Annons

Objektiv till 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilzohn

Aktiv medlem
Hej!

Jag har lite funderingar på att byta ut kitobjektivet till något mer ljusstarkt.

Det jag är ute efter är normalt zoomomfång, mer ljuskänslighet än kitobjektivet och hyffsad snabb AF, för max 3500, gärna billigare.

Jag har skummat runt här lite på forumet och i princip kommit fram till att något av följande objektiv ligger i min pris/prestanda-ratio:

Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Macro
Tamron 28-75/2,8 XR Di


Vilket av dessa rekommenderar ni, och varför? Båda två verkar ha fått riktigt bra recensioner.

Ett frågetecken kring Sigma-objektivet är följande kommentar på Cyberphoto.se:

" Den här optiken är designad enbart för digitala systemkameror med sensor i "APS-storlek", t ex EOS 350D och Nikon D50. Den fungerar alltså INTE på en analog systemkamera eller på EOS 5D, 1D, 1Ds m fl. "

Kommer det att funka med min 300D?

Länkar till billiga websiter vore också tacksamt.

Tack så länge!
 
28mm är inte tillräckligt på DSLR,
rekomenderar Sigma 17-70mm som funkar jättebra o är skarp.
 
Tack för svaren. Jag slänger in en joker:

Sigma 24-135/2,8-4,5 IF. Något att säga om den här? Den ligger i samma prisklass som de andra.
 
När jag hade en 300D köpte jag 17-40 men upplevde ett glapp till 70-200, 40 räckte inte så långt i teleänden som man skulle önska. Det var svårt att fylla luckan med 50/1.8, som jag aldrig gillade. Därefter blev det Tamron 28-75 som var ett klart lyft - ett mycket bra objektiv. Dock saknas det en del i vidvinkeländen på en crop-kamera, som Jóhannes påpekar, för min del blev lösningen ibland att sätta samman flera bilder (vilket inte går med rörliga motiv). EF 17-55/2.8 IS verkar intressant men prislappen kunde ju vara lite lättare. Tamron 17-50/2.8 kostar mera som Sigmat, är lite kortare i teleänden men får bra kritik. Sigma har dessutom ett 18-50/2.8 som anses bra men också det är dyrare än din gräns.

Hur som helst, med de förutsättningar du angivit återstår väl bara Sigma 17-70, eller hur?
 
Senast ändrad:
För mig skulle även 24mm känns för långt på en crop-kamera, motsvarar ju ca 38mm på småbildsformat vilket ju nästan är att betrakta som normalbrännvidd. Dessutom skulle jag inte köpa en zoom med så stort zoomomfång som 24-135 (eller liknande), det är svårare att göra dessa bra optiskt. Men det valet beror på användningsområde och personlig inställning.
 
Nilzohn skrev:
Tack för svaren. Jag slänger in en joker:

Sigma 24-135/2,8-4,5 IF. Något att säga om den här? Den ligger i samma prisklass som de andra.

Ett sådant objektiv har jag beställt, men inte fått ännu... Funderar på att kanske ändra min beställnig till ett Tamron. Båda är nog lika bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.