Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för modellbilder i studio

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenneth1971

Medlem
Hej,

Jag fotar nästan uteslutande modeller i min studio hemma, tyvärr så är rummet inte allt för stort utan ca 4 x 6 meter. Har min bakgrund på kortväggen och jag har ett par Elin 400 blixtar. Nu till min fråga, jag har ett Sigma 18-50mm 1:2,8 EX DC Macro, Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM, och ett Canon EF 50mm f/1.8 II. Känner att inget av dessa är så väldigt lyckade och jag är ute efter något bättre. Någon som har något tips på ett bra objektiv som inte kostar en förmögenhet heller?

Tack på förhand

//Kenneth
 
Vad är felet med nuvarande optik? För lite vidvinkel med 50:an förstår jag, men de andra?

Hej,

Jag fotar nästan uteslutande modeller i min studio hemma, tyvärr så är rummet inte allt för stort utan ca 4 x 6 meter. Har min bakgrund på kortväggen och jag har ett par Elin 400 blixtar. Nu till min fråga, jag har ett Sigma 18-50mm 1:2,8 EX DC Macro, Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM, och ett Canon EF 50mm f/1.8 II. Känner att inget av dessa är så väldigt lyckade och jag är ute efter något bättre. Någon som har något tips på ett bra objektiv som inte kostar en förmögenhet heller?

Tack på förhand

//Kenneth
 
Vad är felet med nuvarande optik? För lite vidvinkel med 50:an förstår jag, men de andra?


Känns inte som om speciellt Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM ger den skärpa jag vill ha. Bilderna blir lite disiga nästan, mycket går ju att rädda i photoshop men det känns som om det borde bli skarpare bilder speciellt när man fotar helkropp. Jag kan lägga upp en bild när jag kommer hem som referens så syns det vad jag menar.
 
Försök att anpassa ljuset så att du slipper gå längre upp i bländare än 8-11, längre upp än så tappar många billigare objektiv (och många fina objektiv också) en del skärpa och blir lite softa. Vi har en 24-105mm i studion som ändå ska vara en välbetraktad normalzoom och jag tycker att den har samma problem faktiskt.
 
En begagnad Canon 17-40L f4 borde fungera. Den är bra redan på full öppning med bra kontrast och fina färger. Har dålig kolla på begagnatpriset men omkring 5000 eller under.

Känns inte som om speciellt Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM ger den skärpa jag vill ha. Bilderna blir lite disiga nästan, mycket går ju att rädda i photoshop men det känns som om det borde bli skarpare bilder speciellt när man fotar helkropp. Jag kan lägga upp en bild när jag kommer hem som referens så syns det vad jag menar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.