Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Objektiv fråga.
- Trådstartare Andone
- Start datum
Arne S
Aktiv medlem
Andone skrev:
Kan man andvända objektiv som man har haft till sin analoga kamra på en digital?
Ska nämligen köpa en digital system kamra och har en massa olika objektiv från min analoga.
Tack på förhand..
Hej!
Det går inte att svara på utan att veta vad det är för kamera du har och vad du tänkt köpa. Ett generellt svar kan väl vara att håller man sig till samma kameramärke är chanserna ganska stora att det funkar.
Vilken analog kamera har du? Vilken DSLR har du funderingar på? Vilka objektiv har du?
Per_tissen
Aktiv medlem
Till Canon kan du glömma dina äldre objektiv, och generellt sett passar objektiv bara till ett bestämt märke. Mao objektiv till Pentax passar bara Pentax osv.
Per_tissen
Aktiv medlem
Walle skrev:
det finns adapters som gör att du kan använda manuella pentax objektiv på en Canon EOS. Kanske finns det för konica-minolta också.
De GÅR att använda men i praktiken bara till statiskt foto, typ macro och landskap. Det ska vara dyra objektiv som man använder väldigt sällan för att det kännas motiverat. Kameran blir med adapter omständigare att hantera än farsans gammla Spotmatik. Inget att rekomendera alltså IMHO.
Walle
Aktiv medlem
Per_tissen skrev:
De GÅR att använda men i praktiken bara till statiskt foto, typ macro och landskap. Det ska vara dyra objektiv som man använder väldigt sällan för att det kännas motiverat. Kameran blir med adapter omständigare att hantera än farsans gammla Spotmatik. Inget att rekomendera alltså IMHO.
Jag har aldrig kört med något manuellt objektiv på min 10D, men på vilket sätt blir det omständigare än med vanliga manuella kameror?
Jag plåtar en del mellanformat, med en gammal Hbl 500C, och det kan knappast bli omständigare än så i alla fall
Jag har ju inte ens inbygd ljusmätare
Per_tissen
Aktiv medlem
Största problemet är förmodligen att kameran inte kan blända ner objektivet och jag vet då med mig att jag garanterat kommer ha olika inställningar på objektiv och kamera. Fel på ljusmätningen mao så då har du i vilket fall som helst begränsad nytta av den inbyggda mätaren. Givetvis GÅR det att fota på detta vis annars skulle inte adaptrarna finnas, men som jag sa ska det vara mycket speciell optik för att jag skulle anse det värt problemen.
Mitt exempel med Spotmaticen var kanske inte extremt då kameran har automatisk nedbländning och är hyfsat lättanvänd men det känns ändå som att jag vill ha bättre funktionalitet i min nya kamera än pappa hade i sin första ESR/studentpresent
Hur som helst fick jag intrycket att Andreas var rätt grön på kameror och då är tillkrånglingar förmodligen inte att rekommendera.
Mitt exempel med Spotmaticen var kanske inte extremt då kameran har automatisk nedbländning och är hyfsat lättanvänd men det känns ändå som att jag vill ha bättre funktionalitet i min nya kamera än pappa hade i sin första ESR/studentpresent
Hur som helst fick jag intrycket att Andreas var rätt grön på kameror och då är tillkrånglingar förmodligen inte att rekommendera.
Per_tissen
Aktiv medlem
mm står för vilken bränvidd objektivet har, i förlängningen bestämmer det vilken bildvinkel du får. Lägre siffror ger större bildvinkel. Bränvidder mellan en och två gånger diagonalen på filmrutan (om jag inte missminner mig, i så fall kommer nog någon rätta mig räknas som normalbjektiv, kortare är vidvinkel- och längre tele-.
28mm är alltså vidvinkel och 105 mm är tele, så länge filmrutan är ungefär 24X36 mm vill säga
28mm är alltså vidvinkel och 105 mm är tele, så länge filmrutan är ungefär 24X36 mm vill säga
hailstorm
Aktiv medlem
Per_tissen skrev:
Största problemet är förmodligen att kameran inte kan blända ner objektivet och jag vet då med mig att jag garanterat kommer ha olika inställningar på objektiv och kamera. Fel på ljusmätningen mao så då har du i vilket fall som helst begränsad nytta av den inbyggda mätaren. Givetvis GÅR det att fota på detta vis annars skulle inte adaptrarna finnas, men som jag sa ska det vara mycket speciell optik för att jag skulle anse det värt problemen.
Fel. På de allra flesta adaptrar jag kört så bländas optiken ner och du får en mörkare sökarbild... resten sköter kamerans ljusmätning.
Det fungerar alldeles utmärkt att köra gammal analog optik på ny Desr... jag har själv kört CarlSeizz på detta sätt.