Annons

Objektiv sönder, Uppdatera kameraväskan

Produkter
(logga in för att koppla)

Zindakus

Medlem
Hejsan, Har varit lite inaktiv på sidan på sistonde men i alla fall...

Det är så att jag, inom kort skall fota på en väns bröllop och jag har några frågor angående objektiv. (Ja, Jag har fotograferat på bröllop innan och ja, jag har kollat igenom massor med trådar här på forumet.. hehe)

Mitt kit just nu:
Canon Rebel XSI (450D)
Canon 50mm 1/8
Canon 18-55mm (standardkit)
Tamaron 70-300mm (kommer ej ihåg f)
Canon Speedlite 580EXII

Jag har sedan innan fotograferat på cirka 4-5 bröllop (Alla vänner/släkt) och chockerande nog så har jag använt min 18-55mm objektivet alla gånger som huvudobjektiv. Lite chockerande för vissa må jag tro men resultatet blir ändå bra. :)

Men nu är det så att mitt 18-55mm har fått knas, AF på objektivet har dött och att ha tanken på att köra MF på ett bröllop ä omöjligt för mig åtminstonde. Därför har jag bestämt att jag skall uppdatera mitt kameraväska då jag inte har gjort det på cirka 4 år nu.

Jag är ute efter ett nytt objektiv som skall fungera som allround. Jag tittade på 24-70mm men oh boy, priset är för högt! Eftersom jag fortfarande är väldig ung så måste jag hålla mig inom ramarna när det gäller pris.
Jag har tänkt att antingen köpa en helt ny 18-55mm med IS eller att jag köper en Canon 1100D från Elgiganten för då får man med ett standardobjektiv på köpet.

Om vi återgår till bröllopet så är det tänkt så att jag kanske får låna brudgummens Nikon kamerahus med 35mm fast objektiv vilket kan vara användbart, eller vad tycker ni?

Om ni har några andra bättre lösningar så hör gärna av er. Jag har en budget på cirka 3000-5000 kronor så det kanske inte finns några andra lösningar.

Tack i förhand. :)

Förlåt om jag gör dubbelinlägg men ingen har hittils "svarat" mig och jag behöver verkligen hjälp angående detta!

Vad bör jag ha för objektiv som kan fungera som en allroundobjektiv men samtidigt är billigt?

Om du tidigare använt 18-55mm så ska du nog ändå inte börja köra på 24-70mm. Då missar du nästan hela vidvinkelsidan.

Med budget upp till 5000:- skulle jag lätt köpa Tamrons skarpa 17-55/2.8 med bildstabilisering för 4000:-
Då får du ett skarpare objektiv än tidigare och tjänar 1-2 bländarsteg.

Alternativt, lite som du är inne på, köper du en ny kamera som inkluderar 18-55:an. Fast då skulle jag gå upp lite. 1100D ger väl ganska exakt samma brusbild som den du har.

550D däremot, har väl samma sensor som 7D och ger klart mindre brus än 450D.

Den kan du få på tex Fotokungen.com inkl. 18-55 för 3890:-

Då kan du jobba med två kameror och ha 50/1.8 eller 70-300 på 450D som blir ditt 2:a hus.

Som du själv märkt kan ett objektiv gå sönder, så lika väl kan en kamera gå sönder, och att få den kallduschen under en vigsel och bara ha ett hus, är ingen hit.
Så backuphus är ALLTID en bra försäkring.

Kan du gå över 5000:- skulle jag köra på:

- 1100D + 18-55 för 2890:-, sälja objektivet för 500:- och köpa till Tamrons 17-55/2.8, totalpris: 6400:-
- 550D + 18-55 för 3890:-, sälja objektivet för 500:- och köpa till Tamrons 17-55/2.8, totalpris: 7400:-
- 600D för 4800:- och Tamron 17-55/2.8 för 4000:-, totalt 8800:- (men nu börjar pengarna trilla iväg)..

Jag skulle nog undvika att låna Nikon-kameran. Blir säkerligen kanonbilder med den, men du är inte bekant med den och risken med en obekant kamera är att du helt missar bilder.

Det har kommit en 18-55 IS med tillägget LTM, den är överlägsen de gamla verSionerna, nykonstruerad optik och af-motor. Den medföljer inte 1100d, utan enbart de nya modellerna. Värt att överväga!

Tack båda ni för era värdefulla kommentarer. Efter samråd med några(mina föräldrar) så kom vi fram till att, just nu, så räcker det med en enda kamerahus. Jag vet att jag tar en stor risk men jag har tyvärr inte budget att lägga ut så mycket pengar som krävs i detta fall.

Jag överväger därför att köpa antigen den nya versionen av 18-55mm eller 17-55mm. Tänkte att jag kanske köper 18-55mm från elgiganten och därmed testa den i några dagar med tanke på deras öppet köp med bruten förpackning. Om jag märker att det inte är så stor skillnad så kan jag alltid köpa Tamrons 17-55mm.

Jag tackar så hemskt mycket för att ni har hjälpt mig!
Om jag har några frågor kan jag alltid fråga er på nytt :)

Nu vet jag inte vad du haft för 18-55mm innan, men den som kommer med 1100D är troligtvis sämre optiskt och saknar även IS. Så att köpa det nya kitobjektivet är klart rätt väg att gå :)

Jag hade köpt ett 100 mm macro.
Då jag fotar bröllop i kyrkan har jag ett tokina 100mm, 2,8 på en Canon 7D
och ett 50 mm, 1,4 på en Canon 5D mark ll

Nästan ett måste att ha två kameror dels för att ena kan gå sönder men också viktigt att inte behöva byta objektiv eftersom man missar en del.
Lycka till med fotogarferingen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar