ANNONS
Annons

Objektiv för små motiv

Produkter
(logga in för att koppla)

nathalye

Ny medlem
Har snokat runt här på fotosidan ett tag men inte blivit medlem och postat ett eget inlägg förrän nu, så förlåt ifall det hamnat på fel ställe eller något.

Som rubriken lyder så letar jag efter ett objektiv för att fota mindre saker med. Det jag har nu är ett kitobjektiv som sitter på en Canon eos 350D. Jag fotar nästan uteslutande dockor mellan 10 cm och 60 cm i storlek och skulle alltså vilja ha ett objektiv lämpligt för den typen av foto.

Har funderat på ett macro, men vet inte hur pas bra det blir när jag vill fota dom större dockorna. Ett fast 50mm kanske är bättre? Är dessutom student så jag vill hellst inte överstiga 3000 i kostnad och kan mycket väl tänka mig att köpa begagnat.

Någon som har några förslag på vad jag ska välja?

Köp ett begagnat 50mm/2,5 makro. Det passar som hand i handske till dina dockor. Nytt kostar det 3175 på Cyberphoto så begagnat borde det ligga på 2000 lite drygt ev. det är skarpt och behändigt och funkar utmärkt för porträtt och annat också.

Har snokat runt här på fotosidan ett tag men inte blivit medlem och postat ett eget inlägg förrän nu, så förlåt ifall det hamnat på fel ställe eller något.

Som rubriken lyder så letar jag efter ett objektiv för att fota mindre saker med. Det jag har nu är ett kitobjektiv som sitter på en Canon eos 350D. Jag fotar nästan uteslutande dockor mellan 10 cm och 60 cm i storlek och skulle alltså vilja ha ett objektiv lämpligt för den typen av foto.

Har funderat på ett macro, men vet inte hur pas bra det blir när jag vill fota dom större dockorna. Ett fast 50mm kanske är bättre? Är dessutom student så jag vill hellst inte överstiga 3000 i kostnad och kan mycket väl tänka mig att köpa begagnat.

Någon som har några förslag på vad jag ska välja?

Om du hittar ett begagnat makroobjektiv för det du är beredd att betala, så kommer det att fungera utmärkt. Minst lika bra för de stora dockorna, som för de små, och även vanliga motiv på större avstånd. Det finns väldigt många makroobjektiv att välja på och alla brukar vara bra optiskt. Jag överlåter till andra att rekommendera sina favoritobjektiv.

Ett billigare alternativ är närbildslinser. Finns både billiga enlinsiga och dyrare två- eller trelinsiga (akromatiska) med olika styrka. De akromatiska ger lite bättre skärpa.

Olle

Eftersom din sensor är 22.2x14.8mm stor och det minsta objekt du vill avbilda är 10cm högt så behöver du ett objektiv som ger skala 1:5. (då täcker du in 11.1x7.4 cm).

Ger inte det objektiv du har nu ungefär skala 1:6 fullt inzoomat och vid närgränsen förresten? Räcker inte det om du beskär lite?

Hursomhelst, ett macroobjektiv klarar typiskt skala 1:1 och det är overkill för vad du vill göra. Vid skala 1:1 täcker ett föremål av storlek 2.22x1.48 cm hela bilden.

Så, istället för att köpa ett dyrt macroobjektiv så kan du passa på att uppgradera den optik du har nu till en motsvarande fast bättre.

Sigma EX 18-50/2.8 (exempelvis, inte nödvändigtvis) erbjuder större bländare och bättre närgräns vilket resulterar i en avbildningsskala på 1:3 vilket gott och väl räcker till din minsta docka. Objektivet ligger över din budget nytt, men begagnat finns det under 3000kr.

Med den här lösningen slipper du byta objektiv när du går mellan dockfoto och vanligt foto samt får betydligt bättre förutsättningar för det senare än du har nu.

Det verkliga budgetalternativet är att köpa billiga närbildslinser till ditt nuvarande objektiv. Kaffebrus.com säljer ett set om fyra med olika förstoringsgrad som lätt täcker de behov du nämnt. Kvaliten blir inte lika bra som med ett dedikerat objektiv, men bländar man bara ned lite leverar de förvånande bra kvalite, det räcker antagligen gott om man inte är proffs. Dessutom kommer du undan med en kostnad på ca 200kr. och kan alltså köpa öl för minst 2500kr.

Haha, även om 2500 kronor till öl låter bra, så föredrar jag nog att kunna ta riktigt sjysta närbilder. Så det lutar åt macro i alla fall.

Dock så rekomenderar andra dockfotografer Canon EF 50mm f/1.8 ll. Det objektivet ligger ju också en bra bit under min budjet och jag gillar att det är så pass ljusstarkt då det blir en del fotograferande innomhus med halvtaskig belysning. Kanske skulle köpa det för att ersätta mitt kitobjektiv som jag endå alltid kör med max inzoomning på och spara till ett bra macro sen? Vad tycker ni om den idén?

Haha, även om 2500 kronor till öl låter bra, så föredrar jag nog att kunna ta riktigt sjysta närbilder. Så det lutar åt macro i alla fall.

Dock så rekomenderar andra dockfotografer Canon EF 50mm f/1.8 ll. Det objektivet ligger ju också en bra bit under min budjet och jag gillar att det är så pass ljusstarkt då det blir en del fotograferande innomhus med halvtaskig belysning. Kanske skulle köpa det för att ersätta mitt kitobjektiv som jag endå alltid kör med max inzoomning på och spara till ett bra macro sen? Vad tycker ni om den idén?

Canon EF 50mm f/1.8 ll har ingen vidare närgräns, ett makroobjektiv är ett mycket vettigare alternativ för det du tänker fotografera. Men jag håller med jelu1661 att ett sigma 18-50 2,8 skulle räcka alldeles utmärkt för din typ av foto. Det ersätter ju ditt nuvarande objektiv som du då kan sälja för kanske en tusenlapp om du har tur. Så det du får om du köper sigman är bättre närgräns än ditt nuvarande, bättre bildkvalite och högre ljusstyrka och det bidrar ju till att bilder som inte är så nära blir bättre också :)

Canons 50/1.8 II är ett mycket bra objektiv för pengarna. Plastigt byggt men optiskt mycket bra.

Jag har dock inte koll på avbildningsskalan på rak arm. Jag misstänker dock att det inte kommer närmare än din nuvarande optik, och att du därför kan behöva komplettera med mellanringar eller närbildslinser. Kolla upp det innan du köper.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar