Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv inför blixtfritt fotande i dåligt ljus med 3200

Produkter
(logga in för att koppla)

control87th

Aktiv medlem
Kollegan har fått det här i födelsedagspresent:
Nikon D3200 + AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G ED VR

Hon undrar nu vad hon borde köpa för att få bättre bilder under alla träffar i jul (förmodligen en massa fotande i dåligt upplyst vardagsrum) Är själv en Canonägare utan koll på vad som fungerar på vad gällande Nikon. Jag tror att den absoluta maxgränsen går på 5000 och det får nog gärna handla om under halva det beloppet.

Är dessa bra råd:
Sigma EX 24/1,8 DG ASP Macro för Nikon AF
Nikon AF 28/2,8 D
Nikon AF 35/2,0 D
Sigma EX 28/1,8 DG för Nikon AF

??

D3200 har ingen inbyggd fokusmotor så vill man ha autofokus så är det AF-S som gäller på nikon objektiven och HSM på Sigma.
För 1500:- styck så får man Nikons AF-S 35/1.8 och 50/1.8.

Precis som svederud sade behövs AF-S eller HSM motor, så inget av de föreslagna funkar på D3200 om man vill ha autofokus (och det vill man med en kamera i den här serien). Jag föreslår Nikon AF-S DX 35/1,8 G, Sigma DC 30/1,4 HSM, eller om budgeten tillåter, ett Nikon AF-S 28/1,8 G, eventuellt begagnat, eller nya smått sensationella Sigma ART 18-35/1,8, världens ljusstarkaste zoomobjektiv för kameror med APS-C sensor såvitt jag vet.

Skulle inte rekommendera 50mm objektiv då de är så långa för inomhusbruk. Mångsidigast är utan tvekan (enligt mig) nånting kring 24mm.

(Lade till lite text efter att jag postat inlägget första gången).

Puh, tur att man frågar :)

Nikons AF-S 35/1.8 låter som ett bra val både vad gällande egenskaper och pris, tack! (Antar att det är den som Cyberphoto benämner: Nikons AF-S DX 35/1.8 G

Ett annat sätt att leta:
Gå till Cyberphotos hemsida
välj Objektiv o sedan Nikon
Bocka i: Nikon F
Bocka i: har inbyggd motor

Nu ser du alla objektiv som funkar med AF.
Trodde jag... OM Sigmabeteckningen HSM betyder att det är en motor i objektivet så är inte ALLA objektiv med. Tex saknas Sigmas 35/1,4 HSM

Alla Nikonalternativen är i alla fall med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar