Annons

Objektiv till Backpackingresa

Produkter
(logga in för att koppla)

billyskate

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag lämnade Sverige på lucia förra året och var ute på en 3 månaders tripp i Asien som backpacker.

Resan var tänkt att innehålla sola och bada ,fota , upptäcka osv och jag funderade över hur min fotoväska skulle se ut. Alla som har backpackat vet ju att man gärna inte vill ha med sig för mycket i väskan.

Det slutade med att jag tog med mig.
Canon 400d (Framför min 30d pga storleken)
Canon 70-200 2.8L
Canon 17-40 4L
Canon macro 60mm
Canon 50mm
Sigma ef-500 dg super blixt
+ filter , batterier , laddare och minneskort.

Detta blev alldeles för tungt i min minitrekker och jag skulle dessutom kånka runt på en resväska/ryggsäck.

Jag kommer att göra liknande resor i framtiden och skulle vilja dra ner på vikten lite. Vilka objektiv rekommenderar ni? Jag tog bilder på allt ifrån maträtter, djur, natur & landskap, människor dvs allt.

Dela gärna med er av era tankar.

Vill ni se exempel på bilder jag tog så surfa in på www.beeimages.se och klicka på portfolio

MVH Billy
 

Jag skulle byta ut detta ojektiv mote en Canon 70-200/4L IS - nästan halva vikten men optiskt minst lika bra, dessutom med bildstabilisator och vädertätad. Eller om ekonomin inte tillåter, 70-200/4L - dessa är ganska så enkelt att hitta begagnade.

Dessutom har du flera objektiv med ungefär samma brandvidd (17-40, macro 60 samt 50:an). Jag skulle inte ta med macro 60, och införskaffa en försättslins (Canon 500D) till 70-200:an istället. Optiskt inte lika bra men lättare. Alternativ två är en mellanring till 50:an.

-- Nicke
 
EF-S 17-55/2.8 IS USM istället för 17-40, 50 och 60. Där sparar du in 300 gram och en hel del volym.

Niklas förslag kan jag skriva under på oxå.
 
Vart skall du åka? Hur länge? Kommer du inte sakna >85mm?

Tack för alla svar.

MVH Billy

Hej, kommer att resa i mellanöstern i vinter. Har testat på ett flertal olika paket under de tre längre resor jag gjort.

Under första resan hade jag:
Nikon D70
Nikkor 18-70 3,5-5,6
Nikkor 50 1,8
Sigma 70-300 3,5-5,6

Under andra resan hade jag:
Nikon D70
Nikkor 18-70 3,5-5,6
Nikkor 50 1,8
Sigma 70-200 2,8

Under tredje resan hade jag:
Nikon D70
Nikkor 18-200 3,5-5,6

Det jag har gjort är att kollat på foton jag tagit och funderat på vad jag är ute efter främst inom foto när jag reser. Personligen gillar jag porträtt och 85:an passar då alldeles utmärkt då det även är ljusstarkt för tillfällen med sämre ljus, tro mig det är ofta! En vidvinkel eller normaloptik för landskap, byggnader är bra att ha med sig som komplement, att välja 17-40 F4 eller 17-55 F2,8 blir bra, varför jag valde 17-40 är att den fungerar på både fullformatshus och crophus då jag använder både och när jag är hemma.

Även köpt dessa fodral (se ebay):
OpTech Neoprene Soft Pouch - DSLR
OpTech Snoot Boot Lens Pouch - Widebody Small

SÅ mitt tips är att fundera på vad du är ute efter för motiv och packa därefter, inget kul att släpa på skiten efter ett tag kan jag lova ;).

ps. en grupp jag skapat på flickr inom resefoto:
http://www.flickr.com/groups/backpackingse
Mvh Daniel
 
kolla igenom dina bilder och se vilka brännvidder och bländare du använt mest på tidigare resa. Exif-filen avslöjar en hel del.
Less is more!
 
För min del har jag gjort två långresor med D200, 17-35/2,8 och 85/1,8, samt en kompakt. Det räckte gott och väl för mina behov, som ena gången var av reportageplåtarslag och andra av mer allmänt ströplåtarslag. Kanske tar jag med en blixt nästa gång, men det vete tusan. På den helanaloga tiden gjorde jag cykelresor med Nikon FA, 28/2,8 och 85/1,8.

Som sagt, less is more, och hade jag haft kvar min fasta 20 hade jag kanske tagit den istället för zoomen, för att spara vikt.
 
Ta med dig 400D + 17-40 och 70-200 + lite övriga tillbehör. Jag tror inte du kommer sakna det lilla glappet mellan 40 och 70. Skippa 50 mm + 60 mm makro.
 
Hej!

Kul med så mycket svar.
Min nästa backpackingresa är just nu endast i tidigt planeringsstadie men jag vill ha min kameraväska klar i tid :)

Hittills ser min köplista ut som följande:

OpTech Neoprene Soft Pouch - DSLR
OpTech Snoot Boot Lens Pouch - Widebody Small (Tack till macgunde för tipsen)
PELICAN 0940 MEMORY CARD COMPACT FLASH PROTECTIVE CASE från ebay (Förvaring för upp till 4 CFkort.
Ett objektiv med brännvidd mellan ca 17-85mm.

Vilka filter bör man ha med sig på sin resa anser ni?

MVH Billy
 
Hej!

Kul med så mycket svar.
Min nästa backpackingresa är just nu endast i tidigt planeringsstadie men jag vill ha min kameraväska klar i tid :)

Hittills ser min köplista ut som följande:

OpTech Neoprene Soft Pouch - DSLR
OpTech Snoot Boot Lens Pouch - Widebody Small (Tack till macgunde för tipsen)
PELICAN 0940 MEMORY CARD COMPACT FLASH PROTECTIVE CASE från ebay (Förvaring för upp till 4 CFkort.
Ett objektiv med brännvidd mellan ca 17-85mm.

Vilka filter bör man ha med sig på sin resa anser ni?

MVH Billy

Det var s lite så, om du vill se fodralen över webcam får du skicka ett mail. Filter som jag kör med är UV på de objektiv jag använder då det är lätt att stöta emot saker ofrivilligt ute på fält och ett polfilter till mitt 17-40 F4L.

Mvh Daniel
 
Jag ska också ut och resa snart och en OpTech Soft Pouch - DSLR är precis vad jag letat. Blir att beställa en sådan. Tack för tipset!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.