Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv konverter nikonobjektiv på en canonkamere

Produkter
(logga in för att koppla)

belled

Ny medlem
Har sett på nätet att det finns konverteringsringar för att montera tex nikonlinser på en canon. Jag förstår att AF funktionen inte kommer att fungera - men hur fungerar den övriga automatiken - blir bildkvaliteten påverkad av konverteringen ?

Har någon testat ?
 
Stämmer att AF inte kommer att fungera. Det finns inga adaptrar med elektroniska överföringar, så objektiv och kamera kan inte kommunicera med varandra.

Men man kan tex blända ner objektivet till den bländare man vill använda, och ställa kameran i Av-läget, så väljer kameran själv lämplig tid för en viss bländare. Det är ju också något svårare på dagens 1.6x digitalkameror med mindre sensor, att ställa skärpan manuellt, men det är mycket en vanesak.

Du förlorar ingen bildkvalité alls, utan kan utnyttja linserna i Nikons objektiv fullt ut.

Gjorde nyss en test där jag jämförde bla Canons 28/1.8, 28/2.8 mot Nikons 28/2.8 AF och tre manuella Nikon 28:eek:r,alla testade på en Canon 5D.

Faktiskt kom Nikons 28/2.0 AIS före båda Canons 28:eek:r.

Hela testet har du här: http://www.basketbilder.se/objektivtest.htm
 
Jag skaffade en adapter från Hong Kong, total kostnad $20 (via Ebay). Använder den tillsammans med Canon 5D och ett Fisheye Nikkor från 1976 - fungerar utmärkt. Ingen AF, såklart, men tidsautomatik fungerar hyfsat - föredrar dock att köra manuell inställning med Fisheye.
 
fritzing skrev:
Jag skaffade en adapter från Hong Kong, total kostnad $20 (via Ebay). Använder den tillsammans med Canon 5D och ett Fisheye Nikkor från 1976 - fungerar utmärkt. Ingen AF, såklart, men tidsautomatik fungerar hyfsat - föredrar dock att köra manuell inställning med Fisheye.
Vad heter en sån adapter? Märke, modell?

Förresten... när jag frågade en gång om att sätta ett manuellt Canon-objektiv på en EOS så fick jag svaret att det kunde vara svårt att få rätt skärpa, eftersom bildplanet låg olika eller hur det nu var...? Blir det inte samma i detta läget? Nån som vet??
 
Merlin skrev:
Vad heter en sån adapter? Märke, modell?
Ok, jag sökte lite på ebay och hittade några olika adaptrar...

Undrar hur man ska veta vilka som är bra?

Vad betyder förresten M42?
"This lens mount adapter allows M42 Universal screw mount lens to fit on Canon EOS camera body"
 
Skaffa "autofocus confirmation" adaptrar för vintagelinser!

Jag kör personligen autofocus confirmation adaptrar för vintagelinser med chip.

Dessa kommunicerar med kameran och du håller, beroende på inställningar, ned slutarknappen halvt och vrider på fokusringen, kameran indikerar som vanligt när korrekt fokus är nådd (dvs med blinkning och/eller ljud beroende på dina inställningar).

Detta är till stor hjälp tycker jag, det finns dessutom chips som du kan beställa förprogrammerade med viss EXIF-data (t ex vilket objektiv det handlar om).

Jag använder bl a en adapter från Hong Kong med autofocus confirmation för objektiv med Contax-Yashica fattning (i skrivande stund Carl Zeiss 28/2,8, Carl Zeiss Sonnar 135/2,8 - dessa använder jag på min 5D).

Mycket nöjd!

Bara för att klargöra 1) du måste manuellt blända upp/ner om så krävs 2) du måste manuellt vrida fokusringen (men kameran meddelar när korrekt fokus är uppnådd, fungerar med samtliga AF-punkter 3) TTL-information och annan information kommuniceras inte till kameran om du inte beställt en adapter med statisk förprogrammerad EXIF-information med t ex lite data om objektivtyp, modell mm.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.