Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till A6000?

Produkter
(logga in för att koppla)

a6000ftw

Ny medlem
Hej, skaffade en a6000 för några månader sen och det är min första "riktiga" kamera. Har börjat intressera mig lite mer för fotografering, skaffat Lightroom och labbat runt lite. Insåg rätt snabbt att kit-objektivet inte var supervasst direkt och skaffade ett 35mm1.8 Sony som jag gillar mycket.

Är dock lite sugen på att införskaffa något som är lite mer wide, främst för sjyssta stadsbilder och landskap / nattbilder då jag gillar att resa och fota.

Var inne på Rokinon 12mm men har nu sett många hylla nya Sigma 16 mm 1.4 så har jag börjat grubbla lite. Sigman verkar vara helt fantastisk och jag vet inte om jag verkligen måste ha 12mm.

Nån som kan guida mig lite?

Tack!

a6000 kitlins

Hej, skaffade en a6000 för några månader sen och det är min första "riktiga" kamera. Har börjat intressera mig lite mer för fotografering, skaffat Lightroom och labbat runt lite. Insåg rätt snabbt att kit-objektivet inte var supervasst direkt och skaffade ett 35mm1.8 Sony som jag gillar mycket.

Är dock lite sugen på att införskaffa något som är lite mer wide, främst för sjyssta stadsbilder och landskap / nattbilder då jag gillar att resa och fota.

Var inne på Rokinon 12mm men har nu sett många hylla nya Sigma 16 mm 1.4 så har jag börjat grubbla lite. Sigman verkar vara helt fantastisk och jag vet inte om jag verkligen måste ha 12mm.

Nån som kan guida mig lite?

Tack!

Köpte min a6000 den 23/12-17
Ärligt talat så kommer man ganska långt med kitlinsen,allt handlar ju såklart om rätt inställningar m.m
Ja har tagit en hel del kvälls/nattfoton och kan säga att otroligt vilka bilder man får.
Har nu kompletterat med ett lite större objektiv sony 55-210 köpte det på el-giganten för 2690kr vilket är ett riktigt ok pris :)

Köpte min a6000 den 23/12-17
Ärligt talat så kommer man ganska långt med kitlinsen,allt handlar ju såklart om rätt inställningar m.m
Ja har tagit en hel del kvälls/nattfoton och kan säga att otroligt vilka bilder man får.
Har nu kompletterat med ett lite större objektiv sony 55-210 köpte det på el-giganten för 2690kr vilket är ett riktigt ok pris :)

Mjo men speciellt i dåligt ljus presterar inte kitlensen så bra enligt min erfarenhet med sin F3.5.

Det är ganska stor skillnad på 16mm och 12mm, sen så är AF bra att ha ibland.

För en del saker är Samyang 12/2 tämligen oslagbar (för mig), detta är vertikala landskapsbilder där man får plats med en bit förgrund, sedan så är den kul för astro. Sigma 16 1,4 är en hel del större och ger väldefinierade mångbenta solstjärnor i nedbländat läge, något många (men inte jag) gillar.

Slutsatsen är att man ganska enkelt kan utveckla ett behov av båda :)

Jag skulle personligen välja sigman pågrund av AF och att jag ofta tycker att 16mm är lite mer användbart. Men egentligen skulle man vilja ha båda eftersom 12mm ger än väldigt cool effekt ibland.

Beror lite på vad du ska fota helt ärligt eller vad för stil du är ute efter men båda objektiven är utmärkta val. Är själv väldigt sugen på att köpa Sigman

En vidvinkelzoom vore kanske ett alternativ? Man kan känna sig lite låst om man har enbart en fast vidvinkel har jag märkt.

Med det sagt så har jag både en vidvinkelzoom på dagtid och en fast vidvinkel för just nattfotografier.

En vidvinkelzoom vore kanske ett alternativ? Man kan känna sig lite låst om man har enbart en fast vidvinkel har jag märkt.

Med det sagt så har jag både en vidvinkelzoom på dagtid och en fast vidvinkel för just nattfotografier.

Är väldigt dåligt med bra vidvinkel zoom’s för Sony’s APS-C system. Finns deras 10-18 f/4 men den kostar typ 8k vilket är rätt mycket för en f/4 zoom som är ”okej”. Sen finns det deras FE obejkiv, 12-24 f/4 som kostar en förmögenhet. Den bästa vidvinkel zoomen är egentligen 16-35 f/2.8 men den är dyr och stor.

De behöver göra både fasta och zoom objektiv med vidvinkel för APS-C husen som är små och skarpa.

Tack för svar. Kanske avvaktar lite och ser om det dyker upp deals på Sigma eller Rokinon..... brukar det ske ofta? Bör man kolla på Amazon eller liknande tro?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar