ANNONS
Annons

Objektiv för fågelfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

thommya

Aktiv medlem
Hej

Jag är nybörjare inom foto och vill kunna ta bra bilder på fåglar. Eftersom man inte kommer nära inpå alltid undrar jag i vilket objektivomfång man behöver? Upp till 300mm är inte tillräckligt antar jag?
Rekommenationer på lämpliga objektiv för Nikon D300 under absolut proffsklass mottages tacksamt.
Nikon 70-300MM F/4.5-5.6G ED-IF AF-S VR är lite i klenaste laget antar jag?

Tack på förhand

Thommy Andersen

Det finns många här som har mer erfarenhet än jag, men iaf:

Det är ganska ofta mitt 100-400 (till Canon) inte räcker till. Inte ens med 1,4x extender.

Å andra sidan: nånstans ska man ju börja. Sen kan man ju drömma ett tag om superoptik som 500/4 och 600/4.

En sak till: Förutom brännvidd är det intressant att titta på IS/VR och snabb fokusering när man väljer optik.

thommya skrev:
Hej

Jag är nybörjare inom foto och vill kunna ta bra bilder på fåglar. Eftersom man inte kommer nära inpå alltid undrar jag i vilket objektivomfång man behöver? Upp till 300mm är inte tillräckligt antar jag?
Rekommenationer på lämpliga objektiv för Nikon D300 under absolut proffsklass mottages tacksamt.
Nikon 70-300MM F/4.5-5.6G ED-IF AF-S VR är lite i klenaste laget antar jag?

Tack på förhand

Thommy Andersen

Kolla den gluggen, jag tror inte det går att sätta på en extender på den. /FW

om jag vore du så skulle jag titta på nikons 300 4.0 glugg (den fasta) eller börja med 70-300 gluggen..

300mm på ett dx hus räcker rätt långt, och de som säger något annat kan inte komma tillräckligt nära djuren/fåglarna.. Det är en av de klurigare delarna. (självklart är längre oftast bättre ändå, men dyrare)

Edit: Kolla in bilderna från Frode ovan.. han har 300 4.0 gluggen till fågelbilder verkar det som..

laan skrev:
om jag vore du så skulle jag titta på nikons 300 4.0 glugg (den fasta) eller börja med 70-300 gluggen..

300mm på ett dx hus räcker rätt långt, och de som säger något annat kan inte komma tillräckligt nära djuren/fåglarna.. Det är en av de klurigare delarna. (självklart är längre oftast bättre ändå, men dyrare)

Edit: Kolla in bilderna från Frode ovan.. han har 300 4.0 gluggen till fågelbilder verkar det som..

Jodå, det stämmer. Det är ett riktigt bra objektiv och funkar jättebra med extender. Själv har jag Nikons 1,7 vilket ger en skenbar brännvidd på 765mm jämfört med småbildsformatet. /FW

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar