Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Obefintlig autofokus på Canon 80D

Produkter
(logga in för att koppla)

Jojenonnony

Medlem
Jag har köpt en Canon 80D begagnad och har precis fått hem den, började såklart kolla genom att allt funkar. Upptäcker då direkt att autofokuset är helt obefintligt. När jag trycker ned avtryckaren halvvägs händer ingenting.

Har testat olika inställningar för autofokus och fokuspunkter, har fotat på olika avstånd och med olika ljusförhållanden, har bytt mellan mina två objektiv (Tamron 17-50 mm och Canon 50 mm), men utan resultat.

Jag testade också att byta mellan de olika programmen, och på det helt automatiska programmet fungerade autofokusen och gav skarpa bilder! Verkar alltså egentligen inte vara något mekaniskt fel, men jag förstår inte hur jag ska lösa detta?

Vill tänka gott om personen som sålde kameran till mig och hoppas på att det är något jag inte har begripit, men det är klart att man börjar fundera... Har såklart hört av mig till säljaren med samma fråga. Tacksam för hjälp så att det inte behöver bli en tvist!
 
Det låter som att den förre ägaren har programmerat om funktionen på avtryckaren. Jag har själv flyttat fokus till sk back-button focus. Har inte kameran till hands så kan inte säga på rak arm var i menyerna. Men det är väl beskrivet i manual samt om man googlar :)
 
Prova att trycka på AF-ON, eller ev. knappen för exponeringslås, märkt *. Någon av de två brukar man använda som alternativ att fokusera med.
Eftersom du har provat med flera objektiv lär väl inte samtliga dessa stå ställda på MF.

En borttagning av fokuseringen från avtryckaren är inte möjlig med gröna rutan, vilket är anledningen till att det fungerar där.

Custom function CF.n III-4 styr det här. Notera att en återställning av kameran till grundinställningar inte påverkar det här. Custom functions återställs separat.
 
Tack så jättemycket för er hjälp! Det fungerade att fokusera med af-on och sen återställde jag custom functions för att kunna fokusera med avtryckaren :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.