ANNONS
Annons

Obejktiv till djurfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mechanical

Aktiv medlem
Jag har nu haft en Nikon D80 ett tag och känner att det objektiv jag har nu inte riktigt räcker till alla gånger.
Nu har jag 18-135mm f/3.5-5.6 ED-IF AF-S DX Zoom-Nikkor
men vill kunna fota saker som befinner sig längre bort. T.e.x. hästar, hundar och övriga djur utan att komma såpass nära att man stör deras naturliga beteende.

Vad ska jag tänka på när jag köper nytt objektiv och hur ska jag veta vilket som passar mig bäst?

Pengafråga

Själv skulle jag gärna ha Sigma EX 300-800/5,6 DG HSM till dessa motiv. Priset ligger dock på
60 000kr så det kanske inte är aktuellt.

Sigma 100-300/4.0 är nog mer realistiskt.

Kolla på exempelvis cyberphoto och bilder här på fotosidan och kolla vad fotografen har i sin väska.

Mvh

Martin

Om inte ditt 135 räcker till så är väl nästa steg kanske ett zoom 70-200 (alt.80-200) lämpligt.
Då finns det ett flertal Nikonobjektiv att välja mellan från exempelvis 70-200/2,8 VR ca 18000:- till beg. 80-200/2,8 (skjutzoom) ca 3000:-. Dessutom objektiv från Sigma, Tokina och Tamron.

Skall du fota djur i rörelse är det bra med ett ljusstarkt objektiv (2,8 eller 4) så att du kan använda snabba slutartider.

Givetvis beror det på din budget vilket objektiv som är intressant.

/Arne

Jag har i nuläget råd med ca 3000:-

Att titta på vad andra fotografer använder har jag faktiskt inte ens tänkt på... Tackar för det tipset!

Hur vet man vilka objektiv som passar till kameran? (har inte sett att det står någonstans)

Ska du kunna ta bilder på lite avstånd så är det nog tyvärr helst minst 300mm som gäller. Bra objektiv i den storleken är inte billiga men ett alternativ som inte är vansinnigt kostsamt är redan nämnda Sigma 100-300/4 som även kan kompletteras med Sigmas 1,4x teleconverter. Rätt mycket över den budget du angav men kanske något att ha som sparmål? För att kunna testa på borde det fungera rätt bra med ett enklare zoom som sträcker sig till ca 300mm, är inte speciellt inne på nikons sortiment men något run 3-4000:- borde det finnas :eek:)

/Micke

Med din budget så finns det några frågor att ställa:

* Hur viktig är teknisk kvalitet på bilderna
- Om detta är viktigast kanske ett beggat 300/4.0 skulle vara rätt. kostar ca 3500kr på keh.com

* Hur viktig är snabbheten på autofokusen
-Om detta är viktigast skulle kanske ett
Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR för 3000kr på cyber vara vettigt det är lite kort brännvidd men till "tama" djur tror jag det räcker långt.

Lycka till!

Martin

Senast ändrad:
Tackar så otroligt mycket för alla svar :)

Teknisk kvalitet är ganska viktig, men inte extremt vikig i nuläget. Dock vet jag inte om den synen kan ändras senare då jag ska börja på gymnasium med fotoinriktning i höst.

Snabbheten på autofokusen är inte alls viktig då jag i stort sett alltid föredrar att sköta det manuellt.

Jag har i nuläget inget stativ utan använder saker i naturen som stativ när det behövs, staket, stenar osv. Kommer nog införskaffa ett senare men osäker på hur mkt det kommer bli använt

Nikkor 70-210/4 är en fin glugg som man kan få tag på för 1000-1500 kr. Just nu finns en på tradera.

Då har du råd med en telekonverter också.

Mechanical skrev:
Snabbheten på autofokusen är inte alls viktig då jag i stort sett alltid föredrar att sköta det manuellt.
Allvarligt talat, om du fotar djur med manuell fokus med D80 så har du nog inte särskilt stora krav på bildkvaliteten, så då bör ett enkelt objektiv duga. Varför i hela friden inte använda AF när det finns? Ögat har ju inte en chans att sätta skärpan på rätt ställe i jämförelse.

Makten skrev:
Allvarligt talat, om du fotar djur med manuell fokus med D80 så har du nog inte särskilt stora krav på bildkvaliteten, så då bör ett enkelt objektiv duga. Varför i hela friden inte använda AF när det finns? Ögat har ju inte en chans att sätta skärpan på rätt ställe i jämförelse.

Antingen har du fel på dina ögon om du inte kan få bra fokus manuellt, eller så är väl jag galen som tycker/tror att jag får till det.
Har du ork och lust kan du ju kolla på mina bilder här på fotosidan och påpeka vart jag istället borde använt mig av AF..

Mechanical skrev:
Antingen har du fel på dina ögon om du inte kan få bra fokus manuellt, eller så är väl jag galen som tycker/tror att jag får till det.
Har du ork och lust kan du ju kolla på mina bilder här på fotosidan och påpeka vart jag istället borde använt mig av AF..
Det var inte så svårt att hitta. Första bilden faktiskt.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1040273&target=_blank
Skärpan ligger helt åt helvete, lååångt bortom hästen. Ungefär som jag misstänkte så har du väl inte så höga krav att du ser det. Vad du då ska med ett dyrt tele till begriper jag inte. Köp nåt billigt och spara massa tusen istället.
Själv har jag ett manuellt tele, 75-150/3,5, som jag använder med D200 (samma sökare som D80), och det är ett helvete att lägga skärpan rätt. Det tar många gånger längre tid än om jag hade haft autofokus. Manuell fokus funkar om man använder fokusindikatorn i sökaren, men det blir fel ibland ändå.
Beträffande min syn så är den utmärkt, och jag har till och med en sökarlupp på kameran. Det är ändå hundra gånger krångligare med MF än AF.

Tillägg: Anledningen att det är svårt med MF är för att mattskivan i sökaren ger ett mycket större skärpedjup än det verkliga. Det ser alltså ut att vara skarpt även när fokus ligger på fel ställe. Sökaren är helt enkelt inte gjord för manuell fokus, utan man har prioriterat att den ska vara ljus och klar istället. Det finns ju ingen vits att fokusera manuellt när kameran kan göra det nämligen.

Okay, fine, jag skippar att köpa något. Kanske man ska skippa att fotografera öht, verkar då och då vara som den allra bästa idéen.
Tack för svaren ändå.

Mechanical skrev:
Okay, fine, jag skippar att köpa något. Kanske man ska skippa att fotografera öht, verkar då och då vara som den allra bästa idéen.
Tack för svaren ändå.
Det verkar vettigare att lära av sina misstag. Men om du är nöjd med fokus på fel ställe så är det ju inget problem.

Köp ett Nikkor 55-200 VR så blir du nog nöjd. Det går inom din budget och ska enligt tester vara riktigt bra.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DX55200VR

Mechanical skrev:
Tack för svaren ändå.

Ta det inte så hårt vännen! Sug i dig av kunskapen som finns bland aktörerna på denna sidan och sortera ut det du har gädje av, skit i resten! Du tar kul bilder och med rätt verktyg så kommer du att få bättre kvalitet på bilderna. Om du vill ha riktigt skarpa bilder så skall du köpa ett Nikkor 50mm/1,8. Det kostar väldigt lite i förhållande till kvalitet. Sök bland annonserna på blocket eller här på fotosidan och köp ett begagnat om ekonomin är ansträngd. Nytt kostar det ca 1350:-

Maxieboy skrev:
Du tar kul bilder och med rätt verktyg så kommer du att få bättre kvalitet på bilderna.
Det är precis det jag menar. "Rätt verktyg" i det här fallet måste till att börja med vara att använda AF. Det är ju ingen vits att köpa fina teleobjektiv om man inte utnyttjar dem, eller hur?
Är man inte så noga med skärpan, vilket jag själv ser som en fördel, så kan man faktiskt använda ett ganska kort teleobjektiv och sen beskära bilden.

Att fokusera manuellt har förstås sina fördelar, men då kan det vara idé att skaffa en sån här: http://www.katzeyeoptics.com/item--Katz-Eye-Focusing-Screen-for-the-Nikon-D80--prod_D80.html
Det kommer jag så småningom själv att skaffa (jag är pank), eftersom jag är rätt trött på att skärpan hamnar fel med mitt manuella tele.

Det här är väl det som finns på marknaden inom budget, om du vill ha ett nytt objektiv:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=793546
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=55-200_nikon
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=T55-200ni
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=417000A17N
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DX55200
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DX55200VR

Jag vill föreslå AF Nikkor ED 80-400 VR, det är ett otroligt bra objektiv som med tack vare sitt brännviddsomfång, bildkvalité och VR fixar de flesta typer av motiv. Jag fotar mest flygplan och det fungerar ypperligt för det, jag hade ett 80-200 f2.8 och jag saknar det inte alls. På den sida där jag laddar upp mina flygbilder är kraven för publicering löjligt höga och motiv som jag tidigare jag inte kunde få in pga bristande kvalité blir nu accepterade. Visst, det går loss på 16000 kr nytt i sverige, men det är det fan värt :)

mvh Fredrik

Har själv D80 och köpte för någon månad sedan ett Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2 begagnat för under 2000 och fick då med ett Nikon 18-55mm också.

Tamronet är ett kanonobjektiv för de pengarna.

Gå in på min sida med djur. Alla bilder på skansendjuren är tagna med det objektivet. Gillar själv vargbilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar