Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv och blixt till EOS 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet att det finns många diskussioner som behandlar detta ämne och efter att ha läst en hel del här på fotosidan förstår jag att folk älskar att kommentera just detta, då jag vet detta och redan har spenderat timmar på att läsa andra trådar så kan som ni bespara er mödan att kommentera detta inlägg.

Hur som helst. Jag håller på och startar upp ett litet företag där fotografering kommer att vara en av verksamheterna (huvudverksamheten är web- och trycksaksdesign). Jag har bestämt mig för att satsa på Canon och jag är mer inne på 350D då jag hellre lägger de tusenlapparna jag sparar på att inte köpa 20D på lite tillbehör av någorlunda kvalitet.

Från början var jag inne på att köpa kitobjektivet och Ef 50/1,8 II men då jag hört så mycket dåligt om kitobjektivet så är jag nu mer inne på att bara köpa Sigmas Af 18-50/2,8 EX DC efter att jag har sett att den gluggen har rekommenderats. Jag har lite frågor kring detta objektiv.

Hur mycket skiljer sig skärpan på detta objektiv från 50/1.8?
Hur stor roll spelar skillnaden i ljusstyrka mellan de två objektiven (fast 50 och sigmas), det viktigaste fotona kommer att tas i (billig) studiomiljö med blixtar och så vidare?
Räcker 50 mm för produktfoto och porträtt (kom gärna med exempel på situationer där det inte räcker)?

Finns det något annat objektiv i samma prisklass som jag bör överväga?

Jag är också inne på en blixt och ärligt talat vet jag inte särskilt mycket om blixtar. Den får inte vara för dyr (2-3k), jag har kollat lite på sigmas EF-500 DG Super II, någon som vill säga nåt om den? Jag kommer att använda den för att fota mindre produkter i en improviserad studio med någon bakgrund och frigolit och annat som jag kan hitta.

Vad gäller minneskort så är jag inne på Sandisk Compact Flash 1Gb Ultra II vilket jag tror är tillräckligt då jag har med mig min laptop när jag fotar. Om jag upptäcker att jag behöver mer så lär det ju inte bli dyrare i framtiden.

Mvh
Fredrik Beckvid Tranchell
 
Sigma EF-500 Dg Super II är en bra blixt som fungerar.

Ett 50 mm och produktfoto, kan bli knepigt om produkterna är stora och utrymmet litet. Till produktfoto där det krävs skärpa över hela objektet och objektet är i storlek mellan en tändstickask och en stapel med CD-skivor skulle jag välja en komapktdigital. Denna kameratyp har en mindre sensor, vilket ger kortare brännvidder och mer skärpdjup vid samma bländartal, för samma bildutsnitt. Lösningen är billigare än att komplettera kameran med en uppsättning tilt-/shiftobjektiv, som t ex Canon TS-E 28, 45 och 90 mm, vilka gör att skrpan kan sträckas ut i bilden utan att ta till bländare 62.

Bilder på legobilar i portföljen och hemsidan min är tagna runt bländare 22 och ofta med 50 mm och ett polirsationsfilter, monterat på en Canon EOS 300D. Marigt att få skärpan att räcka för hela objektet.

Porträtt fungerar 50 mm, men även 70-85 mm som jag tycker fungera bra.Allt beror ju på vad du vill uppnå med bilden. Ett 18 mm objektiv kan ge skojiga effekter. Även ljusstyrkan kan vara värd att tänka på, beroende på vad som ska uppnås. Önskas oskarpa bakgrunder kan detta uppnås med stora pupiller/lpga tal på bländaren, vilket ger högre pris på optiken.
 
Om du tänker köpa 18-50 2,8 känns det lite tårta på tårta att köpa 50 1,8 samtidigt. Du har ju redan en glugg som är skarp och hyfsat ljusstark vid 50 mm. 50 mm räcker till porträtt i hel och halvkropp men är väl kort för närbilder typ passfoto.
Jag har en sådan blixt som du funderar på och den funkar bra på kameran. Ska du använda den till produktfoto får du nog rigga med refelxskärmar och dyl för att få till belysningen. Helst kanske ha en sladd så du inte behöver ha den sittande på kameran.
Minneskortet du är inne på är bra och bromsar inter kameran. Jag har både Ultra II och Extreme III och enda gången jag märker någon skillnad (och den är inte stor) är när jag laddar in bilder i datorn via kmortläsare.
 
Om jag köper sigma-objektivet tänker jag inte köpa canon fast 50mm, det skulle bara vara om jag köpte kitgluggen.

Om jag har sigman inställd på 25mm och liten bländaröppning så borde jag väl få tillräckligt långt skärpedjup för att kunna fota en produkt som är typ 20-30 cm djup?

Jag vill ha en systemare för att även kunna ta porträtt med kort skärpedjup och ha kontroll över alla inställningar. Jag har en liten kompakt som ja skulle kunna använda om det är absolut nödvändigt i en situation.

Har blixten uttag för synksladd (på ett ställe har jag två studioblixtar)? Har blixten slavsensor?
 
"Om jag har sigman inställd på 25mm och liten bländaröppning så borde jag väl få tillräckligt långt skärpedjup för att kunna fota en produkt som är typ 20-30 cm djup?"

Javisst

"Har blixten uttag för synksladd (på ett ställe har jag två studioblixtar)? Har blixten slavsensor?"

Inget synkuttag men den kan agera optisk slav så det funkar ändå tillsammans med dina andra blixtar.
 
tack för alla svar

Jag har ett par frågor till

Hur många exponeringar klarar slutaren inna byte blir aktuellt? Vad kostar ett byte? Vad hände om sluteren ger sig efter säg 5000 exp. finns det någon form av garanti för hur många exp slutaren minst klarar?

Hur snabb är autofokusen på sigman jämfört med kitgluggen och canons fasta 50mm?

Om jag skulle uppgradera huset i framtiden, kommer jag då kunna använda sigman?

Mvh
Fredrik
 
350D tror jag har garanti på att slutaren ska klara minst 50000 exponeringar.
Autofokusen på Sigman är inte ljudlös men ganska snabb.
Du kan använda Sigmas 18-50 2,8 DG och alla deras DG gluggar på alla EOS hus inklusive fullframe och film. Dom som är speciella för 1,6 crop formatet kallas DC.
 
Jag läste någonstans att Tamrons Af SP28-75/2,8 DI IF XR klår Sigmagluggen med hästlängder. Den har mindre vidvinkel än Sigman men mer Tele. Dessutom är den något billigare.

Eftersom jag aldrig har använt annat än digitalkompakter så frågar jag er nu om 28 mm räcker. Det borde väl räcka för produktfoto och porträtt men det första jag skall använda kameran till är att fota i Krakow och Auschwitz, jag kan tänka mig att jag då kanske vill ta lite på arkitektur och sånt. Så jag frågar er, är 28 mm med 1,6x crop tillräckligt?

Jag skall köpa kameran väldigt snart (antagligen imorgon fredag 16/9) och behöver era råd.
 
fredrik_bt skrev:
Jag läste någonstans att Tamrons Af SP28-75/2,8 DI IF XR klår Sigmagluggen med hästlängder. Den har mindre vidvinkel än Sigman men mer Tele. Dessutom är den något billigare.

Eftersom jag aldrig har använt annat än digitalkompakter så frågar jag er nu om 28 mm räcker. Det borde väl räcka för produktfoto och porträtt men det första jag skall använda kameran till är att fota i Krakow och Auschwitz, jag kan tänka mig att jag då kanske vill ta lite på arkitektur och sånt. Så jag frågar er, är 28 mm med 1,6x crop tillräckligt?

Jag skall köpa kameran väldigt snart (antagligen imorgon fredag 16/9) och behöver era råd.

28 blir nog lite i största laget om man ska foto vyer över auschwitz. (det är jävligt stort. större än man tror)

har kört med kitet innan. och kan inte tänka mig något annat än 18mm som lägst vid foto av vyer.

fotar nu enbart med ef 50 mm (blir 80mm) 1.8. och är riktigt nöjd. (är inte så intresserd av vyer precis)
först tyckte jag det kändes trångt med 80mm. men har en liten kompakt med mig om det skulle behövas.
tror den motsvara 28mm och det funkar om man blir tvungen.
med 18 mm för som natt och dag jämfört med 28mm. det är många vinkelgrader som skiljer,

mvh anders J
 
BugEyes skrev:
Du kan använda Sigmas 18-50 2,8 DG och alla deras DG gluggar på alla EOS hus inklusive fullframe och film. Dom som är speciella för 1,6 crop formatet kallas DC.

18-50/2.8 ÄR en DC-glugg, och således inte gjord för FF eller film.



(visst, den går att sätta på, men då blir det holga-vinjetering som heter duga..)
 
Vad sägs om att komplettera med en Tamron 19-35/3,5-4,5? Det blir något dyrare än med sigmagluggen men jag sätter kvalitet före pris. Speciellt om gluggarna går att använda för ff i framtiden.
 
Nu är det jul igen!

Jag har precis fått hem EOS 350D med kitgluggen. Tamron 28-75/2,5 får jag i nästa vecka. Efter snart 400 bilder kan jag konstatera att lycka KAN köpas för pengar ;).
 
fredrik_bt skrev:
Nu är det jul igen!

Jag har precis fått hem EOS 350D med kitgluggen. Tamron 28-75/2,5 får jag i nästa vecka. Efter snart 400 bilder kan jag konstatera att lycka KAN köpas för pengar ;).


Tydligen har vi olika krav på lycka...,, ´men antar att du snart blir lyckligare när 5D kommer att bli möjlig att köpa ;-)

/Roland - olycklig med 300D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.