Annons

Oändlig sensorrengörning....

Produkter
(logga in för att koppla)

emji

Aktiv medlem
Nu har jag haft min systemkamera i 12 månader och har lämnat in kameran 3 gånger för sensorrengörning.

Mestadels av tiden har natur/landskap fotats och kamerahuset har vänts neråt vid objektivbyte.

Ok att man efterbehandlar raw filens färgtemperatur, skärpa, nivåer mm mm men denna eviga bortkloning av sensorsmutsen....

Det jag vill komma till är att Canon bör tillverka en lucka som skyddar kameran vid objektivbytet.

Hälsningar Michael Jönsson :)

Varför lär du dig inte att rengöra sensorn själv. Börja med att köpa en Hama blås boll , den nya med rund röd pip. Finns i välsorterade fotoaffärer eller hos Mattssons Foto i Lund
046 148500

Rengöringskit med spritlösning finns att köpa eller köp sprit på apoteket.
Sök här på forumet om du vill veta mer - det är inte svårt att rengöra sensorn från damm eller smuts
Mikael som tvättat allt från d1x. Fuji s2. d70. d2x,20d, 30d , och 5d

jag vill inte påstå att du är klantig, men jag förstår inte varför du har lämnat in kameran 3 gånger på 1 år!

Jag har lämnat in min 0 gånger, har blåst med min bälg kanske 10 gånger, mer försakensskull än riktigt behov. Kostnad 70:- totalt tror jag...

jag har visseligen en liten fläck, men jag orkar inte blåsa bort den, går fortare att klona bortden i Photoshop istället...

Näe, Mikael Risedal har rätt... köp en bälg och ett rengöringskit om du vill vara riktigt grundlig, kostnad: Max 150:- så slipper du lämna in kameran...

Borde följa med en bälg orginal i kartongen tycker jag.

Hej Mikael!
Det kanske man skulle kika på.... hrmmmm....
Kommande Canon kamerahus får gärna ha en "lucka" som skyddar kameran :)

Hälsningar Michael Jönsson

Senast ändrad:
Hej Kalle!
3 gånger på 1 år.... Jag har mer eller mindre fotat "heltid" sedan 2005.05 och det förklarar kanske "all sensorsmuts".
Men man kanske ska kika på en sådan där bälg om det nu är relativt enkelt och framförallt blir ett b r a resultat.

Trevlig helg på dig :)

jao... en bälg är klart en bra investering... om du akdrig får in fukt så bör en bälg täcka det flesta damm problem... problemen dyker upp om man tex blåser och får in fläckar eller annat ej tort som "etsar" sig fast.. då får man ta till ett rengörings kit.. lycka till...

Har Du inte rengjort något själv på 1 år?
Det borde ju vara 33 ggr eller nåt! :)
Med EOS1-hus upplever jag betydligt mer partiklar på sensorn än med D60/10D/20D/350D.

Jag använder en Hama blås, men det är ingen definitiv lösning, även om det oftast är tillräckligt.
Det är ju lätt att man blåser in dammet i kameran och så har man snart dammet på filtret igen.
Om det är några partiklar som syns vid bländare 22 och autokontrast i Photoshop så blir det trädgårdsslangen och såpa.. :)
Nä, då låter jag det vara..!

Enligt en Canon-verkstad så har de sett alltför många som har misslyckats med rengörningen..

Jag köpte en Visible Dust borste som jag har använt med ett mycket bra resultat.
För mig verkar det onödigt med vätska i första hand.
Först blåsen, sedan borsten och därefter vätska som en sista lösning.
Jag har en flaska med metanol (Eclips) och sensor Swabs, men jag har bara använt det 1 gång på en 10D som jag hade tidigare.
Det fungerade bra, men VisibleDust borste är minst lika effektiv, tycker jag.
Visibledust har kompletta rengörningslösningar som jag litar på.
Jag har hittills inte stött på någon smuts på sensorn som kräver vätska, men är inte rädd för att använda vätska från Visible Dust.
http://www.visibledust.com/technology.php?TCID=8

Isopropanol från apoteket fungerar nog alldeles utmärkt och är betydligt billigare.

"Green Clean Sensorcleaning KIT" verkar intressant också..
Det är bl.a ett munstycke som suger upp partiklar från sensorn.
http://www.turascandinavia.com/Product/Product.aspx?id=1002610627

Jag vet en del fotografer som tar dammsugarröret från en vanlig dammsugare och suger bort dammet från ett "riskfritt avstånd"..

Kanonfina bilder du har Michael!
Måste kolla mer!

M.v.h: Benny

Senast ändrad:
emji skrev:
...Canon bör tillverka en lucka som skyddar kameran vid objektivbytet...

Ngt fabrikat har ju ngn form av elektronisk rengöring av sensorn eller om det är av spegeln.

I vilket fall, din idé med ngt som sluter mot kamerahuset när man byter objektiv är ju inte helt fel, och det skulle säkert kunna vara ett extraplus då man köper en systemkamera.

Re: Re: Oändlig sensorrengörning....

FILM) (ulltand skrev:
Ngt fabrikat har ju ngn form av elektronisk rengöring av sensorn eller om det är av spegeln.

I vilket fall, din idé med ngt som sluter mot kamerahuset när man byter objektiv är ju inte helt fel, och det skulle säkert kunna vara ett extraplus då man köper en systemkamera.
Olympus har en rengöringsvariant som fungerar bra, hur den fungerar får någon mer intierad förklara...

Själv så har jag av någon anledning oerhört lite problem med damm, eller så är det bara det ett jag inte är så petig? En gång på ett halvår har jag rengjort min sensor & det damm jag hade på den då var så pass lite så att det knappt märktes på en A4-kopia men det är klart att om jag söker i 100%-förstoring så hittar jag nog mer, det gör jag dock enbart om jag ska göra en stor förstoring & det är inte så himla ofta...

//Larsa, som har mardrömmar om mörkrums & skanningstiden, då hade jag dammproblem!

Jag kan inte heller påstå att jag har några "dammproblem".
Jag kan bara konstatera att det lättare blir damm på mitt och en bekants EOS1-hus än de andra Canon-husen som vi har ägt.
Det är ändå inget "problem".

Innan jag fotograferar något viktigt så brukar jag använda en Hama-blås i alla fall.
Jag kalibrerar också skärmen varje gång som jag har viktiga bilder.

M.v.h: Benny

Gick här och muttrade över att det inte finns någon liten dammsugare som är lämplig för sensorrengöring.
Borde vara mycket bättre än att blåsa runt dammet inne i kameran och på min Canon 5D så har det bara blivit värre för varje rengöring, så illa så jag var tvungen att lämna in den.

Dömm om min förvåning då de säger på Expert Fridhemsplan,"du ska inte blås i kamera,
ALDRIG BLÅSA, du ska använda en minidammsugare".
Så nu finns det en som är ungefär som tryckluft på flaska fast tvärtom som suger bort dammet istället.
Nu var den slutsåld så jag har inte hunnit testa, men ska göra det så fort jag får hem den.
Men i mina ögon så leter det som en mycket bättre lösning att suga bort dammet än att blåsa bort det.
Margareta

maggan skrev:
Gick här och muttrade över att det inte finns någon liten dammsugare som är lämplig för sensorrengöring.
Borde vara mycket bättre än att blåsa runt dammet inne i kameran och på min Canon 5D så har det bara blivit värre för varje rengöring, så illa så jag var tvungen att lämna in den.

Dömm om min förvåning då de säger på Expert Fridhemsplan,"du ska inte blås i kamera,
Så nu finns det en som är ungefär som tryckluft på flaska fast tvärtom som suger bort dammet istället.
Nu var den slutsåld så jag har inte hunnit testa, men ska göra det så fort jag får hem den.
Men i mina ögon så leter det som en mycket bättre lösning att suga bort dammet än att blåsa bort det.
Margareta

Det är väl den här då?
http://www.turascandinavia.com/Product/Product.aspx?id=1002610627

/Benny

Gissar på att det är den som du länkar till Benny.
År det någon som har testat den ännu?

Här på fotosidan så säger alla att man ska blås bort dammet, men de på Expert lät nästan förskräckta när jag sa att jag använt Hamablåsan.
Margareta

maggan skrev:

Margareta
Det här har skrivits många gånger men ändå, statisk elektricitet är den stora boven i dramat & den enda gång jag rengjort min kamera så satte jag på duschen i badrummet, varmt, & inväntade precis det där läget när badrumsspegeln började imma igen. Avvaktade sedan en stund & gick sedan in & blåste ur min kamera.

I en sådan miljö så virvlar inget damm runt, självfallet så får det vara måtta på fukten så att inte kondensproblem uppstår i stället:) Detta är sådant jag lärt mig under mörkrumstiden men det är ju i & för sig inga nyheter.

Annars så låter en minidammsugare inte dumt. Den ska ju dock blåsa ut luft också så det vill till att man är i en dammfri miljö, gärna med lite högre luftfuktighet, för att det ska funka...

Nu har jag dock läst att FF-sensorerna är värre på att dra till sig damm, har ingen egen erfarenhet men har läst...

//Larsa

maggan skrev:
..."du ska inte blås i kamera,
ALDRIG BLÅSA...".

Finns det ngn som professionellt jobbar med finmekanik som anser att det är okej att blåsa rent skräp?

Jag är själv inte proffs, men har fått lära mig att man _aldrig_ blåser bort skräp eller smuts.

Jag tror inte det är så farligt att blåsa och det mesta är nog lite överdrivet med "sensorrengörning", eller filtret som det egentligen är man rengör.
Dock är nog en blås inte så förnuftigt att använda egentligen eftersom man blåser in partiklar i kameran.
Damm kan man aldrig göra något åt, det finns överallt, men man behöver ju inte blåsa omkring det i kameran för det..
Därför tycker jag Visible Dust borste känns smartare och även en liten dammsugare.

Frågade en Canongubbe på Scandinavian Photos Canondag i Mölndal och han rekommenderade; 1. Hama blåsbälj med filter för insugningen; 2. Att blåsa tryckluft på en mycket fin pensel så att den blir laddad med statisk elektricitet och sedan dra den mycket försiktigt över sensorn.

Exakt så sa han i mycket vederhäftig ton! Sedan viftade han med en spegeluppfälld 1Ds för att visa att det inte är någon "big deal" att blotta det allra heligaste...

Här är en bild på min 350D-sensoryta efter ett år utan rengöring. Skott upp i himlen, bländare 40 och autokontrast. Kanske platsar i tråden med äckliga bilder? Det mesta av dammkornen försvann efter att ha blåst, men de halvmörka större fläckarna består. Kan det vara kondens? Har tältat med kameran i fuktigt väder. Kanske bäst att lämna in?

Bilagor

• img_10312_400x.jpg
    img_10312_400x.jpg
    26.7 KB · Visningar: 533
FILM) (ulltand skrev:
Finns det ngn som professionellt jobbar med finmekanik som anser att det är okej att blåsa rent skräp?

Jag är själv inte proffs, men har fått lära mig att man _aldrig_ blåser bort skräp eller smuts.
Kamerareparatörer har i alla tider använt tryckluft på burk, idag vet jag dock ej & knappast på sensorer.

Onekligen så fungerar det för dom flesta hemrengörarna med en enkel blåsbälg & så länge det är så så är det ju lugnt.

När dammsituationen är mycket kraftig så bör dock en bra suganordning vara bättre, såvida dess utblås inte virvlar runt en massa damm då.

När dammet fastnat p.g.a. fukt & kondens så är det nog bara våtmetoder som gäller.

//Larsa

Det låter som 494 kr + moms är ganska prisvärt för att få en 100% rengörning utan att riskera något.

Jag röstar fortfarande på en l u c k a som fälls ut.

Ps. Ha en kanonhelg och fota mycket oavsett väder och vind! Jag själv åker till Öland på måndag och fotar i en vecka med ett nyrengjort kamerahus :)

Ha det gott!

emji skrev:
Det låter som 494 kr + moms är ganska prisvärt för att få en 100% rengörning utan att riskera något.

Jag röstar fortfarande på en l u c k a som fälls ut.

Ps. Ha en kanonhelg och fota mycket trots väder och vind! Jag själv åker till Öland på måndag och fotar i 7 dagar :)

Må bäst!

Var brukar Du lämna in kameran för rengörning?

Om Du skall till Öland kan du väl svänga förbi Kalmar (där jag bor) och hälsa på?

Ha det så bra!

/Benny

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar