Annons

Objektiv krångel! (HJÄLP)

Produkter
(logga in för att koppla)

Bokan81

Ny medlem
Jag har en Pentax K200 och ett smc 85-210mm objektiv. Men jag kan inte ta kort med de! Det blinkar bara "F--" men det händer inget. Vad gör jag för fel?!
Snälla hjälp mig!

Tack på förhand

Jag har en Pentax K200 och ett smc 85-210mm objektiv. Men jag kan inte ta kort med de! Det blinkar bara "F--" men det händer inget. Vad gör jag för fel?!
Snälla hjälp mig!

Om objektivet är ett mekaniskt objektiv, utan elektriska kontakter, så måste man gå in i C-Specialinställningar på kameran och aktivera att man använder bländarringen.
För att nu mäta ljuset ställer du in kameran i läget M)anuellt läge och sedan trycker du AE-L som avläser ljuset och ställer in tiden.
Observera att kameran även måste vara ställd på manuellt fokus, för om den är ställd på autofokus så kan inte kameran ta bilden om inte autofokussensorn lyser grönt i mitten.

Kameran blinkar "F--" därför att objektivet saknar elektriska kontakter så kameran kan inte avläsa bländaren.

(allt detta står i handboken, jag rekommenderar en noggrann genomläsning för att förstå de mer avancerade funktionerna, som just detta med att använda gamla objektiv).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar