ANNONS
Annons

Objektiv -"piratmärken" och beteckningar...

Produkter
(logga in för att koppla)

Manger

Medlem
Hej! Är nästan ny här på sidan...

Först och främst skulle jag vilja veta vad de
olika beteckningarna på objektiv betyder?

Alltså MD, MC, etc. AF betyder väl Auto-Focus,
eller?

För det andra är det så att jag behöver ett
objektiv till en Minolta X-700 från 80-talet.
Det verkar svårt att få tag i originaldelar till
just min kameramodell. Det är ett MD-objektiv på
just nu, innebär det att alla minoltas MD-
objektiv passar?
Vilka pirat-märken har objektivserier som kan
tänkas passa? Rokkor, Tokina?
M.a.o. vad ska jag leta efter? :)

Rokkor är Minoltas egna objektiv. Kolla efter såna i första hand, de brukar inte vara fasligt dyra.

MC är den tidigare serien, MD den nyare. Jag är inte bekant med så nya Minoltor som X-700 men jag tror att du kan använda båda serierna men att du behöver MD om du vill köra i något autoläge (om kameran har det).

Autofokusgrejer passar inte.

Det är som Jim säger, MC är äldre och MD är lite nyare objektiv. Skillnaden är att MD ger kameran information om att minsta bländaren är inställd, så kameran kan styra bländaren för bländar och program automatik. De kameror som utnyttjar detta är Minolta XD och X-700. Dessutom har MD-objektiven bättre balanserade bländarlameller. Det går faktiskt bra att köra i dessa lägen med MC-objektiv också, eftersom kameran gör en ny ljusmätning när den bländat ner, och sedan anpassar slutartiden efter det aktuella värdet. Man får lite konstiga signaler i sökaren, men det funkar ändå.
Vilka objektiv letar du efter? Det brukar gå bra att hitta begagnade till hyfsade priser, och om du inte gör det så hör av dig, jag har ett antal jag skall sälja av. Håller på att digitalisera mig :)
Om du går in på www.photozone.nu finns mycket minolta MF information, kolla på länkarna där och du kan läsa hela natten :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar