Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oönskade filtereffekter

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan7

Aktiv medlem
Fotade som många andra Lucia i helgen. Upptäckte gröna punkter runt om på bilderna. Trodde att det var smutsigt filter. Gjorde rent. Men icke... Jag testade sedan med olika filter UV. skylight men samma gröna prickar. De uppstår i samband med småljus - stearinljus, ljusstakar osv..När jag tar av filtret så blir det inga prickar. Jag förstår att problemet sitter i filtret och att detta inte var smutsigt.
Nu säger ju naturligtvis alla filtermotståndare - tag av filtret. Filtrena jag använder är inte av de dyraste sorterna, kan det bli bättre med dyrare filter? Jag använder filtrena endast som skydd för linsen och förstår att jag i dessa fotosituationer kanske bör ta av dem
Men som sagt, har någon erfarenhet av liknande fenomen och kan det hjälpa med dyrare filter eller är det bara filterlöst som gäller.

I regel så brukar dyrare filter vara bättre, men det billigaste är att testa att enbart ha motljusskyddet på som skydd för objektivet och se om prickarna försvinner från bilderna när UV/skylight-filtren är borta.

//L

Jag har (i mitt tycke) rätt fina filter (B&W), men dessa problem förekommer även med dem.

Att ta av filtren vid svåra förhållanden som med luciakronor och julgranar är nog att rekommendera.

/Lars

Det var ju "skönt" att höra att även dyrare filter har problem i dessa situationer. Varför blir det så och varför försvinner prickarna när man tar av filtren? Konstigt ljusbrytningsproblem, jag har inte noterat det vid andra svårare ljussituationer, som motljus osv.. Utan just i dessa, ganska mörkt och små ljuspunkter. Det är väl bara att komma ihåg att ta av filtret när man ska fota. Tack för snabba svar. mvh Stefan Andersson

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto