Annons

Objektiv för porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

Schenk

Medlem
Är en rätt vardaglig fotograf. Har en canon 300D med ett EFS 18-55 till, plus att jag har ett gammalt sigma 70-300.
Tar mycket bilder på mina barn och har lyckat fånga några porträttbilder som jag är riktigt nöjd med men mitt stora objektiv, problemet är ju bara att jag måste stå så långt bort för att få skärpan i bilden.
Nu till min fråga. Jag skulle vilja köpa ett objektiv som fungerar bra till porträtt fotografering men som kanske även funkar som allaround objektiv?? (men finns det något som är riktigt bra till endast porträtt är jag intresserad av det också)
Någon som har några tips??

Hej Sofie!
jag har ett fast 50 1,8 till min Nikon d200
å det är ett riktigt bra objektiv till porträtt tycker jag.Finns säkert till Canon oxå.

canon 50/1.8 är något så ovanligt som både bra och billigt. Skulle väl inte säga att det är direkt allround, men bra för porträtt och kanske mer användbart än en mer "klassisk" porträttbrännvidd som tex 85mm. Vad som kan vara bra vid porträttfotografering är att optiken har stor bländaröppning (litet f-värde, tex 1.8 i det ovan nämnda förslaget)

Allround och bra, samt med hyfsat stor största bländare. Det är en beskrivning som stämmer på EF-S 17-55 f/2,8 IS USM.

Men det är allt annat än billigt.

Med EF50mm/1,4 (motsvarande 85mm på din kamera) får du en perfekt porträttglugg! Har du ont om stålar funkar EF50mm/1,8 nästan lika bra. Den har dock ingen tyst USM-motor. Ska väl också säga att fasta brännvidder ställer lite större krav på dig som fotograf och att du kan utvecklas snabbare :)
U

f/1.8 gör ganska mkt mot f/2.8 för inomhusbilder, jag har använt 85/1.8 mkt för porträtt från vardagssituationer på mina barn, man kommer nära, för mer lekbilder så är 50 mm bättre

Jag fotograferar mycket porträtt och kan tycka att 50 mm kan vara för kort ibland.

Mitt favorit objektiv för porträtt är helt klart Tamrons 90 mm 2.8 macro. Helt fantastiskt skarpt, även vid öppen. Det är tom en aning skarpare en nikons 1.8 50mm

Då får också ett suveränt macro objektiv som är känt för sin fina bokeh.

Om du tycker att 90mm är för lång brännvidd så har även tamron ett 17-50 2.8. Du kan ha 2.8 hela brännvidden vilket gör det perfekt för porträtt.

Du kan hitta båda från ca 3000 kr.

Jag vet att jag inte är direkt hemma i det här språket....Älskar att fotografera men kan inget igentligen, tar mest på känsla. Men när ni snackar om det här med fasta brännvidder??? (menas det då att jag måste "zooma" med mig själv ;-)

Jag vill i alla fall ha ett objektiv där det inte krävs allt för mycket kunskaper av mig :) (vill bara klicka på) sen vill jag ju komma åt det här riktigt skarpa med en riktigt suddig bakgrund...hoppas ni förstår vad jag menar. När jag fotat lite porträtt med mitt stora obejktiv (70-300 med macrogrej på), brukar väl igentligen inte fota porträtt med det men av en slump insåg jag att kortet på min dotter blev riktigt bra. Det jobbiga är ju bara att jag måste stå typ 100 meter bort för att lyckas ta korten....inte alltid jättepraktiskt

Alldeles riktigt! Fast brännvidd innebär att du får "zooma" med fötterna! :)
Canons 50mm objektiv,antingen 1,4 (dyrare men bättre kvalitetskänsla och AF) eller 1,8 (billig men skarp)
är ypperliga objektiv för porträtt,med förmågan till snygg bakgrundsoskärpa!
Detta kort är taget med mitt 50mm/1,4 på bländare f1,4!

http://www.jonasbertil.se/diverse/large/0039.jpg

Tycker Nikon 10,5 ger väldigt roliga porträtt.

Bilagor

• 20080110-dsc_0031.jpg
    20080110-dsc_0031.jpg
    49.1 KB · Visningar: 492
EF 85/f1.8 är ett bra porträttobjektiv, själv tycker jag 50mm blir för kort då man måste gå nära modellen vid huvudporträtt, sen ger 85'an snyggare bokeh, nog så viktigt vid porträtt.

/kent

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto