Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för gömslefotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

skylifter

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en Sony A 700 som jag tycker jag behöver lite ljusstarkare objektiv till och jag funderar på antingen
Sigma 70-200mm f/2.8
Tamron 70-200/2,8
eller Sigma EX 100-300/4,0

Kommer ett 70-200mm f/2.8 att räcka som komplement till mitt Tamron 200-500/5-6,3 vid dåliga ljusförhållanden eller kanske ska jag satsa på 100-300/4.
Jag vill använda objektivet till att fota vilda djur mestadels från gömsle, tex orr-och tjäderspel.
Jag är så osäker och det skiljer ju en del i pris mellan objektiven också.
Snälla ge mig några goda råd!
Harriet

Du vinner i ljusstyrka men går miste om brännvid ! Det är ju ett val som du själv får göra.Kommer du nära fåglarna kan det ju räcka med 200mm, annars blir det för lite för kort.Annars har väl Sigman 70-200 fått bra betyghär på FS . MVH.

Jag undrar ja om det bara handlar om skaffa bättre ljuskänslighet.?. Därför har du ett objektiv som är hyfsat skarpt redan med bländare 4,5 tex så behövs inte ISO dras på så högt för mota en bländare typ F8-f10 eller nått sådant.... Ditt Tamron 200-500 är väl inte direkt skarpt vid F5 eller?

Om jag vore du skulle jag söka objektiv som är skarpt i sin lägsta bländarsiffra.. Så slipper du gå till f8 - f10 och så vidare o så vidare....Och då slipper du höja iso så mycke....

Hoppas inte jag förklarar fel, fast menar rätt bara.. :)

Jag undrar ja om det bara handlar om skaffa bättre ljuskänslighet.?. Därför har du ett objektiv som är hyfsat skarpt redan med bländare 4,5 tex så behövs inte ISO dras på så högt för mota en bländare typ F8-f10 eller nått sådant.... Ditt Tamron 200-500 är väl inte direkt skarpt vid F5 eller?

Om jag vore du skulle jag söka objektiv som är skarpt i sin lägsta bländarsiffra.. Så slipper du gå till f8 - f10 och så vidare o så vidare....Och då slipper du höja iso så mycke....

Hoppas inte jag förklarar fel, fast menar rätt bara.. :)

Tack! Jag tror jag förstår hur du menar. Mitt största problem är ju att om jag går upp i ISO 800 och över på Sonyn så blir bilderna blir väldigt brusiga och oskarpa, det hänger väl till viss del samman med bländarvalet antar jag. Jag vill gärna kunna fota djur i skymmning/gryning men på F5 och 300mm får jag så långa slutartider att det blir omöjligt utan att gå upp i ISO.
Så vad jag behöver är ett ljusstarkt objektiv som är skarpt på största bländare? helst utan att betala en förmögenhet för det.
De 3 objektiv jag nämnde har jag läst en del om men jag blir inte riktigt klok på vad som kan vara bästa alternativet för mig.

Men är verkligen ditt objektiv skarpt i F5 ?? Det är det jag efter snabbläst lite undrar över ?? men obs.. Jag har enbart snabbläst.

Därför om du tar iso 800 eller högre tex med A700.. Och objektivet inte är skarpt med f5. Då får man ju problem sedan i bildprogram.. Därför då du skärper upp oskärpan så startar bruset /gruset förvärras också samtidigt..

Men är verkligen ditt objektiv skarpt i F5 ?? Det är det jag efter snabbläst lite undrar över ?? men obs.. Jag har enbart snabbläst.

Därför om du tar iso 800 eller högre tex med A700.. Och objektivet inte är skarpt med f5. Då får man ju problem sedan i bildprogram.. Därför då du skärper upp oskärpan så startar bruset /gruset förvärras också samtidigt..

Nej, det är inte skarpt i F5 jag måste upp i 7,1 eller 8 innan det börjar lika något och det är precis som du säger att det blir problem i bildprogrammet, bilderna blir helt enkelt kass. Det blir lite moment 22, hur jag än gör blir det inte bra om det inte är en ljus dag och jag kan använda högre bländartal. Det var detta jag ville få ordning på genom att köpa ett ljusstarkare objektiv.
Jag har kikat lite till på recensioner och jag tycker Tamronet verkar vara ett bra val. Jag kan kanske tom använda en 1,4 konverter på det för att få lite längre brännvidd.

Jag skulle försöka låna och testa först om det går bra med Tamronet... Kanske någon som bor nära dig och har ett Tamron 70-200 f2,8 kan ställa upp om du söker efter hjälp..

Det är dyrt att chansa....Hade du bott närma här hade du gärna fått prova mitt Sony 70-300 G SSM.. Det är hyfsat skarpt med f4,5 anser jag...Så man behöver inte efterskärpa så mycket direkt..

Dpreview som testat 70-200/2,8 objektiv har i korthet följande att säga om Sigma/Tamron.
Sigma - snabb AF med hsm
Tamron - Optiskt lite vassare än Sigman , långsam ljudlig AF

Fotografera vilda djur i skymning/gryning ställer lite krav på utrustningen. De ljusstarkare zoomarna och teleobjektiven är ofta byggda för att leverera bra resultat redan på full öppning 200*1,4 ger 280mm dvs lite mindre än 300. Frågan är ju om det räcker...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto