ANNONS
Annons

Oändligheten olika mellan MX och MEs.

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar D

Aktiv medlem
Jag har ett defekt MX-hus med ett par orginal objektiv till. 24/2,8A och 50/1,7M.
När jag nu i helgen prövade dessa på ett otroligt fint ME Super-hus så klarade inte kombinationen att fokusera på oändligt.
Kortare avstånd som t ex 3-5 meter var OK.
Flyttade gluggarna fram o tebax o kunde inte få det till annat än att Me´n inte gillade mina gluggar.
Synd, för huset är hyfsat billigt o i kanonskick.
Någon som har en förklaring till fenomenet?
Har ev ett LX-hus på G, tänkte prova gluggarna på det oxå.

Det är med största sannolikhet den lilla dämparkudden som spegeln vilar mot i nedfällt läge som har blivit hoptryckt med tiden. då kommer spegeln att vila djupare, och strålgången mellan objektiv och mattskiva blir lite längre. Detta medför att objektiven inte längre fokuserar korrekt. Det är särskilt tydligt på korta brännvidder.

-- MW

OK, tack för hjälpen.
Kan man t ex flytta över dämpkudden frân det trasiga MX-huset?
Eller göra en ny av samma material som dämpningen mellan spegeln och mattskivan?

Jag hade samma problem med en av mina kameror förra året. Jag frågade på flera forum om tips och råd hur man skall fixa det. Svaren var enhälliga; Lämna in den, det är en ganska kinkig kalibrering. En person föreslog att om det var en kamera jag inte var så rädd om så skulle jag klippa ut en 2x2mm bit av en diskhandske (eller motsvarande material, ungefär 0,2mm tjockt) och limma fast det ovanpå den gamla kudden.
Eftersom min kamera ändå hade gått utan service i ungefär tjugo år så lämnade jag in den, så jag vet inte hur bra det tipset fungerade.

När jag nu kollar på en MX så ser jag att spegeln i nedfällt läge vilar mot en rund gummiknapp. Ser inte alls ut som i en LX. Jag har ingen MEs tillhands att kolla på, men en vild gissning är att den har en annan typ av dämparkudde; en som är känsligare för tidens tand. På LX ser det ut som ett litet L-format vinkeljärn med en dämpkudde på, och det är den kudden som så småningom blir lite plattare och sjunker ihop.

Ingen av mina MX har detta problem trots att de är äldre än mina LX. Jag ser nu också att min oservade LX nog behöver en översyn också. Jag tycker mig se att den inte fokuserar helt till oändligheten.

-- MW

Magnus, en liten märklig sak uppenbarade sig vid granskning av husens inre.
ME´n hade en fjädrande hake på höger sida (sett in i huset från bajonetten) som fångade upp spegeln, ingen kudde alls.
MX´n hade samma hake men på motsatta sidan satt oxå en liten pinne med en påträdd skumplastbit.
Hål för denna pinne fanns även i ME-huset.
Kan det vara så att MX har en extra dämpare för o ta hand om spegeln när man eldar på med stora motorn?

Hur som så kan jag inte se någon förklaring i spegelläget till oförmågan att visa rätt fokusering på oändligt.
Jag får helt enkelt ge upp o strunta i denna, även om den var fin.
Går nog längtar efter en fungerande MX istället.

Om det fanns hål för pinnen i ME-huset så kanske det är så att det skall vara en pinne där, men den har ramlad bort.

Finns det någon ME-super ägare här som kan kika in i sin kamera och bringa klarhet?

-- MW

Vi verkar vara rätt ensamma om att tycka det ä rtrevligt med dessa gamla plâtburkarna.
Eftersom MX-huset ändâ är skrot försökte jag lirka ut/skruva ur stopp-pinnen, det gick inte.
Jag antar att det helt enkelt är sâ att det är samma delar till bâde MX o ME och ev till MV o MG oxâ.
Men att alla inte har alla finesser ditskruvade.

Hur som helst sâ ger jag upp försöket med detta huset o letar ett annat.
Tusen tack för tipsen iallafall.

Tack Lars!
Jag hade dessa sedan innan och har kollat dom, men det är ju bra att länken dyker upp lite dâ och dâ.
Det är stört omöjligt o avgöra pâ sprängskisserna om pinnen sitter där eller inte, kan iofs bero pâ dâlig syn.

Ska testa o skriva ut i stort format o se om det blir bättre.

Det finns heller ingen info ang ev justering, endast att skruv M6 eller vad det nu var är fokusjusteringsskruv.

Gunnar D skrev:
... Jag antar att det helt enkelt är sâ att det är samma delar till bâde MX o ME och ev till MV o MG oxâ.
Men att alla inte har alla finesser ditskruvade.
Det stämmer säkert. Jag rotade just fram ett skrotat MV1-hus, och det har varken dämpare eller pinne. Däremot ett hål där en eventuell pinne skulle kunna sitta. Spegeln faller ner och vilar mot en liten L-formad plåtbit som är nitad i spegelkammarens vänstra (sett framifrån) vägg, strax under och framför pinnhålet.

-- MW

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar