Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv 5-6000kr

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad140916

Avslutat medlemskap
Jag skall nu gå över till digitalt och har valt att skippa Canon som jag kört innan och nu blir det en D200.
Men då måste jag köpa ny optik till den. Vad skulle ni vilja rekommendera om man skall börja med en bra glugg?

Fast 20, 24 eller 28 mm 2.8 (2 eller 1.8)

Zoom ca 17-50 2.8

Zoom 24-70 2.8

Eller har ni något annat tips?
Jag har just nu inte mer än 5-6000kr att lägga så det skall vara en bra skarp glugg som funkar ett tag. Jag får köpa mer optik sedan men nu är hus plus en hyfsad lins prio ett.

///Mats
 
Om du fottar porträtt och vill ha en grym glugg för lite pengar så är Nikons 50mm/1.8 helt fantastisk. På en D200 blir den ett bra porträttobjektiv. Sedan behöver du ju säkerligen något vidvinklagare för andra typer av motiv. Där kanske någon annan kan rekommendera något.

mvh Thomas
 
Den skall ju verkligen vara super så den kanske man skulle köpa.
Dock känns den ju inte riktigt som att den matchar D200 rent kostnadsmässigt. Sedan så har de ju inte heller intern fokus, men det är kanske inte hela världen...
 
Om du nödvändigtvis vill ha ett dyrt objektiv så finns naturligtvis andra alternativ. 50mm/1.4 är ju dyrare men inte nödvändigtvis bättre förutom ljusstyrkan förstås.

Jag skulle dock förslå att du försöker matcha objektiven till motiven snarare än till kamerans prislapp...

mvh Thomas
 
En 50/1.8 är ju given i varje kameraväska, billig och riktigt skarp. Jag har en till min Canon som kostar drygt tusenlappen. Kvalitetsmässigt så känns den som rent skräp, men skarp som tusan är den.

För vidvinkel så kan du kanske komplettera med ett Tokina 12-24/4. Den skall tydligen vara riktigt bra, jag är själv lite sugen på en sån.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.