Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objekiv till D200. 18-200 VR el Sigma EX 18-50 2.8?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anton Lundin

Ny medlem
Bra D200 Objektiv? N VR 18-200 el Sigma EX 18-50 2.8???

Hej!

Jag har precis uppgraderat från en D70 med Sigma DC 18-200 till en sprillans ny D200 men utan objektiv än så länge.

Till min fråga. Det brukar bli mest natur/landskap fotografi men är nog ute efter en mer alround lins. Det har väl fungerat hyfsat med Sigma linsen. Är ju onekligen praktiskt att bara bära med sig ett obejektiv. Men bilderna har väl i vissa fall blivit lite sisådär.

Så vad ska jag satsa på i lins väg till min D200?

Har funderat lite på Nikon 18 - 200 VR som har samma tilltalande zoom som min gamla sigma och dessutom VR hur nödvändigt det är med VR och 200mm för min del kan diskuteras men det är ju onekligen praktiskt. Har hört både bra och dåligt om detta objektiv.

Har fått rekomenderat att titta lite på Sigmas EX 18-50 2.8 och AF 70 - 300 som prisvärda ersättare till VR linsen.

Några åsikter så långt? Erfarenheter? Helt andra objektiv att rekomendera? Tänkte väl lägga mellan 6000 - 10000kr.

Tack på förhand!

//Anton Lundin
 
Re: Bra D200 Objektiv? N VR 18-200 el Sigma EX 18-50 2.8???

Anton Lundin skrev:
Hej!

Jag har precis uppgraderat från en D70 med Sigma DC 18-200 till en sprillans ny D200 men utan objektiv än så länge.

Till min fråga. Det brukar bli mest natur/landskap fotografi men är nog ute efter en mer alround lins. Det har väl fungerat hyfsat med Sigma linsen. Är ju onekligen praktiskt att bara bära med sig ett obejektiv. Men bilderna har väl i vissa fall blivit lite sisådär.

Så vad ska jag satsa på i lins väg till min D200?

Har funderat lite på Nikon 18 - 200 VR som har samma tilltalande zoom som min gamla sigma och dessutom VR hur nödvändigt det är med VR och 200mm för min del kan diskuteras men det är ju onekligen praktiskt. Har hört både bra och dåligt om detta objektiv.

Har fått rekomenderat att titta lite på Sigmas EX 18-50 2.8 och AF 70 - 300 som prisvärda ersättare till VR linsen.

Några åsikter så långt? Erfarenheter? Helt andra objektiv att rekomendera? Tänkte väl lägga mellan 6000 - 10000kr.

Tack på förhand!

//Anton Lundin
18-135 kanske kan vara ett alternativ. Sen har du 18-70 3,5-4,5 i kombination med den nya 70-300 af-s vr. 18-200 är praktiskt men i slutändan en kompromiss, med lite kvalitetsförluster. Själv skulle jag gått på 18-70 och den nya 70-300 med vr.
 
Eftersom du har fotograferat ett tag och känner till dina behov tror jag att du själv kan avgöra vad du prioriterar mest: flexibilitet eller ljusstyrka.

Ställ dig några frågor utgående från dina erfarenheter:

- Hur mycket fotograferade du med brännvidd >50 mm?
- Hur ofta önskade du dig ha en bättre ljusstyrka?

Om du känner att du är bekväm av dig och helst vill ha _en_ glugg gå för 18-200, den är tillräckligt bra för det mesta. Riktigt all around objektiv.

Om du fotograferar mycket inomhus då behöver du antagligen en ljusstark vidvinkel.

Om du fotograferar mycket natur/landskap skulle jag köpa 18-200 som jag skulle komplettera så småningom med riktig vidvinkel typ Sigma 10-20/4,0-5,6 alt. Tokina 12-24/4. 18-200 skulle jag använda som all around objektiv och Sigman/Tokinan för utpräglade landskapsbilder på stativ.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.