Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oönskat skägg

Produkter
(logga in för att koppla)

admanus

Avslutat medlemskap
Hej
Vill någon vänlig själ förklara hur i hela världen jag blir av med de skäggliknande strå som sticker fram vid modellens haka. Jag tror det är huvudhår som smitit iväg... Men jag kan inte säkert veta :) (se bild)

Oavsett så måste det bort och jag blir snart tokig då de metoder jag använt inte fungerar bra. Klon och lagning förstör haklinjen tex.

Detta är säkert busenkelt för er som jobbat med Photoshop ett tag. Behöver jag tillägga att jag är nybörjare i programmet? Har klarat mig fint med Lightroom hittills.

Tacksam för hjälp.

// Peter

Bilagor

• 130314-0058-Carolina.jpg
    130314-0058-Carolina.jpg
    11.4 KB · Visningar: 671
Du måste använda klonstämpeln, inte plåsterstämpeln. Sen klonar du från bakgrunden (så längt ifrån ansiktet du kan gå utan att ta fel bakgrundsnyans) med låg hårdhet på stämpeln precis intill kanten på ansiktet där hårstråt är. Klart! :) Kan dock kräva lite övning kanske..

Finns säkert många sätt men ett sätt kan vara att kopiera lagret, lägga lagom oskärpa på det nya, övre lagret så att skägget försvinner och sen sudda fram de partier man vill ha kvar skarpa.

Du måste använda klonstämpeln, inte plåsterstämpeln. Sen klonar du från bakgrunden (så längt ifrån ansiktet du kan gå utan att ta fel bakgrundsnyans) med låg hårdhet på stämpeln precis intill kanten på ansiktet där hårstråt är. Klart! :) Kan dock kräva lite övning kanske..

Förlåt, jag menade hög hårdhet på klonstämpeln och att storleken måste vara väldigt liten. Sen tar man ett hårstrå i taget. Det är det bästa sättet. Annars kan du klippa ut en kopia av bakgrunden längs med ansiktet men utanför hårstråna och sedan bara flytta in den kopian intill ansiktskanten för att på så sätt dölja hårstråna. Du måste klippa ut med lite "feather" så kantmatchningen inte blir för hård, eller för mjuk.

Förlåt, jag menade hög hårdhet på klonstämpeln och att storleken måste vara väldigt liten. Sen tar man ett hårstrå i taget. Det är det bästa sättet. Annars kan du klippa ut en kopia av bakgrunden längs med ansiktet men utanför hårstråna och sedan bara flytta in den kopian intill ansiktskanten för att på så sätt dölja hårstråna. Du måste klippa ut med lite "feather" så kantmatchningen inte blir för hård, eller för mjuk.

Tack Daniel. Ja det handlade om hårdheten på penseln. En hård pensel gav inte det smetiga resultat som jag fick med den mjuka.

Tack för hjälpen :)

gör en mask

Då kan också göra en lager mask. Markera haklinjerna och sätt lite oskärpa på markeringen, hur mycket för man testa sig fram så det passar hur skarp hakan är. Bäst att göra på ett nytt lager, så kan man göra om lättare om det blir fel. Sen är det bara att ha markeringen så att du jobbar med bakgrunden och då behöver du inte tänka på att du går över hakan eftersom klonstämpeln inte tar där.

Vet inte om jag min förklaring var så bra, svårt att sätta rätt ord.

Om det är svårt att få rätt oskärpa på markeringen kan du softa ut markeringarna sen i efterhand om du har på två olika lager.

/Katarina

Då kan också göra en lager mask. Markera haklinjerna och sätt lite oskärpa på markeringen, hur mycket för man testa sig fram så det passar hur skarp hakan är. Bäst att göra på ett nytt lager, så kan man göra om lättare om det blir fel. Sen är det bara att ha markeringen så att du jobbar med bakgrunden och då behöver du inte tänka på att du går över hakan eftersom klonstämpeln inte tar där.

Vet inte om jag min förklaring var så bra, svårt att sätta rätt ord.

Om det är svårt att få rätt oskärpa på markeringen kan du softa ut markeringarna sen i efterhand om du har på två olika lager.

/Katarina

Tack Katarina, jag ska prova mig fram. Allt lär ju gå att lösa i Photoshop :)

Googla split frequency, antingen med high pass filtret eller helst apply image metoden. Kort sagt hittar man den gaussian blur som får de detaljerna du vill åt att försvinna, sen delar man bilden i detaljer och färger. Sen kan man använda vilka klonverktyg eller healing brush man vill, de blir mycket säkrare på att ta bort detaljer när man separerat i high och low.

Natalia Taffarel split frequency

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto