Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv med bländaring, till macrobälg ?

Produkter
(logga in för att koppla)

qbrick

Ny medlem
Jag har köpt mig en macrobälg till min EOS 40D, och bländarringar är inte något som är direkt förekommande på Canon objektiv i dagsläget.

Jag har förstått att jag kan ställa in bländaren och behålla inställningen, genom att hålla ner "skärpedjups-knappen" samtidigt som man monterar av objektivet från kamerahuset. Det känns som ett något omständligt arbetsflöde, om man skulle behöva ändra bländaren under tiden .

Vad finns det för alternativ här, inom en hygglig budget ?

Konverteringsringar och ett begagnat objektiv, känns som ett attraktivt alternativ.
Någonstans i gömmorna finns en Pentax ME med ett 50mm på, skulle detta kunna används.
 
Jag har köpt mig en macrobälg till min EOS 40D, och bländarringar är inte något som är direkt förekommande på Canon objektiv i dagsläget.

Jag har förstått att jag kan ställa in bländaren och behålla inställningen, genom att hålla ner "skärpedjups-knappen" samtidigt som man monterar av objektivet från kamerahuset. Det känns som ett något omständligt arbetsflöde, om man skulle behöva ändra bländaren under tiden .

Vad finns det för alternativ här, inom en hygglig budget ?

Konverteringsringar och ett begagnat objektiv, känns som ett attraktivt alternativ.
Någonstans i gömmorna finns en Pentax ME med ett 50mm på, skulle detta kunna används.

Det absolut billigaste jag kan komma på är att använda objektiv som det är, med full öppning och istället fokusstacka bilderna i efterhand.

Ett begagnat objektiv med bländarring är väl näst billigast.

Vill du sedan komma ännu närmare så kan du köpa en reverseringsring så att du kan montera ett objektiv bak-o-fram.
 
Det absolut billigaste jag kan komma på är att använda objektiv som det är, med full öppning och istället fokusstacka bilderna i efterhand.

Ett begagnat objektiv med bländarring är väl näst billigast.

Vill du sedan komma ännu närmare så kan du köpa en reverseringsring så att du kan montera ett objektiv bak-o-fram.

En annan tanke är att försöka hitta optiken till någon gammal förstoringsapparat och anpassa, förstoringsoptik brukar även vara bra till macro.
 
Vill minnas att jag har sett en tysk tillverkare av en adapter(som en mellanring) som man kopplar mellan kameran och bälgen som sedan för över den digitala signalen via en spiralsladd till ytterligare en "mellanring" som man sätter mellan bälgen och objektivet. Detta så man ska kunna ställa bländare via kameran även om man använder en analog bälg. Men nu hittar jag inte igen den. Är det någon som vet vad jag talar om? Vad lösningen kostar och var man kan köpa den?
 
Vill minnas att jag har sett en tysk tillverkare av en adapter(som en mellanring) som man kopplar mellan kameran och bälgen som sedan för över den digitala signalen via en spiralsladd till ytterligare en "mellanring" som man sätter mellan bälgen och objektivet. Detta så man ska kunna ställa bländare via kameran även om man använder en analog bälg. Men nu hittar jag inte igen den. Är det någon som vet vad jag talar om? Vad lösningen kostar och var man kan köpa den?

Har letat vidare och hittat en som är lite lik men inte riktigt. Novaflex reverse adapter, men den är det som det talades om tidigare en reverseringsring men då digital. https://www.focusnordic.se/Product/4100000153.

Min fråga kvarstår dock. Var kan man återfinna typ novaflex adaptern fast för att använda på en bälg?
 
Skaffa en adapter EFS-M39 och ett förstoringsobjektiv med lagom brännvidd (75 - 100 mm).
Förstoringsobjektiv är skarpa och raktecknande och kan fås för en ringa penning på Tradera t.ex.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.