Advertisement

Annons

Objektiv till 5D mark 1 inriktat mera mot inomhusfoto samt Bilmässor

Produkter
(logga in för att koppla)

speedgrapher

Ny medlem
Har nyss köpt en 5D mark 1, gick från en 400d.
Så jag har för tillfället en canon 50/1.8 och Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM som passar på 5d:n.

Så nu är jag på jakt efter ett passande objektiv för lite mera inomhusfoto samt bilmässor både inne o ute.
Blir väl till lite porträttbilder också.
Så vidvinkel och lite zoom är ju kanske passande.
Har sneglat lite åt Canon EF 24-105mm f/4L IS USM och det verkar ju intressant.

Men vill gärna höra lite vad ni andra tycker o tänker :)
kom gärna med andra förslag o motivera gärna varför.
 
På rak arm är det lite "dumt" att ha två objektiv som täcker in 70-100 området, men samtidigt vill man såklart inte släpa med tele i onödan. Och en "superzoom" som ditt förslag är såklart smidigt.

Har du inget emot att släpa på ditt tele, skulle jag nog själv titta mer på en mer ren vidvinkelzoom. Nu har jag inget i huvudet, men säg något i 15-50 området. Då har du visserligen ett glapp efter din 50 mm tills du kommer till 70 mm. Men i det området gör det inte så mycket med en lucka :)
 
Jo jag har kvar dom objektiven sen förra kameran men kan tänka mig att sälja iväg dom.
Skulle vilja ha något bra objektiv som fungerar både att ta vidvinkel på bilar och även som lite mera porträtt allround inomhus.

Behöver jag då något ljusstarkare än f4 med is?
tänker även lite på bakgrundsoskärpan vid porträtt bilder.
 
F4 borde du komma långt med ändå. Att gå ned på 2.8 kommer bli rätt dyrt. Bästa lösningen då är nästan att köra på fasta objektiv istället.

Skaffa kanske en 24mm och en 35mm som komplement till din 50mm, så täcker du in de viktiga brännvidderna så att säga. Och den då 85mm för porträtt.

Fast när man köper så många, är inte en zoom så mycket dyrare. Dock kan du sprida kostnaden. Börja med kanske en 24mm och fyll på vid behov :)
 
Svårt det här :) vi kan börja om så ställer jag frågan så här istället.

Om ni skulle iväg på en bilmässa och fota både modeller och bilar.
Vad för objektiv skulle ni ta med er? Max 2st
 
Hade jag haft pengar hade jag kört med 18-35 mm f1.8, men den finns bara till crop. Och sen mitt fasta EF 50 mm f1.8 för porträtt.

För att få både flexibilitet och ljusstyrka :)
 
Om plånboken tillåter så rekommenderar jag ett begagnat 24-70/2,8 L USM. Jag använder det nästan hela tiden.
 
24-105 f4 L, har jag till nästan all fotografering, ibland 70-200 f2,8 L när jag fotar sport och någon enstaka gång ett vidvinkel.
 
Ska du köra lite husfotografering är ju inte Canons 16-35 2,8 så dumt. Det kör jag själv med. Sedan finns det säkert bra alternativ hos andra märken också. Men kan vara skönt att kunna gå ned strax under 20mm ibland i riktigt trånga utrymmen.
 
24-105 funkar nog bra för nästan allt vad gäller bilmässor, och komplettera med en 85/1,8 eller nåt liknande för porträtten så slipper du släpa en tung 70-200 :)
 
Tackar för svaren.

Får leta reda på en bättre begagnad 24-105 och 85. Det är ju faktiskt väldigt smidigt med en bra zoom :)
Får börja med det och känna sig fram lite.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.