Annons

objektiv eller kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

erlend96

Aktiv medlem
hej!

har nu en pentax k-x med kit-objektiv och en lite billigare tele-zoom. Är nu sugen på att uppgradera mig men vet fortfarande inte om jag skal köpa nya objektiv och slå till med en dyrare pentax-kamera senare. Eller om jag skal köpa ett nytt kamerahus nu för runt 8-10000kr och sedan fylla på med objektiv.

Om jag skal köpa ny kamera... vilken? har kollat på pentax k-5 som verkar ruggigt intressant finns det andra bra alternativ?

mvh erlend

Objektiv, utan tvekan!

Beroende på vilket du använder mest kan du byta ut din telezoom eller kitzoom mot något skarpare och ljusstarkare eller t.ex. köpa ett eller ett par fasta ljusstarka objektiv. Allt beroende på vad du fotar och vad du saknar med grejerna du har idag!

Enligt testerna är det ett bra objektiv, men jag är väl tveksam till om 40mm är särskilt passande för att plåta ruiner och byggnadsverk.

Det ger motsvarande 60mm på din kamera och det är ingen vidvinkel, det kan medföra att det blir svårt att få med allt man vill ha på bilden då det ofta är ont om utrymme vid sånna motiv.

Objektiv

Pentax K5 är ypperlig, en mycket fin och välbyggd Pentax. Men jag skulle i ditt fall med en Kx köpa fina objektiv, några fasta ljusstarka och skarpa. Du får arbeta mer för bilden, men bygger samtidigt upp känslan för brännvidden. Ett fast skarpt jag verkligen kan rekommendera är Pentax FA 35mm f2. Jag har ett på min K200D och ett på K5:an. Använder bara den brännvidden... för att bygga känslan.
Utöver detta ett 50mm FA f1,4 eller f1,7 (1,7 är inte lika "mjuk" vilket jag uppskattar, rakbladsvass.
21 mm... satsa på att arbeta med fasta objektiv, min personliga uppfattning...
Köp begagnat, titta under köp/sälj på Fotosidan...
Köp sedan ett nytt kamerahus, din Kx fungerar med säkerhet ypperligt i det sammanhang du nämner. K5 är fantastisk i dov belysning, kyrkor och inomhus utan blixt... med ett brus som sammet. Utomhus däremot... K200D presterar fantastiskt vassa tagningar med 35:an.

okej! blir då nog att leta efter ett passande fast objektiv och sedan köpa en k-5 vid jul.

tack för hjälpen!

Som sagt, den 40 mm pancacen är nog ett kanonobjektiv men kanske inte lika kul till ruiner och annat stort på nära håll. Men din kit-zoom kanske är 18-55 eller något annat i de trakterna? Då kan du använda den i vidvinkelläget till ruinerna och sedan köra på med pancaken till gatufoto!

Zoom?

Varför inte byta ut kit-objektivet till 16-45mm eller 17-70mm.
17-70 finns både hos Pentax och Sigma.

Skärpan är riktigt fin och du får ytterligare vidvinkel.

Visst är det roligt och lite mer krävande av fotografen att köra med fasta objektiv.... men dyrare.
Ta en titt på Tradera, har för mig att iaf 16-45 finns där nu.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto