Annons

Oändlig fokus med Samyang + Kiwi + Sony NEX 5n

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Efter en massa funderingar och googlande bestämde jag mig för att köpa ett Samyang 14mm. Jag köpte ett med Canon EOS fattning och köpte även en Kiwi adapter så objektivet kunde monteras på min Sony NEX 5n. Jag är hyfsat nöjd med objektivet i sig. Det ger roliga bra bilder med fina färger och bra kontrast. Problemet är när jag ska fotografera med "oändlig fokus". Det enda sättet att få en hyfsad fokus över hela bilden är att blända ner till f22 och vrida fokus-ringen till oändlighetstecknet. Men det känns lite märkligt. Ska det inte gå att få oändlig fokus även på lägre bländare?
Jag antar att det kunde bero på avståndet mellan glaselementen och sensorn, men det är väl något som Kiwi-adaptern borde ordna, antar att det är därför den är "onödigt" stor för att den måste kompensera för NEX korta avstånd till sensorn?

Någon som känner igen frågeställningen?

Mycket tacksam för alla svar.
 
Ja, om du inte kan fokusera på oändligheten är adaptern för tjock. Funkar det bra på Canonkameran?

Jo, testade på en Canon och då fungerade det bra. Hrmf, man tycker ju att Kiwi tillverkarna borde ha koll på läget.

EDIT: Men det fungerar ju iof när man kör med f22, fast det borde iof fungera med större bländare också. Kanske. Kan inte det här trodde det skulle fungera bra direkt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.