Sigma 24-60/2.8 följde med kameran från Rajala och den är OK såvitt jag kan se. Personligen är jag inte så intresserad av 24 så det är mest vid 60 mm. För att hålla i butgeten köpte jag två begagnade zoomar på Scandinavianphoto :
Sigma 28-105 F2.8-4 och Minolta APO tele 100-300/ F4.5-5.6 (pris 600 och 2500)
Man får vad man betalar för....kanske?
Jag har jämfört bilddetaljer med 24,13 och 6 Mpixel och det är tydlig skillad när det gäller 24-60 och 100-300 men nästa omöjligt att se nån skillnad på 28-105 så 600 är kanske inte såå billigt!!
För att få ut mer av 850 har jag nu beställt en Sigma 70mm macro. David Etchel på Imaging Resource använder den med flera fattningar för deras tester- den ska vara skarp i hörnen även på 2.8
Synpunkter?
Sigma 70/2,8 EX DG Macro
Jag har det objektivet och tillsammans med A850 är det så superbra det kan bli!
Objektivet är mycket skarpt och ljusstarkt och att fotografera med är det underbart. På A850 bli det EXAKT samma försoringsgrad i sökaren som när man tittar bredvid kameran, prova att titta i sökaren och ha det andra ögat öppet vid sidan om och experimentera lite. Svårt att förklara, men eftersom du har just denna kombo så får du upptäcka själv, du kommer att förstå vad jag menar.
Objektivet fokuserar snabbt och exakt och är mycket ljusstarkt och som sagt knivskarpt. Absolut mitt favoritobjektiv, speciellt med 850, sitter på för det mesta.
Det finns dock några nackdelar. Den största är motljusskyddet! Det är så fruktansvärt uselt konstruerat att det borde vara straffbart. Är i metall och skruvas fast i filtergängan och funkar inte ihop med filter. Är för smalt så det går inte att trä det över objektivet osv. helkass, fattar inte hur dom kan göra nåt sånt, mitt har hamnat längst in i skåpet och jag tar aldrig fram det. Sen är det lite märkligt med 62 mm. filtergänga då själva frontlinsen inte är större än drygt 30 mm.
Vid macro-läget så åker en väldigt lång strut ut och man kommer extremt nära, vilket gör det väldigt besvärligt att använda. Har man väl hamnat i macro-läge så är det knepigt att komma ur, här är ett tips: Tryck in MF-knappen och fokusera manuellt så att du skruvar in struten och slå sedan om focus-limit switchen, så är du tillbaka.
Jag gillade åtminstone i början inte heller ytbeläggnigen, men den är tydligen standard på Sigma EX. Har samma på mitt Sigma 150-500 och börjar vänja mig nu, men tycker personligen blanka svarta ytor är snyggare och inte drar åt sig så mycket damm mm.
Hursomhelst så trots de här små irriterande sakerna med objektivet, så är det helt underbart optiskt sett och det överväger ju helt klart, det är helt klart ett av världens absolut skarpaste objektiv!
Sigma 28-105
Trevligt zoom-område för att ha som vardagsobjektiv, men det är synd att besudla din fina kamera med ett så mediokert objektiv. Värt 600 kr? Nä inte ett dugg. Har faktiskt själv ett sådant som jag köpte ihop med en gammal analog minolta-kamera väldigt billigt. Provade det som hastigast, men det var percis lika suddigt som jag förväntade mig. mitt var dock skadat och jag köpte det inte för att använda. Nu har jag slaktat objektivet och kameran för att använda fattningarna till en macr-bälg som jag har.
Minolta 100-300
Har ingen erfarenhet själv av detta, däremot minolta 24-105 som gav väldigt mycket CA, dvs. magenta/lila-färgade ränder vid kontrastrika övergångar, har hört att dett också ska ge det. Kanske är bra, kanske inte, prova och bilda dig en egen uppfattning.
Kameran har kapacitet att ge dig mycket fina bilder, men kräver bra optik för att komma till sin rätt. Jämför din Sigma 70/2,8 med dom andra och avgör själv. Jag har kommit till det stadiet att jag gör mig av med den dåliga optiken och sakta men säkert bygger upp ett kit med bra optik, det kan man leva länge med även efter att kameran uppgraderas så småningom. Det blir klart knepigare att fotografera med FF pga. drastiskt minskat skärpedjup och kraven på optik blir högre än på APS-C för att det är svårt att hitta objektiv som är skarpa i hörnen på FF. Har också upptäckt att SSM eller HSM, dvs. AF-motor i objektivet som är Supersonic eller Hypersonc är extrem trevligt.
/Mats