55mm). Jag är inte nån proffsfotograf utan jag är snarare helt vilsen vad gäller utrustning osv. Har NOLL koll :(

Det jag främst brukar fota är människor! Helkroppsbilder, "halvkropps"bilder, nära ansiktsporträtt, gruppbilder osv. Har läst att många rekommenderar Marco objektiv även till porträtt, stämmer det? Jag vill kunna ha suddig bakgrund och få fram så mycket detaljer som möjligt, ex. Fräknar, skarpa ögon osv i mina porträttbilder.

Jag halkade in på en sida som handlade om objektiv och förvrängningar som var rätt intressant, och jag vill ju verkligen inte ha ett objektiv som förvränger ansiktet, t.e.x gör näsan, pannan, käkarna större. Här kan ni läsa det: http://www.kamerabild.se/fotoskolor/v-lj-r-tt-br-nnvidd-f-r-portr-tt

Har ni tips på prisvärda objektiv till en vilsen nybörjare så tas det tacksamt emot! Ju billigare/prisvärdare desto bättre men min gräns går nog vid 3000 däromkring.
 
Du vill ha ett objektiv som kan ta både nära porträtt och gruppbilder = zoom eller två objektiv
Du vill kunna fota makro = makroobjektiv
Du vill kunna få kort skärpedjup = f2.8 eller helst större
En budget på 3000:-

Tyvärr en omöjlig kombination. Men med lite kompromiss kanske det kan gå (nästan)

Canon 50/1.8, så har du porträtt, kort skärpedjup, skarpt om man bländar ner något 1000:-
Tamron 17-50/2.8, kort skärpedjup, skarpt, stor bländaröppning, bra närgräns, f2.8 3300:-

Då får du i princip nästan allt du vill ha, nästan till din budget.
 
Du vill ha ett objektiv som kan ta både nära porträtt och gruppbilder = zoom eller två objektiv
Du vill kunna fota makro = makroobjektiv
Du vill kunna få kort skärpedjup = f2.8 eller helst större
En budget på 3000:-

Tyvärr en omöjlig kombination. Men med lite kompromiss kanske det kan gå (nästan)

Canon 50/1.8, så har du porträtt, kort skärpedjup, skarpt om man bländar ner något 1000:-
Tamron 17-50/2.8, kort skärpedjup, skarpt, stor bländaröppning, bra närgräns, f2.8 3300:-

Då får du i princip nästan allt du vill ha, nästan till din budget.

Köp sedan Mellanringar för typ 300 spänn på eBay och använd ditt 50mm som macro (inte marco ;)
 
Du vill ha ett objektiv som kan ta både nära porträtt och gruppbilder = zoom eller två objektiv
Du vill kunna fota makro = makroobjektiv
Du vill kunna få kort skärpedjup = f2.8 eller helst större
En budget på 3000:-

Tyvärr en omöjlig kombination. Men med lite kompromiss kanske det kan gå (nästan)

Canon 50/1.8, så har du porträtt, kort skärpedjup, skarpt om man bländar ner något 1000:-
Tamron 17-50/2.8, kort skärpedjup, skarpt, stor bländaröppning, bra närgräns, f2.8 3300:-

Då får du i princip nästan allt du vill ha, nästan till din budget.

Jag menade egentligen 3000 (helst billigare) per objektiv, men det där lät ju ännu bättre! ;) Tusen tack! Blir det bra att ta riktigt nära bilder (ansikten) med canon 50/1.8? Det blir inte förvrängt som på länken jag bifogade ovan? Som jag förstod av det testet så är 85mm det ultimata för ansikten, eller är jag helt ute och cyklar nu? :)

Tamron 17-50/2.8 vilka bilder menade du att jag ska använda det till? (Som sagt så är jag fortfarande lite trög vad gäller sånt här haha).


Häromdagen skulle jag försöka fota en dansuppvisning, men precis som jag trodde så gick det inte så bra med mitt 18-55 objektiv. Taskig belysning, långt avstånd och rörelse var ingen bra kombo :( Tips för det?
 
Köp sedan Mellanringar för typ 300 spänn på eBay och använd ditt 50mm som macro (inte marco ;)

Det är autostavningen på telefonen som har jävlats med mig haha. Mellanringar lät intressant! Menar du att jag kan använda dom på canon 50/1.8 eller på tamron 70-50/2,8? Jag visste inte ens att det fanns såna, vilket bra tips! :)
 
Det är autostavningen på telefonen som har jävlats med mig haha. Mellanringar lät intressant! Menar du att jag kan använda dom på canon 50/1.8 eller på tamron 70-50/2,8? Jag visste inte ens att det fanns såna, vilket bra tips! :)

Japp! Det fungerar utmärkt för mig i alla fall med mitt 50mm 1.8, men inte med mitt 17-55 2.8. Tror det beror på att det har lite för kort närgräns (28cm vs 45cm på 50 1.8). Nu tror autostavningen att du har ett 70-50 objektiv också ;)
 
Japp! Det fungerar utmärkt för mig i alla fall med mitt 50mm 1.8, men inte med mitt 17-55 2.8. Tror det beror på att det har lite för kort närgräns (28cm vs 45cm på 50 1.8). Nu tror autostavningen att du har ett 70-50 objektiv också ;)

Okej, det ska jag absolut testa! Nej, där kan jag inte skylla på autostavningen, det var jag som lyckades skriva fel helt själv! ;) Det var föresten en som sa åt mig att det spelar ingen roll vad jag har för objektiv till min kamera (canon eos m), att det inte hjälper för det kommer bli suddigt ändå :( Men ska jag verkligen tro på det? Det lät lite skumt. Det var nämligen så att jag ville låna hennes objektiv till att fota en dansuppvisning i taskig belysning och på ganska långt håll..
 
Okej, det ska jag absolut testa! Nej, där kan jag inte skylla på autostavningen, det var jag som lyckades skriva fel helt själv! ;) Det var föresten en som sa åt mig att det spelar ingen roll vad jag har för objektiv till min kamera (canon eos m), att det inte hjälper för det kommer bli suddigt ändå :( Men ska jag verkligen tro på det? Det lät lite skumt. Det var nämligen så att jag ville låna hennes objektiv till att fota en dansuppvisning i taskig belysning och på ganska långt håll..

Det låter inte helt rätt, dock kan den ju ha problem med AF (den är ju lite känd för det). Men skarpa bilder går definitivt att få.
Men jag tror mest att hon inte riktigt hade någon lust att låna ut objektivet ;)
 
För en dansuppvisning behöver du säkert 1/500 s om du vill frysa rörelserna.
1 Öppna bländaren.
I det fallet har givetvis varje vunnet bländarsteg ett värde i minskat ISO.
Klassiska objektiv till det är antingen en 2,8 zoom eller ett fast.
Ett fast väljer man utifrån det avstånd du är hänvisad att fotografera från.
Kan du välja avstånd själv då är 50/1,8 billigast, kanske ett 85/1,8 eller varför inte Canons kanske mest lovordade objektiv 135/2(inte billigt men skall vara hutlöst bra o får du tag på det begagnat så kan du in princip sälja det utan förlust).
När man öppnar bländaren förlorar man skärpedjup, men om avståndet är lite längre så räcker det nog ändå.
2 Höj ISO eller låt auto-ISO göra jobbet.
Ett högt ISO ger gryniga bilder och man förlorar dynamik.

Det finns ett tredje sätt: blixt, kraftiga studioblixtar eller flera småblixtar.
Lågt ISO.
Fritt skärpedjup (bara o kräma på med mer ljus)
Rörelserna fryses av själva blixten.
Till det här behövs blixtkunskap ELLER väldigt tålmodiga modeller...
Det kräver exclusiv tillgång till scenen o det har man inte alltid.
Det är kul att leka med blixtar.

AF... behöver du det alls?
Om dansarna är på samma avstånd så kan du sätta skärpan o sedan stänga av AF.
Så gör man om man filmar o det borde funka tillräckligt bra för en scen.
 
Eftersom TS "Har NOLL koll" så funderar jag på om inte det är en bra början att lära sig använda "kitobjektivet" 18-55 innan andra stora inköp görs. Kitobjektiv används ofta nedlåtande om objektiv som köps tillsammans med kamerahus, men EF-M 18-55 är riktigt skarpt och bra, det man saknar ibland är kanske högre ljusstyrka.
För porträtt funkar det bra, 85/1,6=53, det stämmer bra på ändläge.
Närbilder är ju svårt, där finns ju två vägar som jag snabbt tänker på. Antingen så köper man mellanringar till EF-M, de är lite dyra men lär fylla sin funktion.
Eller så köper man Canon 12 mm mellanring för EF och en 50/1.8. Det senare är ännu lite dyrare, men då kan 50/1.8 alternera till porträttobjektiv. Dock är inte fokus så snabb som kitobjektivet som har STM.
Fast lite OT så har jag senaste dagarna fotat en del med adaptern och Sigma 18-35/1.8, och AF-hastigheten är i de flesta fall omärkbart sämre än EF-M 18-55, så detta med hastigheten är kanske inte så mycket att oro sig för.
Eos M är en jättebra kamera, så länge man inte tror att den är universalmedicin som passar som bästa kamera i alla situationer. Men när man passerat "Har NOLL koll" och kan begränsningarna så kommer man gôrlångt med M.
 
För en dansuppvisning behöver du säkert 1/500 s om du vill frysa rörelserna.
1 Öppna bländaren.
I det fallet har givetvis varje vunnet bländarsteg ett värde i minskat ISO.
Klassiska objektiv till det är antingen en 2,8 zoom eller ett fast.
Ett fast väljer man utifrån det avstånd du är hänvisad att fotografera från.
Kan du välja avstånd själv då är 50/1,8 billigast, kanske ett 85/1,8 eller varför inte Canons kanske mest lovordade objektiv 135/2(inte billigt men skall vara hutlöst bra o får du tag på det begagnat så kan du in princip sälja det utan förlust).
När man öppnar bländaren förlorar man skärpedjup, men om avståndet är lite längre så räcker det nog ändå.
2 Höj ISO eller låt auto-ISO göra jobbet.
Ett högt ISO ger gryniga bilder och man förlorar dynamik.

Det finns ett tredje sätt: blixt, kraftiga studioblixtar eller flera småblixtar.
Lågt ISO.
Fritt skärpedjup (bara o kräma på med mer ljus)
Rörelserna fryses av själva blixten.
Till det här behövs blixtkunskap ELLER väldigt tålmodiga modeller...
Det kräver exclusiv tillgång till scenen o det har man inte alltid.
Det är kul att leka med blixtar.

AF... behöver du det alls?
Om dansarna är på samma avstånd så kan du sätta skärpan o sedan stänga av AF.
Så gör man om man filmar o det borde funka tillräckligt bra för en scen.

50mm/1.8 II objektivet är väldigt intressant, bra pris och verkar ha fått bra kundrecensioner. Har kikat lite på 85mm/1.8 men det ligger runt 3500 kr. Av länken jag la upp här ovan att döma så verkar 85 mm vara det ultimata för att ansiktet ska bli så lite förvrängt som möjligt. Men 50 bör ju också funka, verkar vara många som fotar porträtt med 50mm/1.8 objektivet?

Angående att fota dansuppvisningar, sport, djur, barn och annat som är i rörelse, hade 50/1.8 kunnat funka då? Utan blixt alltså? En extern blixt+softbox har jag tänkt införskaffa mig sedan, men som det är nu så fotar jag mest porträtt utomhus i dagsljus och leker med det ljuset. Ett nytt objektiv är därför prio ett :) Till hösten/sensommaren blir det nog att börja leka med blixtar!

Och till sist, rätta mig om jag har fel: Ett fast objektiv är bättre än ett zoomobjektiv när man vill frysa rörelser? Dvs fota barn, djur, sport osv. Vet att jag kan ha förstått det fel, men hellre frågar jag och verkar dum än att inte fråga och förbli dum ;)
 
Eftersom TS "Har NOLL koll" så funderar jag på om inte det är en bra början att lära sig använda "kitobjektivet" 18-55 innan andra stora inköp görs. Kitobjektiv används ofta nedlåtande om objektiv som köps tillsammans med kamerahus, men EF-M 18-55 är riktigt skarpt och bra, det man saknar ibland är kanske högre ljusstyrka.
För porträtt funkar det bra, 85/1,6=53, det stämmer bra på ändläge.
Närbilder är ju svårt, där finns ju två vägar som jag snabbt tänker på. Antingen så köper man mellanringar till EF-M, de är lite dyra men lär fylla sin funktion.
Eller så köper man Canon 12 mm mellanring för EF och en 50/1.8. Det senare är ännu lite dyrare, men då kan 50/1.8 alternera till porträttobjektiv. Dock är inte fokus så snabb som kitobjektivet som har STM.
Fast lite OT så har jag senaste dagarna fotat en del med adaptern och Sigma 18-35/1.8, och AF-hastigheten är i de flesta fall omärkbart sämre än EF-M 18-55, så detta med hastigheten är kanske inte så mycket att oro sig för.
Eos M är en jättebra kamera, så länge man inte tror att den är universalmedicin som passar som bästa kamera i alla situationer. Men när man passerat "Har NOLL koll" och kan begränsningarna så kommer man gôrlångt med M.

Objektivet är säkert bra, jag har inte så mycket att jämföra med :/ Men det är svårt att fota rörelser och att få till bilder där belysningen är taskig. Och jag har lite svårt att få till suddig bakgrund om jag vill ta ett porträtt, men speciellt på hel och halvkroppsbilderna. Antingen blir hela bilden oskarp och suddig vid hel/halvkropps bilder eller så blir hela bilden skarp (eller lite halvdassig). Och att få riktigt skarpa bilder tycker jag är krångligt, men det kan ju vara jag som gör något fel...

Jag skulle fota en bild på släkten utomhus, dom var 5 personer.. Jag ville få till ett kort skärpedjup så att bakgrunden skulle bli suddig men det gick inte.. Istället blev hela bilden skarp. Jag hade förstås önskat att den blev ännu skarpare, det blev en helt okej bild, men inte mer än så :/ Så att fota på lite längre avstånd (dvs gruppbilder, helkroppsbilder, dansuppvisningar) är svårt.

Hade velat gå någon fotokurs, men det finns inte här vart jag bor så jag får helt enkelt prova mig fram och fråga er som kan ;) Till slut lär man sig nog!
 
Och till sist, rätta mig om jag har fel: Ett fast objektiv är bättre än ett zoomobjektiv när man vill frysa rörelser? Dvs fota barn, djur, sport osv. Vet att jag kan ha förstått det fel, men hellre frågar jag och verkar dum än att inte fråga och förbli dum ;)
Nja bättre o bättre.
När det gäller konstruktion så är det givetvis lättare att optimera konstruktionen för EN brännvidd jämfört med ett helt zoomomfång.
O just 50mm är nog enklast att tillverka. Därmed blir det billigt.
Sen är det så att ett dyrare objektiv har större glasytor o kan släppa in mer ljus. Men det måste inte vara bättre för det.
Normalt sett så kan du räkna med att desto dyrare objektiv desto mer "perfekt" är det o därmed "bättre". Men det säger inget om vad som är bra nog...

När du öppnar bländaren o släpper in mer ljus så kan du få kortare tider. Samtidigt får du kortare skärpedjup när du väljer större bländare som tex 1,8 eller 1,4.
Kan testas här:
http://www.kamerasimulator.se/

fråga på bara...
 
EOS M är bra till mycket men direkt olämplig till en hel del också om man jämför med spegelreflexkameror DSLR.

Innan du lägger ut pengar på objektiv till EOS M bör du fundera på om det kan vara bättre att skaffa t.ex 100D, 700D el. liknande.

EOS M är i första hand kompakt och lämpad för de dedikerade M-objektiven som kitzoomen, pannkaksobjektivet 22mm/2 och vidvinkelzoomen.
Använder man EF-adaptern och sätter på andra objektiv så blir kameran genast klumpig och betydligt mer svårhanterad än en DSLR.
Det blir svårt att få skakningsfria bilder vid handhållen kamera, särskilt om EF-objektivet saknar stabilisering.
Det var den ena nackdelen. Den andra nackdelen som man inte ska blunda för eller vifta bort är den långsamma fokuseringen och fördröjningen till bilden tas efter det man har "tryckt av".
EOS M är direkt olämplig till motiv som flyttar på sig.

EF-adaptern och EF-objektiv kan vara bra att ha om man redan har ett DSLR-system och vill ha EOS M som komplement till tjockkameran.
 
EOS M är bra till mycket men direkt olämplig till en hel del också om man jämför med spegelreflexkameror DSLR.

Innan du lägger ut pengar på objektiv till EOS M bör du fundera på om det kan vara bättre att skaffa t.ex 100D, 700D el. liknande.

EOS M är i första hand kompakt och lämpad för de dedikerade M-objektiven som kitzoomen, pannkaksobjektivet 22mm/2 och vidvinkelzoomen.
Använder man EF-adaptern och sätter på andra objektiv så blir kameran genast klumpig och betydligt mer svårhanterad än en DSLR.
Det blir svårt att få skakningsfria bilder vid handhållen kamera, särskilt om EF-objektivet saknar stabilisering.
Det var den ena nackdelen. Den andra nackdelen som man inte ska blunda för eller vifta bort är den långsamma fokuseringen och fördröjningen till bilden tas efter det man har "tryckt av".
EOS M är direkt olämplig till motiv som flyttar på sig.

EF-adaptern och EF-objektiv kan vara bra att ha om man redan har ett DSLR-system och vill ha EOS M som komplement till tjockkameran.

Jag har tänkt köpa en annan kamera här framöver, inom ett år iallafall. T.ex en 60D (gillar bland annat den vinkelbara displayen!) men just den kameran ligger rätt högt i pris för min budget så det får vänta. Dom kamerorna du gav som förslag var ju lite billigare, så jag ska kolla upp dom :) Tack för tips! Hur som helst så blir det canon jag köper sedan, så objektiven kan jag ju använda även till min framtida kamera :) Kommer även så småningom köpa macroobjektiv, blixt, softbox osv.

Jag tar gärna emot förslag på prisvärda (men bra) kamerahus. Videofilma är inget prio ö.h.t och en vinkelbar display är ett plus i kanten, men inget "krav". Min framtida kamera vill jag kunna använda mer proffsigt om man så säger, jag har hittar lite webkurser som jag tänkt köpa och det kan ju vara kul att ha bra och rätt utrustning så man kan utvecklas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.