Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv som kan förändra perspektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maximilian40

Avslutat medlemskap
Det ska finnas objektiv som är mer anpassade att fota typ möbler eller arkitektur då man inte får tre punkts perspektiv eller hur man ska kalla den. Till exempel om man fotar ett bord med fyra ben så lutar bordsben på bilden alltid inåt. Jag har för mig att det ska finnas några gluggar som går att ställa in på något sätt då man kan typ benet på bordet att se raka ut även om bilden är taget inåt fågel perspektivet. Är det någon som känner till något om detta?

Maximilian40 skrev:
Det ska finnas objektiv som är mer anpassade att fota typ möbler eller arkitektur då man inte får tre punkts perspektiv eller hur man ska kalla den. Till exempel om man fotar ett bord med fyra ben så lutar bordsben på bilden alltid inåt. Jag har för mig att det ska finnas några gluggar som går att ställa in på något sätt då man kan typ benet på bordet att se raka ut även om bilden är taget inåt fågel perspektivet. Är det någon som känner till något om detta?

Du menar nog en kamera,
typ optiskt bänk..
Flera sådana storformatskameror finns....

Och det finns även objektiv till en del SLR-systemkameror, där objektivet kan flyttas horisontellet/vertikalt, för att tex. räta upp störtande linjer vid tex. hus/möbelfotografering...

Men jag är inte så bra på det här...

Kommer säkert nå'n annan här i tråden som kan detta bättre! :)

Det Låter som om du söker ett Tilt/shift-objektiv. kolla in Canon EF TS-E 24/3,5 L.
Ett fantastiskt trolleri optik.

Re: Re: Objektiv som kan förändra perspektivet?

Benganbus skrev:
Du menar nog en kamera,
typ optiskt bänk..
Flera sådana storformatskameror finns....

Och det finns även objektiv till en del SLR-systemkameror, där objektivet kan flyttas horisontellet/vertikalt, för att tex. räta upp störtande linjer vid tex. hus/möbelfotografering...

Men jag är inte så bra på det här...

Kommer säkert nå'n annan här i tråden som kan detta bättre! :)

Ja det var en mellan eller stor format kamera som hade en glugg med bälg vill jag minnas att jag har sätt, men objektiv till D. kameror ska finas med, men jag vet inte vad de heter.
Det är inte någon stor prioritering visserligen, men jag är möbelformgivare och kommer med en och annan konsthandsverks möbel som man vill dokumentera. Hittills har jag lyckats ändå någorlunda bra att ta bilder med 200 mm då jag är långt ifrån motivet, det brukar inte synas så tydligt att bena lutar inåt på bordet. Dok i en normal studio så har man inte möjlighet att vara så långt ifrån motivet ja hur som det kommer säkert någon som har kännedom om detta som kan ge tips.

just det , jag skulle ha nämnt att jag äger en D200 Nikon kamera , men såg på länken som Magnus la in att de fins även med Nikon fattning. Jag sker en förfåga till dem som har länken. får se om jag kan komma i kontakt med någon där
tack för tipsen

Re: Re: Re: Objektiv som kan förändra perspektivet?

Maximilian40 skrev:
Ja det var en mellan eller stor format kamera som hade en glugg med bälg vill jag minnas att jag har sätt, men objektiv till D. kameror ska finas med, men jag vet inte vad de heter.
Det är inte någon stor prioritering visserligen, men jag är möbelformgivare och kommer med en och annan konsthandsverks möbel som man vill dokumentera. Hittills har jag lyckats ändå någorlunda bra att ta bilder med 200 mm då jag är långt ifrån motivet, det brukar inte synas så tydligt att bena lutar inåt på bordet. Dok i en normal studio så har man inte möjlighet att vara så långt ifrån motivet ja hur som det kommer säkert någon som har kännedom om detta som kan ge tips.

Nåt liknande?
http://www.dito.se/linhof.html

Snabelvarg skrev:
Det Låter som om du söker ett Tilt/shift-objektiv. kolla in Canon EF TS-E 24/3,5 L.
Hej Olla jag ahr en nikon kamera D200 men det finns med Nikon fattning med, har du erfarat denna glugg? Har du andra användningsområden för den med?
såg priserna, dem var inte så förfärligt dyra i alla fall. Men det blir en slant om man bara ska fota en och anna möbel då och då.

Snabelvarg skrev:
Hej Olla jag ahr en nikon kamera D200 men det finns med Nikon fattning med, har du erfarat denna glugg? Har du andra användningsområden för den med?
såg priserna, dem var inte så förfärligt dyra i alla fall. Men det blir en slant om man bara ska fota en och anna möbel då och då.

Re: Re: Re: Re: Objektiv som kan förändra perspektivet?

... eller, ännu hellre;

http://www.linhof.de

Jag har lekt med en äldre Technika ( numera ersatt av MasterTechnika ) och det går mycket lätt att göra två, av varandra oberoende, men kombinerbara, trix med Technikan; Räta upp perspektivfel, respektive flytta skärpeplanet från att vara vikelrätt mot betraktningsriktningen, till att ligga "där det ska". Hur stora fel man kan åtgärda, beror på hur stora förflyttningar man kan göra innan ljusbortfallet i hörnen blir för stort.

Att lära sig tekniken är ganska enkelt, men inte på ett T/S-objektv för 135-format. Man ( jag i alla fall ) ser då inte intuitivt var alla vinklar sammanfaller, eller var skärpeplanet hamnar. Arax 135-objektiv är ryska, med de begränsningar det medför. Alla bilder jag sett med Arax har varit tekniskt ( = optiskt ) undermåliga.

Förslag; Leta efter en begagnad Linhof Technika 4x5" med rullfilmsadapter för 120-film, billigare går nog inte att komma undan på sikt. Jag skulle inte investera 10.000:- i ett original T/S-objektiv.

Alternativ; Sök en fotograf som fotograferar med Sinar, eller någon annan bänkkamera. På kort sikt är detta sannolikt det billigaste.

Re: Re: Re: Re: Re: Objektiv som kan förändra perspektivet?

tannler skrev:
... eller, ännu hellre;

http://www.linhof.de

Jag har lekt med en äldre Technika ( numera ersatt av MasterTechnika ) och det går mycket lätt att göra två, av varandra oberoende, men kombinerbara, trix med Technikan; Räta upp perspektivfel, respektive flytta skärpeplanet från att vara vikelrätt mot betraktningsriktningen, till att ligga "där det ska". Hur stora fel man kan åtgärda, beror på hur stora förflyttningar man kan göra innan ljusbortfallet i hörnen blir för stort.

Att lära sig tekniken är ganska enkelt, men inte på ett T/S-objektv för 135-format. Man ( jag i alla fall ) ser då inte intuitivt var alla vinklar sammanfaller, eller var skärpeplanet hamnar. Arax 135-objektiv är ryska, med de begränsningar det medför. Alla bilder jag sett med Arax har varit tekniskt ( = optiskt ) undermåliga.

Förslag; Leta efter en begagnad Linhof Technika 4x5" med rullfilmsadapter för 120-film, billigare går nog inte att komma undan på sikt. Jag skulle inte investera 10.000:- i ett original T/S-objektiv.

Alternativ; Sök en fotograf som fotograferar med Sinar, eller någon annan bänkkamera. På kort sikt är detta sannolikt det billigaste.
Ja börjar man rota i det så flyger det i väg från plånboken sen är det att lära sig det hela. en fotograf som rean har det hela är klart biligare om man ska ta det en bild då och då. men man är nyfiken filur du vet och då vill man: kunna saker, prova, leka .... men ibland får överväga om det är värt eller prioritera intressen. men jag funderar i ditt inlägg här , om jag förstår rätt, du beskriver om mellan formaten glugg här eller??

Linhofs minsting nånsin var väl just Technikan i 4x5" ( = på gränsen till storformat ), men det har funnits riktiga monster, 8x10" eller nå't i den stilen. De minsta fanns som klapp-kameror, men de största så gott som uteslutande i bänkutförande.

Min erfarenhet är att T/S för 135-format inte ger tillräckligt stora inställningsmöjligheter för att det ska vara riktigt intressant. Arax tillåter 11 mm shift och 8 grader tilt - Technikan visserligen ingen shift ( i grundutförandet ), men väl 14, resp. 11,3 graders tilt, i X- resp. Y-ledd.

Ta ett sugrör från MacDonalds och titta genom det - redan små vinklingar på det, gör att man inte kan se genom röret. Gör samma sak med en toapappersrulle och den tillåter betydligt större rörelser innan man "tappar bilden".

Om du har Photoshop så kanske en digital lösning kan fungera tillfredsställande i stället för att slänga ner tusenlappar på undermåliga ryska objektiv eller ännu fler tusenlappar på ett riktigt bra shift-objektiv.

Kolla in filtret Lens Correction, där finns perspektivförändring som försöker efterlikna den perspektivförändring som ett shift-objektiv ger.

Kan inte påstå att jag har hårdtestat den funktionen men kanske ger den tillräckligt bra resultat för det du vill göra. Tänk bara på att lämna lite extra luft runt möbeln när du komponerar eftersom perspektivförändringen stjäl från kanterna av bilden så den kommer att behöva beskäras.

mannbro skrev:
Om du har Photoshop så kanske en digital lösning kan fungera tillfredsställande i stället för att slänga ner tusenlappar på undermåliga ryska objektiv eller ännu fler tusenlappar på ett riktigt bra shift-objektiv.

Kolla in filtret Lens Correction, där finns perspektivförändring som försöker efterlikna den perspektivförändring som ett shift-objektiv ger.

Kan inte påstå att jag har hårdtestat den funktionen men kanske ger den tillräckligt bra resultat för det du vill göra. Tänk bara på att lämna lite extra luft runt möbeln när du komponerar eftersom perspektivförändringen stjäl från kanterna av bilden så den kommer att behöva beskäras.

Använder man crop och sedan kryssar i "perspective" så har man mycket fria händer att ändra som man vill. Troligen större frihet än i Lens Correction.

Det har jag använt flera gånger när jag tar kort på höga byggnader.

Kan du använda ett lite vidvinkligt objektiv och hålla kameran lodrätt (alltså inte luta nedåt eller uppåt) kommer du inte att ha sluttande linjer. Sedan beskär du bilden. Då har du, i princip, gjort vad tilt-objektivet gör. Det du inte kan åstadkomma är olika fokusplan i olika delar av bilden. Då behöver man shift-glugg eller försättslinser.

/AnWi

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar