Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

jn4u

Aktiv medlem
Är det någon som har jämför "bildkvaliten" på en

Sigma 300 f/2.8 APO EX DG mot
Canon 400 f/5.6

Jag är bara intresserad av största bländaren. Hade Sigma Bigma ett tag och den vad bedrövlig på 300 uppåt. Vill inte göra samma misstag igen på deras 300, då köper jag canons 400 istället.

Tack. Jag har redan Canon 70-200 / 2.8 och ett fast 300/ 4.0 oftast jämför jag med mitt 300 och ha svårt att hitta samma skärpa om jag inte skall gå på canons fasta 2.8 och det har jag inte råd med.

Jo, kan tänka mig det.
EF 4/300mm L har bästa möjliga kvalitet.
EF 4/300mm L IS är OK men en del exemplar fokuserar fel från början.
EF 5,6/400mm L är utomordentligt bra redan på f:5,6

Jag tror inte att man får samma kontrast och skärpeintryck med Sigma. Inte heller samma fina bokeh (avståndsoskärpa)

Det man kan göra är väl att testa zoomen 2,8/120-300mm och se om den duger. Annars får man skramla till ett EF 2,8/300mm. (Kanske byta till Nikon som är betydligt billigare, he he)

Vad ska du främst använda objektivet till?

Jo, kan tänka mig det.
EF 4/300mm L har bästa möjliga kvalitet.
EF 4/300mm L IS är OK men en del exemplar fokuserar fel från början.
EF 5,6/400mm L är utomordentligt bra redan på f:5,6

Jag tror inte att man får samma kontrast och skärpeintryck med Sigma. Inte heller samma fina bokeh (avståndsoskärpa)

Det man kan göra är väl att testa zoomen 2,8/120-300mm och se om den duger. Annars får man skramla till ett EF 2,8/300mm. (Kanske byta till Nikon som är betydligt billigare, he he)

Det har aldrig varit tal om en 120-300 zommen utan sigmas fasta. Tänker inte köpa zoomen.

Vad ska du främst använda objektivet till?
Fågel & Dägg Djur.

Jag vet att 300 lite för fågel men i vissa lägen vore ett 2.8 att föredra. Men är inte skärpan i samma klass som mitt Canon 300 / 4L är jag inte intresserad av det. Utan då köper jag ettt EF 5,6/400mm L för att få längrebränvidd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar