Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv med M42-fattning på analoga Olympus SLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

Svänglyse

Avslutat medlemskap
Jag funderar över att införskaffa en liten analog Olympus OM-1. Dock har jag svårt att avgöra om det finns M42-adapter till den, då Olympus kameror verkar ha olika fattningar. Till 3/4 hittar jag mängder på nätet. Och ibland är säljare lite vaga i sina beskrivningar över de adaptrar de har, så jag blir osäker. Kan denna fungera månne?

Jag tar tacksamt emot hjälp i denna fråga.

Det finns ingen adapter för M42 objektiv till OM bajonett, det skulle kräva en avancerad konstruktion med linser (vilket försämrar de optiska egenskaperna) för att få det att fungera (har med avståndet mellan bajonett och filmplanet att göra).

Olympus analoga och digitala kameror har helt olika fästen, det går att göra en adapter för OM till Olympus digitala modeller (4:3 och micro 4:3). Men inte tvärt om.

ANNONS