Annons

Objektiv till Canon 5D mark 2?

Produkter
(logga in för att koppla)

realeye

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en Canon 5D mark 2 med ett objektiv 24-70mm, 2,8 L.

Objektivet är jättefint och jätteskarpt. Problemet är att det är stort, tungt och klumpigt. Jag trivs rätt bra med zoom-omfånget, men inte storleken och vikten på vikten på objektivet.

Vad skulle ni rekommendera för objektiv som är bra som har liknande egenskaper? Det behöver absolut inte vara Canons eget. Beskriv gärna varför ni tycker det är bra.

Jag tror att du skall komplettera med ett fast objektiv.
De är mycket mindre och lättare och ger andra möjligheter eftersom du normalt kan öppna bländaren ytterligare och på så sätt få kortare skärpedjup. Själv har jag Canons 85a 1,8 och det är helt klart mitt roligaste objektiv. På fotomaran tog jag 22 av 24 bilder med den gluggen.

Vad skulle ni rekommendera för objektiv som är bra som har liknande egenskaper? Det behöver absolut inte vara Canons eget. Beskriv gärna varför ni tycker det är bra.

Om det har liknande egenskaper så kommer det vara lika stort och tungt.

Jag instämmer med ovanstående, köp någon mindre fast objektiv och se hur det känns med det.

Gå igenom dina bilder och kolla vilka brännvidder du använder mest så kanske du får vägledning om vad du skall satsa på.

Hej,

Jag har en Canon 5D mark 2 med ett objektiv 24-70mm, 2,8 L.

Objektivet är jättefint och jätteskarpt. Problemet är att det är stort, tungt och klumpigt. Jag trivs rätt bra med zoom-omfånget, men inte storleken och vikten på vikten på objektivet.

f2.8 är lysande men kanske du kan offra ljus mot vikt? Värt att titta på f4:eek:rna om det täcker dina behov. Exempelvis 70-200 (i och för sig inte direkt nätt optik) blir mycket mer framtungt som f2.8.

Nja, den nya versionen av 24-70/2,8 väger 800 g, dvs 150 g mindre. 24-70/4 väger 600 g.

Jag tolkakde TS fråga som om det fanns något "magiskt" objektiv som hade samma omfång och ljusstyrka och var väsentligt lättare och mindre. Men det kanske var en för snäv tolkning av mig.

Jag hade inte klart för mig att skillnaden var så pass stor i vikt på version II av 2.8:an. Frågan är väl dock om 800 g känns så mycket mindre klumpigt än 950? Speciellt med tanke på priset...

24-70/4 ger en påtaglig skillnad i vikt men då förlora man helt helt steg i ljusstyrka vilket man kanske kan ta om man får IS?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto