Annons

Objektiv från EOS 500 (analog) till EOS 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

haagel

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar vad det är för objektivfattning på en Canon EOS 500 (analog)? Jag har en kollega som har en sådan med objektiv som undrar om objektivet skulle passa på en modern digital systemkamera (Canon EOS 1000D).
 
EOS 500 har EF-bajonett.

På din 1000d passar både EF och EF-s så du kan använda dina objektiv även till din 1000d
 
Hej!

Jag undrar vad det är för objektivfattning på en Canon EOS 500 (analog)? Jag har en kollega som har en sådan med objektiv som undrar om objektivet skulle passa på en modern digital systemkamera (Canon EOS 1000D).

Så länge det är canon EF-fattning på objektiven så passar dem.

Vad jag minns så ska det vara samma fattning. Jag gick från EOS 50 till Digitalt. Det som kan bli ett problem är äldre tredjeparts objektiv (typ sigma) Dessa måste ibland chippas om för att fungera med nya digitalkameror.
 
Jag har några äldre Sigmaobjektiv som jag använde(r) på min EOS 500. Dessa objektiv fungerade när jag hade 300D o 350D. Fick err99 i displayen när jag försökte använda dem. Det gick (går fortfarande?) uppdatera firmware på objektiven så de fungerar.

Testade för skoj skull mitt Sigma 100-300 på 40D och då fungerade det. Men AF var ju inte supersnabb precis ...

Med Canon EF ska det inte vara några problem.

/Lars
 
Jag har några äldre Sigmaobjektiv som jag använde(r) på min EOS 500. Dessa objektiv fungerade inte när jag hade 300D o 350D. Fick err99 i displayen när jag försökte använda dem. Det gick (går fortfarande?) uppdatera firmware på objektiven så de fungerar.

Testade för skoj skull mitt Sigma 100-300 på 40D och då fungerade det. Men AF var ju inte supersnabb precis ...

Med Canon EF ska det inte vara några problem.

/Lars

missade visst inte...
 
Det är väl Sura Ture som är generalagent.

Tura Scandinavia alltså ;o). Men det ska nog helst vara lite bättre och dyrare gluggar om det ska vara värt det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.