Annons

Oönskad förblixt på internblixt Nik D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Är inte direkt färsk på foto men inte så fördjupad i kunskap om blixtar.

Jag känner inte igen att internblixten på Nik D300 alltid levererar förblixt? Hittar inget som klockrent beskriver det i manualen och undrar främst då jag inte vill ha förblixt vid exempelvis långa slutartider och blixten inställd på andra ridån/rear sync.

Nån som vet hur man stänger av förblixt i detta läge eller om jag minns fel och förblixt alltid levereras?

Senaste firmware installerad!
Mvh Jocke
 
Förblixten behövs för att TTL-mätningen skall funka.

Du kan bli av med det på två sätt:

1. Kör manuell inställning på blixten.

2. På min D200 och D700 kan jag låsa blixtexponeringen i TTL. Då kör kamera/blixt på senaste uppmätta värde. Kolla i din manual.
 
Det kan också vara så att commander-läget är aktiverat, gå in i blixtmenyn och ställ in TTL och inte C på den interna blixten. Jag vet inte om det gör någon skillnad, men det kan vara värt ett försök. Jag har aldrig ens funderat över förblixten så jag vet inte säkert.
 
Som sagt, men TTL-mätning på bilxten kommer det alltid förblixtar, vilket gör att en del personer, som hinner reagera på dem, blundar i bilder, tex. Lösningen är, som Peter skriver, att antingen använda manuell blixtinställning eller att låsa blixtexponeringsvärdet. Man kan programmera AE-L/AF-L till Flash Value Lock (tror jag att det kallas). Då skickas en förblixt för att mäta blixtljuset ut när man trycker på knappen och när man sedan trycker på avtryckaren så skickas bara själva huvudblixten.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.