Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv smörjning

Produkter
(logga in för att koppla)
Har du en 4/105?
Fick själv tag på en sådan med erbarmligt trög fokusering.
Lyckades efter en del knepiga operationer öppna upp objektivet och smörja det.

Har du gjort sånt tidigare?
Om du nu har en 4/105 så kan jag säga att det var inte direkt snytet ur näsan. Jag har genom åren haft isär ett antal objektiv och just detta betraktar jag som ett av de svårare. En del av knepigheten var att det fanns skruvar som var limmade med locktite (eller motsvarande). Endast genom att värma dessa fick jag loss dem.

Allt gick bra och nu är det ett nöje att använda. Mycket trevligt macroobjektiv.

Min rekommendation är att leta efter Richard Haw.
Jag kan verkligen rekommendera hans genomgång. Mycket noggrannt och pedagogiskt skrivet. Jag har dessutom träffat honom vid ett tillfälle då jag besökte Japan. Väldigt hjälpsam om man kontaktar honom.

Förslaget att leta efter mikeno62 på youtube är inte dumt. Kände inte till honom tidigare. Rekommenderar ändå att även leta efter Richard Haw. Han har beskrivningar i text istället för video.

Richard Haw. Toppen. Inte bara hur man servar/skruvar är bra. I mitt fall fick jag också en riktig genomgång av hur detta objektiv skall användas och är tydligen ett mycket bra objektiv trots sin ålder.. Massor av test med naturliga bilder.
Tack Johan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar