Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nyttan av VSCO film presets

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Håller på att testa dessa presets till Lightroom och funderar på nyttan av dessa.
Ni som använder det. Är det för ni gillar simulera olika analoga filmer?
Folk klagar på brus och dålig kontrast och de flesta av dessa presets lägger på en hel del brus och "dis". Har dock hittat några bra presets som jag kan använda, men de är inte många.
Rätt dyrt är det också om man vill ha allihopa.

Funderar och håller på att testar den för att se ifall nåt är värt de $110 de kostar per paket.

Så när använder ni dessa och vilka är era favoriter och till vilken typ av motiv. Väldigt nyfiken då jag inte kört så mkt analogt.

Det är ju helt inviduellt vad man gillar, vsco simulerar analogfilm .
Gillar man looken så är det ju smidigt med deras presets, men om man inte gillar looken så är det ju att kasta pengarna i sjön .

du kan hitta mängder med fotografer som kör med vsco o då kan du se exempel på bilder där vsco passar bra jag har även länkat till det förut. Fördelen med vsco är följande
det ser naturligt ut
du jobbar i camera raw o kan finjustera bilden exakt som du vill utan att tappa information o det är den stora skillnaden mot tex exposure från alien skin.
Hittar du rätt film går det blixtsnabbt att bildbehandla bilderna. Vet en bröllopsfotograf som brukar lägga ner 12 timmar på bildbehandling från en heldagsbröllop han gjorde det på 3 timmar med vsco.
du får snygga hudtoner slipper mycket redigering av hudtoner.
varje film kan du justera så att den passar dig.

Men vsco är inte bra på allt utan man lär sig på vad o hur den funkar efter ett tag. Jag är inte helt förtjust i svartvita (filmerna) från vsco känns lite för urvattnade för min smak jag gillar mer svärta i svartvit o har några (filmer) från exposure jag tycker funkar bättre. Alla tillägsprogram utanför PS,LR kan tillföra något på vissa bilder men gör inte det jämnt och om det är värt att lägga pengar på det är upp till dig men jag anser att kan man spara in 6 timmars jobb på ett fotojobb så tycker jag det är värt 100 dollar.

Jag oftast tex alla resebilder manuellt ställda ibland kan jag köra någon (film) för att hitta rätt solnedgångsljus precis som man gjorde på analoga tiden när man tog färgade filter från lee för att få rätt känsla på den.
Så fördelen med program utanför PS är att bildbehandlingen kan gå snabbare och bli lika bra som manuellt ställda bilder sedan om man tycker det är värt 100 dollar det får du själv avgöra.

om du kollar längre ner på raden med vsco filmer så hittar du även där du kan ta bort brus helt eller minska öka och så vidare samma sak med kontrast o massa andra saker. Jag tar oftast bort bruset om jag inte vill ha gammal lock på filmen.

Jag har de två första paketen men använder i oftast bara några få av presetsen. Jag tycker de ger en väldigt skön look på bilderna väldigt snabbt. Helt klart värt sitt pris, iallafall första paketet och möjligen andra, de är de två jag köpt. Det tredje verkar ha lite väl lågkvalitativa filmer som är imiterade.
Låg kontrast är snyggt men jag brukar dra ner på kornigheten. Sen hade det varit bra om man bara kunde köpt de filmtyperna man använder, för jag har ett gäng jag aldrig använder...

Tack för svaren. Lutar i att inte köpa dom. Testat på en kompis dator, lättare att skriva ner värdena på de jag gillade och rita av kontrastkurvan. Kameraprofilen var tillräckligt nära adobes egna. På så vis slipper jag köpa och så har jag inte kopierat filerna rakt av.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto