Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv - bokstaven bakom bländaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

Allthatfun

Medlem
Hej alla
Som nybörjare i den här världen är det mycket att lära sig...
En av de saker som jag inte fått grepp om är bokstaven bakom bländaren i benämningen på objektiven.
På Nikonobjektiv oftast D eller G
Vad betyder de och vad innebär det för mig?

Sen brukar det ofta också vara en massa andra bokstavskombinationer som jag inte heller får riktigt grepp om.
Andra objektivtillverkare kör ibland med egna bokstavskombinationer och då blir det ännu svårare att förstå.

En gång i tiden hittade jag en guide som enkelt och smidigt på svenska förklarade vad allt betydde, men jag kan tamigsjutton inte hitta den igen... vill skriva ut den och sätta på väggen! :)

AF och AF-S är utan/med inbyggd fokusmotor. Rätt?
VR är vibrationsreducering
DC ?
ED ?
DG ?
IF-ED ?
Och det är bara nikonobjektiv....

Nån som sitter på en tjusig guide för bokstävernas betydelse??

Haha
Oj vad jag sitter o skäms... mina googleskills är tydligen inte vad jag hoppades...
Tack så väldigt mycket för hjälpen!

Fast den listan får man ta med en nypa salt. AF betyder visst autofokus, sedan att kameror utan inbygd motor inte kan utnyttja AF-funktionaliteten på dom objektiven är en annan femma. Alla mina digitalkameror (D70, D700 och D800) har autofokuserat utmärkt med AF-objektiv.

/Karl

Inte jag som skrivit den :D

Sökresultatet länkat ovan min post är ju direkt från hästens mun.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar