Annons

Objektiv fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

gulan

Aktiv medlem
Kommer i eftermiddag troligen köpa en K100D tillsammans med standard kit-linsen. På sikt kommer jag kanske att komplettera med ett tele eller macroobjektiv. Något som dock ligger närmare i tiden är ett smidigt ljusstarkt objektiv.

Kraven på den är:
- bra bildkvalité (borde inte vara ett problem)
- lågt/bra pris vilket utesluter linser över 5000kr
- Ljustarkt då jag vill ha stora möjligheter till kort skärpedjup samt foto i tillgängligt ljus.
- liten och smidig (tror att 50/1.4 är maxstorlek)

Några alternativ kan ju vara pentax 21mm, 40mm och 50 mm.

Jag undrar nu vad ni utifrån era erfarenheter skulle rekommendera. Linsen kommer troligen att ersätta kit-zoomen som standard-walk-around-objektiv.

gulan skrev:
Kommer i eftermiddag troligen köpa en K100D tillsammans med standard kit-linsen. På sikt kommer jag kanske att komplettera med ett tele eller macroobjektiv. Något som dock ligger närmare i tiden är ett smidigt ljusstarkt objektiv.
- - -
Linsen kommer troligen att ersätta kit-zoomen som standard-walk-around-objektiv.
En tanke: Varför inte satsa på det ljusstarka direkt istället för att köpa med kitobjektivet och senare köpa ett ljusstarkt? Då sparar du ju lite pengar också, så varför inte satsa på ett Pentax SMC-FA 50/1.4 eller du kanske vill ha en zoom?

Senast ändrad:
Jag håller med...
Om du ändå vill ha ett ljusstarkt så skulle jag satsa på ett 28-70/2.8 eller liknande och skippa kit-gluggen (som jag personligen tycker är för kort med bara 55mm)

Både sigma och tamron har

Hade jag köpt min K100D idag hade jag nog gjort så... Även om 18-55 + 50-200 kombon är ganska oslagbar i pris...

Anledningar till kitoptik

Det finns två anledningar till att jag vill ha kvar kitoptiken. Delvis är den billig vilket alltid uppskattas :) Men samtidigt så verkar de flesta (men inte alla) nöjda med den som bas. Tror också att den (18-55) passar bra som en enkel walk-around-lins till dess att man hittat de där stjärnorna som man verkligen fastnar för.

Kitgluggen har också fördelen att den är relativt liten och smidig. Vill jag släpa runt på en hel arsenal kan jag ta Canon 10D med en 17-40 + 50/1.4 samt en 70-200...men då släpar man runt på 3-4 kilo skrot.

Anledningen till att jag tänker köpa en k100D är främst storleken och då kanske inte kameran utan framför allt linserna. Jag vill helt enkelt ha en kamera som följer med varje dag.

Jag ahr en 50/1.4 till canonen som jag gillar men den känns vanligen för mycket tele. Vill ha något mer vidvinkligt som fortfarande har kort skärpedjup. Funkar det med 21:an eller är det 40:an som bäst upfyller de önskemålen (standardlins med kort skärpedjup)?

Vad gäller Tamron 28-70 så är den inte tillräckligt vidvinklig...men skarp som tusan :)

/Gulan

Pentax 50/1.4 verkar vara svåra att få tag på, annars en ypperlig glugg.

Vill du ha minsta möjliga kamera så är ju annars pankaksobjektiven något att titta på... fast vet inte om nån/alla finns att köpa än...

pankaksgluggar

Att det är svårt att få tag i gluggar är något nytt för en nikon/canon användare men det kanske gör det lite billigare :)

Nåja Får helt enkelt börja med Kitgluggen och se vad jag lyckas hitta. Efter att kikat på de bilder som är tagna med Pentax kameror så verkar de flesta bilderna vara tagna med kitglugg eller ett macro. :) Det enda som jag tror att jag verkligen kommer att sakna med kittgluggen är den suddiga bakgrunden. Men man får väl se när man kan tänkas hitta en 50/1.4, en 35/2.0 eller möjlgen någon begagnad lins av liknande snitt...

Tack för tipsen!

/Gulan

Sigma 10-20mm /4-5.6

Detta objektiv har både sina bra och dåliga sidor. Bildkvalite har jag inte kollat upp men testerna brukar gilla sigma-objektiven och man kan inte annat en konstatera att den är vidvinklig...

Däremot så är den inte helt lite och lätt. Den väger nästan lika mycket som kameran och den är visserligen inte ika stor...men ganska nära på :) Den är inte heller så ljusstark som jag hoppas på. Skulle gärna ha en fast ~14mm/2.0 för en rimlig penning...men kommer som sagt att börja med kitoptiken och se vad jag kan träffa på i butikerna i stockholm.

/Gulan

Kan du inte köpa ett äldre helmanuellt pentaxobjektiv ? Finns ljusstarka sådana på tyska ebay... Dock så är dom ju x antal år gamla men kan vara vid gott skick ändå...

mvh // Johannes

Är en idé, äldre gluggar är ganska tunga och jag har haft svårt med fokuseringen med både min DL och min K100D med manuella gluggar... annars ganska prisvärt.

Kan vara värt att kolla upp, jag vet inget om hur dom fungerar på digitala kameror, men jag vet att prisklassen passar alla ;)

mvh // Johannes

Gammal lins på K100D

Ska testa en gammal manuell macrolins till k100D:n som jag kan få billigt. Får se hur den går att fokusera manuellt...vilket i vartfall jag gör ändå vid macrofoto. :)

Sedan så är jag lite skeptisk till e-bay. Har handlat endel där men tycket att det är lite för många med orimligt många positiva kommentarer, där många kommentarer är exakt lika, som sälger saker till orimligt bra priser...

Men får håla ögonen öppna :)

/Gulan

Jag hade utan tvekan valt FA35/2. Mycket bra opik, liten och med en bra brännvidd. 40mm blir lite för mycket tele i min smak och med 21mm:s gluggen kan det nog vara lite knepigt med skärpedjupet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar