Annons

Oönskat rutnär på utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Jag håller på och lär mig utskrifter med en Epson Stylus 3880.
Har skrivit ut många fina bilder på glättat papper i format 10x15 cm till A3+.

Nu har jag försökt skriva ut på ett A4 "Fine art paper" för inramning och fått två problem:

1. Bilden har en grå bakgrundsfärg från kraftig oskärpa. Praktiskt taget entonig. När jag tittar på utskriften så har bakgrunden blivit som ett svagt rutnät med ca 15 mm maskor. Nätet är lite mörkare än övrig bakgrunden i övrigt. Trådarna i nätet tonar ut mot sidorna och är ca 4 mm breda. Lite mosaikutseende. Vad gör jag för misstag?

2. Pappertet måste frontmatas eftersom det är styv kartong. Skrivaren väljer då att göra en bred marginal runt fotot. Jag lyckas inte skriva ut till kanten trots att det ser ut så i LightRoom före utskrift. Är det någon sorts automatik som förhindrar utskrift till kant på tjockt frontmatat papper?
 
Rutnätet kan bero på igenkletat skrivhuvud. Det brukar bli mönster i bilden när det är skit på munstycket. Testa någon av rengöringsmetoderna.


/ Kalle
 
Jag börjar med att säga att jag inte har något svar, men att jag upplevt ungefär samma frustration när jag försökt skriva ut mina bilder.

Det är apsvårt för en skrivare att skriva ut en jämngrå bakgrund, den måste spraya på med i stort sett alla färger och det blir sällan bra. Det är också ganska dyrt att skriva ut såna bilder, även när det inte blir bra.

Det är också apsvårt för en skrivare att skriva ända ut i kanterna på ett papper, utan att den sprayar bläck över hela skrivaren.

Det en normal bläckstråleskrivare KAN göra, enligt min erfarenhet, är att skriva ut i typ A4 eller A3 (beroende på skrivare) med vita kanter och göra det snyggt. Det är dock dyrt fortfarande ...

Jag har helt lagt ner alla försök att skriva ut själv, trots att det är kul att få ut bilderna snabbt på papper. Det blir för dyrt och för dåligt och det blir så jävulskt mycket bättre att skicka filerna till Crimson eller nåt :)
 
Vilket papper och vilken profil använder du till utskriften?
Om du har en väldigt kraftig kartong och skrivar inställningar som inte riktigt tar hänsyn till tjockleken kan ju skrivarhuvudet tänkas släpa i lite.

Nu har jag ingen 3880 men en 3800 och där har jag fått skapa lite egna inställningar till en del papper.
 
Hej !

Det låter som om något munstycke är täppt, kör
en munstyckeskontroll och ev rengörning.

Det kan förklara rutnätet och den felaktiga nyansen.

Min 2100 har olika lägen för tunnt rest tjockare media, en spak
att ändra. Har för mej ingen större betydelse för vanligt
papper typ 300gr fineart, utan mera för kuvert, cd-skivor, tjockt media, typ 1,3mm osv.

Marginalerna verkar lurigare, det är inte så att pappret är
större än vad som anges i utskriftsprogrammet ?

ex: Angivet format A3 men det är ett A3+ ?

//MW
 
När det gäller marginalerna beter sig min Canon Pro 9000 på samma sätt. Vid viss papperstyper så begränsas utskriftsytan så jag gissar att det du ser är "by design" och inte är någon inställning.
 
3880 har bara kantfri utskrift om man laddar mediat från magasinet.
Nej, så är det inte. Jag fick igång den kantfria utskriften på kartong inatt. :) Pappret var "Fine Art Paper "Museum Etching" och storleken var A4. Men det var inte med samma inställning som för tunt blankt papper. Inställningen heter "Manual Rear (Borderles)".
 
Nej, så är det inte. Jag fick igång den kantfria utskriften på kartong inatt. :) Pappret var "Fine Art Paper "Museum Etching" och storleken var A4. Men det var inte med samma inställning som för tunt blankt papper. Inställningen heter "Manual Rear (Borderles)".

Bakluckan räknas till magasinet (Annars hade jag skrivit "arkmataren" ;) ). Trådstartaren frontmatar.
 
Hej !

Det låter som om något munstycke är täppt, kör
en munstyckeskontroll och ev rengörning.

Det kan förklara rutnätet och den felaktiga nyansen.

Min 2100 har olika lägen för tunnt rest tjockare media, en spak
att ändra. Har för mej ingen större betydelse för vanligt
papper typ 300gr fineart, utan mera för kuvert, cd-skivor, tjockt media, typ 1,3mm osv.

Marginalerna verkar lurigare, det är inte så att pappret är
större än vad som anges i utskriftsprogrammet ?

ex: Angivet format A3 men det är ett A3+ ?

//MW
Munstyckskontroll har jag givetvis kört innan jag ställer frågan här. Den var perfekt på alla munstyckena.

Dessutom så borde inte ett täppt munstycke resultera i ett perfekt rutnät med snygg uttoning mot rutans mitt och med rutor som har exakt 15 mm sida. Det borde bli linjer utan symetri.

Kanske har jag hittat förklaringen, men jag är inte säker ännu. I alla fall en "Walk around". Det blev för sent inatt, måste köra fler tester. Jag bytte papperssort och då försvann det. Men jag är inte fullt familjär med inställningarna ännu så det är fortfarande en gåta. Det kan ju inte finnas en papperssort som ska ha tonat rutnär.

Tar gärna emot fler idéer om rutnätet.

Kantfri utskrift har jag löst.
 
Bakluckan räknas till magasinet (Annars hade jag skrivit "arkmataren" ;) ). Trådstartaren frontmatar.
Ja, nomenklatura är svårt och kan starta världskrig. :) I min manual och min drivrutin skiljer de på "Manual - Rear", "Manual - Front" och "Sheet". Sheet är ett magasin eftersom det kan innehålla mer än ett papper. Manual - Rear är knappast ett magasin eftersom det enbart kan matas med ett ark isänder och att man ska stå och "trycka" på arket medan skrivaren tar det - enligt manual.

Vet inte vad Du menar med "bakluckan". Min skrivare har ingen lucka där bak, bara en lucka över arkmataren som sitter framför "Manual - Rear" inmatningen. Den har bara ett stöd för stora papper vid Manual - Rear..
 
Jag citerar Epson själva. (Jag har en 4880 själv)

Q:

Can I print Borderless images with my Stylus Pro 3880?
A:

Yes. You can print borderless photos on standard, supported paper sizes using the magazine.
Då har vi fått olika handböcker. Jag har sökt min handbok i Acrobat på ordet "magazine" och det finns inte i hela dokumentet.
 
Munstyckskontroll har jag givetvis kört innan jag ställer frågan här. Den var perfekt på alla munstyckena.

Dessutom så borde inte ett täppt munstycke resultera i ett perfekt rutnät med snygg uttoning mot rutans mitt och med rutor som har exakt 15 mm sida. Det borde bli linjer utan symetri.

Jag har flera gånger fått helt symetriska mönster i bilden som försvinner när man kör funktionen Nozzle Check. Men utan att se din utskrift så kan jag ju inte säga att det är så den här gången.

Kan tillägga att jag får köra Nozzle Check ganska ofta på den ********** skrivaren.


/ Kalle
 
Munstyckskontroll har jag givetvis kört innan jag ställer frågan här. Den var perfekt på alla munstyckena.

Dessutom så borde inte ett täppt munstycke resultera i ett perfekt rutnät med snygg uttoning mot rutans mitt och med rutor som har exakt 15 mm sida. Det borde bli linjer utan symetri.

Kanske har jag hittat förklaringen, men jag är inte säker ännu. I alla fall en "Walk around". Det blev för sent inatt, måste köra fler tester. Jag bytte papperssort och då försvann det. Men jag är inte fullt familjär med inställningarna ännu så det är fortfarande en gåta. Det kan ju inte finnas en papperssort som ska ha tonat rutnär.

Tar gärna emot fler idéer om rutnätet.

Kantfri utskrift har jag löst.



Hej !

Det är väl inte illa att få ett perfekt rutnät, det är svårt att fixa annars................

------------------

Menr du att rutnätet följer mediat ? dvs pappersvalet ?
Mystiskt i så fall.

Det är inte så att det är nått konstiigt med pappret ?

Jag provade en gång att skriva ut på canvas avsett för målning, teckning osv.
Det är "korrugerat" med en massa bucklor, har man endast väldigt
tunna toner går det bra, men så fort det blir lite mera bläck så rinner
det ner i "dalarna" och blir inte så bra,
skulle det kunna vara nått med papprets ytbehandling ?

Till saken, blir det rutigt på andra papperstyper med det valet ?
Blir det bra på det pappret med en annan inställning ?

------------------------

Jag använder en freware-rip, photoprint från
http://www.blackfiveimaging.co.uk/index.php?article=02Software/01PhotoPrint

Detta kräver ett gtk-biblotek, fås enklast genom att installera Gimp 2.6.12, har inte
fått det att fungera med Gimp 2.8

Kan vara lite pyssligt att få att fungera, ev måste sökvägen i start-batfilen ändras.

//MW
 
Hej !

Det är väl inte illa att få ett perfekt rutnät, det är svårt att fixa annars................

------------------

Menr du att rutnätet följer mediat ? dvs pappersvalet ?
Mystiskt i så fall.

Det är inte så att det är nått konstiigt med pappret ?

Jag provade en gång att skriva ut på canvas avsett för målning, teckning osv.
Det är "korrugerat" med en massa bucklor, har man endast väldigt
tunna toner går det bra, men så fort det blir lite mera bläck så rinner
det ner i "dalarna" och blir inte så bra,
skulle det kunna vara nått med papprets ytbehandling ?

Till saken, blir det rutigt på andra papperstyper med det valet ?
Blir det bra på det pappret med en annan inställning ?

------------------------

Jag använder en freware-rip, photoprint från
http://www.blackfiveimaging.co.uk/index.php?article=02Software/01PhotoPrint

Detta kräver ett gtk-biblotek, fås enklast genom att installera Gimp 2.6.12, har inte
fått det att fungera med Gimp 2.8

Kan vara lite pyssligt att få att fungera, ev måste sökvägen i start-batfilen ändras.

//MW
Eftersom det var sent och jag hade bråttom så gjorde jag testarens "dödssynd", två åtgärder samtidigt, därför är jag osäker på vad som löste problemet. Bytte pappersprofil och rengjorde munstycken. Så med andra ord, jag vet inte vad som fixade problemet.
 
Bakluckan räknas till magasinet (Annars hade jag skrivit "arkmataren" ;) ). Trådstartaren frontmatar.
Ja, när jag startade tråden hade jag bara testat frontmatning men fick samma problem med marginaler i "Manual - Rear" tills jag hittade den förändrade inställningen. Nu när jag vet var inställningen finns så ser jag att arkmataren och bakre manuella matningen båda har "Borderless".
 
När det gäller marginalerna beter sig min Canon Pro 9000 på samma sätt. Vid viss papperstyper så begränsas utskriftsytan så jag gissar att det du ser är "by design" och inte är någon inställning.

Här skiljer sig Canon och Epson åt. Canon kan inte skriva ut på »Fine Art« kvaliteter utan kant. Kanten blir dessutom rätt bred på den skrivaren.
 
Jag beställde Canvas i A3+ hos Dustin men fick nyligen besked att produktionen var nedlagd.

Kan man, rent tekniskt, mata igenom ark skurna från en 17" rulle genom Stylus 3880. Ser ut i beskrivningen som om den kan skriva 17,39". Finns det någon här som har erfarenhet?
 
Jag beställde Canvas i A3+ hos Dustin men fick nyligen besked att produktionen var nedlagd.

Kan man, rent tekniskt, mata igenom ark skurna från en 17" rulle genom Stylus 3880. Ser ut i beskrivningen som om den kan skriva 17,39". Finns det någon här som har erfarenhet?

Det borde gå utan problem. Jag skriver ut A3 och A2 canvasblad av Scandinavian Photos märke. Funkar väldigt bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.