Advertisement

Annons

Oändligt fokusdjup med Nikkor 50 mm f/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag har ett Nikkor 50mm f/1.8 och en Nikon D90. Har nu försökt att ställa in oändlig fokus men lyckas bara att ställa in det på f/22, vid t.ex. f/11 vägrar kameran exponera (det står EE i kameran där bländaren står för alla bländare förutom 22).

Visst är det hyperfokalavståndet man ställer in när ställer in fokus till "oändligt"? Då borde det gå att välja en annan bländare än 22... eller har jag helt missuppfattat detta?
 
Din kamera är byggd för att ställa bländaren genom att vrida på rattarna på kameran. För att det skall fungera måste objektivet stå i bländarläge 22. Prova ställa kameran i A-läge och vrid på rattarna så kommer du se att bländaren ändrar sig även om ringen står kvar på 22.

/Jon
 
Hej,

Jag har ett Nikkor 50mm f/1.8 och en Nikon D90. Har nu försökt att ställa in oändlig fokus men lyckas bara att ställa in det på f/22, vid t.ex. f/11 vägrar kameran exponera (det står EE i kameran där bländaren står för alla bländare förutom 22).

Visst är det hyperfokalavståndet man ställer in när ställer in fokus till "oändligt"? Då borde det gå att välja en annan bländare än 22... eller har jag helt missuppfattat detta?

Du måste låsa bländaren på objektivet för att gluggen ska funka på ditt hus. Ställ in f/22 på bländarringen på objektivet och flytta den lilla switchen vid markeringen för f/1.8 så ska allt funka och kameran kan ställa bländaren korrekt.

Du har nog fått hyperfokalavstånd om bakfoten.
Läs ner här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperfocal_distance
 
Notera den lilla spärren med orange prick på objektivet som du ska ha låst vid f/22. Använd rattarna i M eller A-läge. Kameran tror att det är ett manuelfokusobjektiv om du avviker från f/22 på objektivet, iaf billigare modeller såsom D90.

Om du vill fokusera på oändligheten så gör du det med fördel om du ska fota typ stjärnor där du lättast ställer in det manuellt, annars bör du låta autofokus bestämma. Oftast vill kameran ligga mellan 20 ft och oändligheten, typ aldrig på oändligheten - och bilderna blir aldrig suddiga. Let the camera do its shit!
 
Att fokusera på oändligheten, att bara vrida fokuseringen i botten, behöver inte betyda ätt man fokuserar på oändlighet. Det är fullt möjligt att fokusera förbi oändligheten i olika situationer.

Nu är ju skärpedjupet så långt att det förhoppningsvis inte märks vid oändlighet så det är inte så viktigt, men jag föredrar att autofokusera på något mycket långt borta.
 
Att fokusera på oändligheten, att bara vrida fokuseringen i botten, behöver inte betyda ätt man fokuserar på oändlighet. Det är fullt möjligt att fokusera förbi oändligheten i olika situationer.

Nu är ju skärpedjupet så långt att det förhoppningsvis inte märks vid oändlighet så det är inte så viktigt, men jag föredrar att autofokusera på något mycket långt borta.

På just den här modellen så är oändligheten verkligen oändligheten. Det tar stopp vid oändligheten och man har perfekt fokus vid f/1.8 om man fotar tex stjärnhimlen som är oändligt långt borta.
 
Fokalavstånd

Tack för alla svar!

Jag tror jag har fått hyfsad koll på hur mitt objektiv fungerar (äntligen) :)

Testade att ta några bilder med AF av och fokusringen inställd på "oändligt fokus" och använder nu kameran för att ställa in bländaren (egentligen här mina problem började). Jag tycker mig få bra skärpa i hela bilden nu, oavsett bländare, och även om objekten i bakgrunden befinner sig väldigt långt bort.

Men tillbaka till en annan fråga. Fokalavståndet. När man fokuserar på en punkt i fokalavståndet, motsvarar det resultatet man får när man skruvar fokusringen till "oändligt fokus"? Eller har jag blandat ihop dessa två begrepp?
 
Ja!

Tack för alla svar!

Jag tror jag har fått hyfsad koll på hur mitt objektiv fungerar (äntligen) :)

Testade att ta några bilder med AF av och fokusringen inställd på "oändligt fokus" och använder nu kameran för att ställa in bländaren (egentligen här mina problem började). Jag tycker mig få bra skärpa i hela bilden nu, oavsett bländare, och även om objekten i bakgrunden befinner sig väldigt långt bort.

Men tillbaka till en annan fråga. Fokalavståndet. När man fokuserar på en punkt i fokalavståndet, motsvarar det resultatet man får när man skruvar fokusringen till "oändligt fokus"? Eller har jag blandat ihop dessa två begrepp?

Ja du har blandat duktigt. Fokus vid oändlighet innebär att objektivet är skarp "långt bort". Hur mycket skärpa som du får innan oändligheten beror på bländaren. Ställer du in hyperfokalavståndet vid en viss bländare så får du acceptabel skärpa från mycket nära till oändligheten. Vilken bländare som ger ett visst hyperfokalavstånd och mellan vilka avstånd det blir skarpt kan man se i tabeller eller på objektivets markeringar om man har ett äldre objektiv.
 
På just den här modellen så är oändligheten verkligen oändligheten. Det tar stopp vid oändligheten och man har perfekt fokus vid f/1.8 om man fotar tex stjärnhimlen som är oändligt långt borta.

Det kan hända att det ger tillräckligt bra skärpa vid oändligheten, men inte bara objektivet spelar in här utan också ljusets brytning i atmosfären och andra saker. Men visst, det är ingen mening med att hålla på att krångla om det funkar bra att bara vrida till ändläget.

Testade att ta några bilder med AF av och fokusringen inställd på "oändligt fokus" och använder nu kameran för att ställa in bländaren (egentligen här mina problem började). Jag tycker mig få bra skärpa i hela bilden nu, oavsett bländare, och även om objekten i bakgrunden befinner sig väldigt långt bort.
Fokuserar du på oändligheten (liggande åttan) ska saker som är långt bort bli skarpa. Fokusringen ställer bara in på vilket avstånd saker ska vara skarpa, ställer du in den på tre meter är saker som är på tre meters avstånd skarpa, på 20 meter är saker på 20 meters avstånd skarpa.

Till det får man lägga skärpedjupet som på samma avstånd blir längre ju mindre bländare man använder och på samma bländare blir längre ju längre avstånd man fokuserar på.

Hyperfokalpunkten är det avståndet där skärpedjupet är så långt att allting från oändligheten till hallvägs mellan dig och fokuspunkten är skarpt. Varje brännvidd har ett eget hyperfokalavstånd och varje bländare har ett eget hyperfokalavstånd. Korta brännvidder har kortare och långa brännvidder har längre, stora bländare har längre och små bländare har kortare.

En kombination av bländare och brännvidd behövs alltså för att man ska veta det.

Men tillbaka till en annan fråga. Fokalavståndet. När man fokuserar på en punkt i fokalavståndet, motsvarar det resultatet man får när man skruvar fokusringen till "oändligt fokus"? Eller har jag blandat ihop dessa två begrepp?
Se ovan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.