Annons

objektiv till Canon EOS 350D? Macro och vidvinkel.

Produkter
(logga in för att koppla)

joj89

Avslutat medlemskap
Hej, jag har nyligen införskaffat en Canon EOS 350D (faktiskt så nyligen att jag inte hunnit köpa minneskort än, klantigt! Den kom fortare än väntat).

Jag sitter då här och vet ju att jag kommer vilja att köpa hem lite fler objektiv och leka med. Frågan är vilka?
Har kollat på Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1 och Canon EF 50/2,5 Macro 1:2. Kollade och jämförde teknisk fakta på cyberphoto.se.. Det som skiljer sig mest är väl zoomomfång, närgräns, avbildningsskala - och priset! 4476:- vs 2236:- , kan någon guida mig och hjälpa mig lite, vad behöver man? Är prisskillnaden värd kvalitetsmässigt? Är inte gjord av pengar, men jag har råd.. och pengar är väl inget värda förrän man spenderar dem, right? ^^

Förresten hittade jag ett till nu, Sigma EX 105/2,8 DG Macro 1:1, 4095:- HJÄLP mig!

Sen så skulle jag vilja ha ett vidvinkelobjektiv, och där är jag i princip.. vilse i djungeln, jag har inte en aning om vad man ska titta efter men det verkar kul! Fast brännvidd? Vidvinkelzoom? Vad vill man ha? Prisklass ungefär upp till 5000:-

Tacksam för lite hjälp :) //Johanna
 
Hej! Visst är det kul att ha sådana här "problem"?!

Jag tänkte komma med några kommentarer. Jag kan rekommendera en artikel här på FS om macrofotografering och utrustning osv, om du inte har läst den finns den här: http://www.fotosidan.se/cldoc/2872.htm

Jag har precis (2 veckor sen) köpt mitt första macro till min EOS300D. Jag hade bestämt mig för en brännvidd runt 100mm (längre blev för dyrt för mig och kortare inte lika användbart utanför macro fotografering i förhållande till vilka andra objektiv jag har). Jag visste också att jag ville ha avbildningsskalan 1:1 och inte "sämre". Valet stod då mellan Canon 100mm, Tokina 100mm, Tamron 90mm och Sigma 105mm. Efter att ha tittat på alla objektiv, läst på FS samt läst recensionerna om de alla i senaste numret av Foto, så valde jag Tokinan, Jag är väldigt nöjd hittills!
 

Bilagor

  • macro 2a.jpg
    macro 2a.jpg
    46.7 KB · Visningar: 225
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.