Annons

Objektiv med pentax k fattning till 600d?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Min farbror har tre objektiv till sin analoga pentax som jag skulle kunna få. Det är ett pentax 50mm och två sigma. Jag har tre frågor:

1. Går det att använda objektiven till min 600d med en adapter?

2. Det finns ju en spak för bländaren på i alla fall pentax-objektivet (vet inte om det var det på sigma-objektiven) och jag undrar om det går med den eller om man måste kapa av den...

3. Förutom "spak/pinne-problemet", kan det uppstå andra problem vad gäller ljusmätning osv?

Tacksam för svar

/John

Hej

Har använt mina gamla Pentax objektiv till min Eos7D med mycket bra resultat (28mm, 200mm och 400mm)
Confirm adaptern gör det helt klart lite enklare med avståndsinställningen
Enda nackdelen är att jag försiktigt fick fila bort "pinnen" som gjorde att man förr kunde mäta ljuset med full bländaröppning på Pentax kameran oavsett vad bländaren stod på .
Tycker att det är något extra fint med bilderna tagna med de gamla Pentax objektiven som jag inte kan förklara. Inte bara att de är förvånandsvärt skarpa.

Kolla tex gärna de jag tog på blåmesarna i trädet utanför huset med min Pentax 400 mm http://lgn.se/PUBLIC/public_photos/LG/birds/LG_2011.htm

Slutartiderna blir också överlag motsvarande minst 1 bländarsteg kortare om man jämför med mina Canon objektiv. Det är lätt att de blir överexponerade men det lär man sig efter ett tag att ta höjd för i kameran
//LGN

Måste man ta bort pinnen? Det vore ju synd att förstöra objektiven... Är det ända sättet att kapa av den?

Tänkte samma sak som du. Vad synd!
Det går att använda dem utan att göra det men bländarringen kärvar och jag kunde inte ställa in på alla bländaröppningarna med min Canon kamera. så tyvärr....

Jag filade försiktigt ned den något i en bänkslipmaskin utom för 400 mm som inte har någon. Efter att ha täckt och skyddat optiken noggrant förståss så gick det mycket lätt när jag höll i den lite försiktigt med en spetsig tång

Var inne ett tag på att byta / komplettera med ytterligare ett kamerahus. Ett Pentax. K-bajonetten ska visst passa på ett modernt digitalt hus och objektivet kan därmed användas rakt av utan konverter. Tyvärr så hade jag redan gjort mina förändringar innan jag insåg att de gamla Pentax objektiven som jag provade "på kul" om de kunde användas visade sig tom kunna vara optiskt bättre än de jag köpte till min Canon...

Bra att veta och om det är så att "bländar-pinnen" är mer eller mindre i vägen beroende på kamera modell så kan man ju prova utan att fila först. Har man flyt så kanske det funkar utan att man behöver göra mekanisk åverkan
Det funkade i alla fall inte på min Canon EOS7D utan att fila

Eller beror det kanske på vilken årsmodell det är på Pentax objektiven..? Hur som, bättre att testa först
//LGN

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar